Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 733x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
Přečíst12.05.18 23862x přečteno
Jakou lednici do karavanu? Kompresorovou? Absorpční? Jinou? Proč? Na zákaznické podpoře e-shopu Nomádem.cz se s těmito dotazy setkáváme velmi často, tak si v tom pojďme udělat pořádek.
Lednice pro obytná auta a karavany si můžeme rozdělit na tři základní typy, a to dle principu chlazení:
Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhé, budeme se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.
Pro účely článku budeme předpokládat, že:
disclaimer: na e-shopu Nomádem.cz prodáváme lednice všech typů, a žádnému konkrétnímu typu tedy nestraníme.
Pokud chcete chladničku provozovat na elektřinu (12/24V) při celodenním delším stání, nic lepší varianta než "kompresorovka" neexistuje. Jsou ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z jen baterie.
Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru (například přes DC/DC nabíječku) nemusíte vůbec nic řešit.
Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.
Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.
Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale většina jich zvládá i 24V, některé umí i 230V.
Vyrábí se různé varianty, od přenosných autochladniček s otvíráním shora, po vestavné lednice pro karavany, obytňáky, lodě, nebo třeba chaty, buďto čistě jen chladničky, nebo chladničky s mrazákem.
Vlevo přenosná chladnička Indel B TB41 s otvíráním shora, vpravo vestavná chladnička Indel B Cruise 100.
🟩 VÝHODY KOMPRESOROVÝCH CHLADNIČEK:
🟥 NEVÝHODY KOMPRESOROVÝCH CHLADNIČEK:
Prohlédněte si kompresorové chladničky na Nomádem.cz
Často se, zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešlo použít levnější chladničku pro domácnosti (na 230 V) a napájet ji přes měnič napětí. V principu to samozřejmě možné je, ale nedoporučujeme to.
Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Nechladí ani zdaleka tak dobře, jako kompresorové lednice.
Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché.
Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.
Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.
Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.
Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.
Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje kompresorová chladnička Indel B Cruise 100, si 12V vezme 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.
Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.
🟩 VÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:
🟥 NEVÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:
Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.
Navíc jsem zjistil, že plynu nevozím tolik, abych jím chtěl ještě chladit. Zato solárů mám na střeše několik. Tak jsem přešel na kompresorovku. Ale sto lidí, sto chutí, třeba Dan v exkurzi do jeho Renaultu říkal, že je s absorpční lednicí ve svém Masteru spokojený.
Nám v Nomádem.cz přijdou absorpční chladničky do obytných aut natolik nepraktické, že je neprodáváme.
Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. A tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a jejich provoz z baterií nedává smysl. Proto je na e-shopu Nomádem.cz ani nenabízíme.
Termoelektrické ledničky nebo spíš chladicí boxy jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.
Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Jsou tím nejhorším, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.
Praktické využití mají snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedete a tedy můžete chladicí box stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce vychlazené pití a něco k snědku, se hodí.
Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.
Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.
🟩 VÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:
🟥 NEVÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:
Pár dalších informací najdete ještě v diskuzi o lednicích v naší FB skupině pro výměnu zkušeností s přestavbami dodávek (pokud v ní nejste, klidně se přidejte).
Tak, to bychom měli. Pokud vám článek pomohl, budu rád, když ho budete sdílet dál.
Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 733x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
PřečístIzolace obytné dodávky: Na co myslet před ní? (+ video)
07.04.25 10244x přečteno
Izolace je při stavbě obytné dodávky jedním z prvních kroků, ale ne ten úplně první. Podívejte se, co se vyplatí promyslet, ještě než se do ní pustíte, a možná si ušetříte dost času, práce i nervů :)
PřečístJaký řidičák na karavan, obytné auto nebo dodávku?
26.03.25 50519x přečteno
Jaký řidičák potřebujete na karavan (obytný přívěs)? Na obytné auto? Na dodávku? V našem přehledném článku se na celou problematiku podíváme z různých úhlů tak, aby nezůstal prostor pro nejasnosti.
PřečístCZK EUR