K-flex - izolace (zateplení) pro obytná auta a dodávky
Dobrá izolace = pohodlí při kempování. K-Flex je nejpoužívanějším materiálem pro zateplení obytných dodávek, a pro jeho skvělé vlastnosti ho pro izolaci svých vozů využívají i profesionální výrobci obytných vestaveb.
Splňuje všechny nároky, které dobrý materiál pro izolaci dodávky splňovat má, a izolaci své dodávky s ním hravě zvládnete sami, klidně venku před domem. K práci s ním nepotřebujete ani dílnu, ani žádné speciální vybavení.
U nás kupujete originál - prodáváme pouze originální izolace K-Flex italského výrobce L'ISOLANTE K-FLEX S.p.A.
Nejprodávanější
Filtry
Seřadit Doporučujeme: Produkty jsou seřazeny podle názvu zboží vzestupně. Produkty, které nejsou skladem, jsou řazené na konci. V této sekci mají některé produkty nastavené umístění na konkrétních pozicích.
Proč je K-Flex vhodný pro izolaci obytné dodávky? 🚐
K-Flex je měkký a poddajný pěnový izolační materiál na bázi syntetického kaučuku s uzavřenou strukturou buněk, minimální nasákavostí, spadající do skupiny nesnadno hořlavých materiálů. Díky tomu splňuje vše, co potřebujete od materiálu pro izolaci tak specifického prostoru, jakým obytné auto je. Konkrétně:
- má skvělé tepelně izolační vlastnosti, které pocítíte jak v létě, tak v zimě. V létě už vás neprobudí první ranní slunce opírající se do karoserie, v zimě v autě lépe udržíte tepelný komfort, výrazně snížíte tepelné ztráty a omezíte kondenzaci vzdušné vlhkosti na nevhodných místech.
- je nenasákavý - to je velmi důležité z hlediska zachování izolačních vlastností (vodou nasáklá izolace neizoluje) i omezení rizika koroze karoserie ze strany interiéru.
- perfektně přilne ke karoserii a nenechá prostor pro kondenzaci vlhkosti - kde bude K-Flex v kontaktu s karoserií, tam se nebude srážet voda.
- skvěle se s ním pracuje a izolaci auta zvládnete sami - je měkký a poddajný, snadno ho nařežete zalamovacím nožem a dostanete tam, kam potřebujete. Izolaci s K-Flexem zvládnete úplně sami, klidně před domem. Bez dílny nebo garáže, i bez specializovaného vybavení.
- poslouží i jako odhlučnění - ač je primárně tepelnou izolací, díky své struktuře a materiálu také výrazně omezuje vibrace a rezonance karoserie a pohlcuje zvuk. Vyšším komfortem se vám tak odmění jak za jízdy, tak při kempování - ať v dešti, nebo vedle hlučných sousedů.
POROVNÁNÍ S JINÝMY MATERIÁLY PRO IZOLACI OBYTNÝCH DODÁVEK ⚖️
K-Flex vs. vláknité materiály
Vláknitými materiály rozumíme různé vaty, tkaniny, vlnu a podobně, které jsou k izolaci obytných aut obecně nevhodné. Oproti nim K-Flex nabídne řadu výhod:
- K-Flex netrpí na sprašování vláken - izolace si vlivem vibrací ve voze "nesesedá" ani neuvolňuje prachové částice
- Montáž K-Flexu nevyžaduje pomocný spojovací materiál - nejsou potřeba žádné trny a pomocné prvky, které izolaci udrží na místě.
- K-Flex je nenasákavý a má uzavřenou strukturu buněk - vláknité materiály jsou silně savé, což je v autě nežádoucí. Izolace plechové dodávky je cesta plná kompromisů - s izolací se nikdy nedostanete na všechna místa, a tam kde izolace nebude, bude kondenzovat voda (např. příčné nosníky). Pokud se v takovým místech voda vysráží, bude stékat dolů, kde se vsákne do savé izolace a máte problém. Mokrá izolace neplní svou funkci, poskytuje podmínky pro vznik plísní, a zásadně zvyšuje riziko koroze karoserie zevnitř. Navíc je prakticky nereálné z ní vlhkost odvětrat, protože izolace bude zakryta obkladem.
K-Flex vs. deskové materiály
Deskovými materiály rozumíme například polystyreny (EPS, XPS apod.), PUR a PIR desky, a materiály podobného charakteru. Oproti nim K-Flex nabízí tyto zásadní výhody:
- K-Flex perfektně přilne k plechu a nenechá prostor pro kondenzaci - je žádoucí, aby materiál byl v plném kontaktu s plechem karoserie. Toho s tvrdými deskovými materiály v typické dodávce plné oblin a nosníků nikdy nedocílíte. Mezi deskovým materiálem a karoserií vždy vzniknou mezery, což znamená, že se vám pod izolací bude srážet voda. Hodně vody. K-Flex k plechu přilne v celé ploše a nenechá prostor pro kondenzaci vzdušné vlhkosti.
- K-Flex je nenasákavý - i deskové materiály, zejména obyčejný "kuličkový" polystyren (EPS) jsou nasákavé s čímž se pojí nevýhody které jsme si popsali výše
- K-Flex skvěle utlumí hluk - zvukově izolační vlastnosti zmíněných deskových materiálů jsou oproti němu minimální
K-Flex vs. polyethylen (PE pěny)
Materiály na bázi extrudovaného polyethylenu se vyrábí pod různými značkami a často se prodávají v pásech, stejně jako K-Flex. Na první pohled tak mohou budit dojem, že jde o podobné materiály, ale není tomu tak.
Jedinou výhodou PE pěn oproti K-Flexu pro účely izolace obytné dodávky je, že jsou lehčí než syntetický kaučuk, ze kterého je vyrobený K-Flex.
Nevýhody PE pěn však převažují:
- polyethylen není tak pružný a pevný. Zatímco K-Flex (syntetický kaučuk) lze i ve větších tloušťkách stále dobře tvarovat a přizpůsobit karoserii vozu a jejím ohybům, materiály na bázi PE pěny jsou tvrdší, mnohem méně poddajné, a mnohem náchylnější na poškození.
- polyethylen má řádově horší tepelně izolační vlastnosti (součinitel tepelné vodivosti - λ) i horší vlastnosti co se týká tlumení hluku
PE pěny se nejčastěji používají například v bytech jako vrstva tlumicí kročejový hluk při instalaci podlah, a nebo jako obalový a prokladový materiál do balíků. Pro účely zateplení obytné dodávky nejsou příliš vhodné.
JAKÝ K-FLEX VYBRAT? 🤔
V naší nabídce najdete několik typů izolace K-Flex, konkrétně:
- K-Flex H DUCT - samolepicí materiál bez hliníkové laminace
- K-Flex DUCT KRAFT - samolepicí materiál s hliníkovou laminací (na vrchní straně materiálu je nalaminována reflexní hliníková vrstva)
- K-Flex ST - materiál bez samolepicí vrstvy a bez hliníkové laminace, pro aplikaci je potřeba použít lepidlo K-Flex K-414. Má ještě lepší izolační vlastnosti než K-Flex DUCT KRAFT a K-Flex H DUCT.
Všechny materiály jsou dostupné v několika různých tloušťkách (od 6 mm do 32 mm). Odvíjíme je z rolí uřízneme vám tolik, kolik potřebujete (prodáváme na celé metry čtvereční).
Jak vybrat sílu K-Flexu?
Většina výrobců vestaveb ve svých vozech používá izolaci o síle 13-25 mm, a to doporučujeme i vám.
Na strop, pokud střechu nemáte kompletně zastíněnou například střešním nosičem, solárními panely a podobně, použijte 25 nebo 32 mm - střecha vozu je místem, které odolává náporu slunce po celý den, a silnější izolace zde přijde vhod.
Na ostatní plochy (podlaha, boky) použijte alespoň 13 až 20 mm. Čím silnější, tím samozřejmě lepší, ale také dražší.
Přes sloupky pak postačí izolace o síle 6 mm.
Jak vybrat typ K-Flexu?
Samolepicí nebo ne?
Samolepicí varianty K-Flexu (K-Flex H DUCT a K-Flex DUCT KRAFT) mají velkou výhodu ve snazší instalaci bez nutnosti používat přídavné lepidlo, které je u materiálu K-Flex ST nutností.
Nevýhodou samolepicí vrstvy je ale její nižší teplotní odolnost (do 85 °C) oproti lepidlu K-414. V extrémních podmínkách (rovníkové teploty, rozpálená tmavá karoserie) tak může při použití samolepicího K-Flexu dojít k jeho odlepování.
Pokud chcete mít jistotu, doporučujeme použití K-Flex ST spolu s lepidlem K-414, a to zejména na tmavých vozech, kde se oproti světlým barvám může karoserie rozpálit na teploty o několik desítek °C vyšší. Lepidlo K-414 lze použít také jako pojistku pod samolepicí K-Flex v těch nejexponovanějších místech, typicky na stropě.
Z našich zkušeností však více než cokoli jiného hraje roli správná příprava podkladu, o které si povíme níže. Máme vozidla kompletně izolovaná K-Flexem se samolepicí vrstvou, a ani po čtyřech letech izolace nejeví známky odlepování. Nutno ale podotknout, že vozidla jsou ve světlých barvách.
S hliníkovou laminací nebo ne?
Reflexní hliníková vrstva při izolaci obytného auta nehraje zásadní roli, s klidem tak můžete použít izolaci bez ní. Rozdíl prakticky nepocítíte ani v létě, ani v zimě.
POSTUP INSTALACE IZOLACE K-FLEX
Aplikace izolace K-Flex je snadná, nevyžaduje speciální vybavení, a snadno ji zvládnete sami, klidně před domem.
Pro aplikaci izolace zajistěte vhodné podmínky. Ideální teplota pro lepení K-Flexu je něco mezi 15 °C až 25 °C.
- v létě dávejte pozor, ať materiál nelepíte na karoserii rozpálenou sluncem, ideální je pracovat ve stínu
- v zimě doporučujeme lepit ve vytápěné dílně, kde auto necháte pár hodin stát a větrat, ať se karoserie zahřeje a důkladně vyschne. Dejte pozor, ať na karoserii při aplikaci nemáte sebemenší zbytky zkondenzované vlhkosti.
1) Očistění ploch
Veškeré plochy, na které budete izolaci lepit, je potřeba očistit od špíny, prachu a hrubých nečistot. V této fázi vám mohou pomoci různé přípravky od odstraňovačů nálepek, odstraňovačů asfaltu, přes technický benzín a další přípravky. V momentě, kdy jsou všechny nečistoty pryč, můžeme přejít dále.
2) Zdrsnění povrchu
Zvažte, zda plochy nezdrsnit pomocí brusného rouna a nebo jemného smirkového papíru. Pozor, účelem je pouhé jemné narušení vrchní struktury laku které poznáte tak, že dosud lesklý lak na obroušených místech jemně zmatní. Po zdrsnění povrchy znovu očistěte od prachu vzniklého broušením.
3) Odmaštění ploch
Teď je na řadě nejdůležitější fáze. Když je povrch čistý, neznamená to, že není mastný. Je proto potřeba ho důkladně odmastit.
Toho docílíte nejlépe pomocí isopropanolu (prodává se pod různými názvy - isopropanol, isopropylalkohol, isopro, iso nebo IPA) a nebo v nouzi pomocí technického lihu.
V žádném případě pro finální odmaštění nepoužívejte technický benzín, ten je mastný a pro odmaštění před lepením čehokoli nevhodný, ať se vám kdokoli bude snažit tvrdit opak.
Plochy vždy odmašťujte v den lepení izolace, ideálně těsně před lepením. Tak budete mít jistotu, že na nich neulpí nečistoty a mastnota z provozu vozu.
4) Nanesení lepidla K-414 a lepení K-Flex ST
Na obě lepené plochy (karoserii i K-Flex ST) naneste lepidlo K-Flex K-414, a to pomocí štětce nebo válečku z materiálů odolných rozpouštědlům.
Lepidlo nanášejte na konkrétní plochy vždy těsně před lepením. Nechte ho zhruba 2 minuty (dle okolních podmínek, vyzkoušíte, uvidíte) zavadnout.
Poté izolaci přitlačte v celé ploše na místo (v tuto chvíli už izolace drží) a lepidlo nechte kompletně zaschnout.
Potřebné množství lepidla se špatně určuje, ale počítejte zhruba 110 ml lepidla na 1 m2 plochy.
Obecné tipy k instalaci
Co s dutinami, nosníky a prahy?
Myslete na to, že v konstrukci auta se z výroby počítá se srážením vlhkosti na plechu. Z toho důvodu je auto konstruováno tak, aby vlhkost, která se na plochách, v dutinách i sloupcích vysráží, z něj také odtékala. Z toho důvodu není žádoucí izolaci dostat všude (např. do prahů). Mohli byste tak ucpat odtokové kanálky, což způsobí zadržování vody na různých místech, následkem čehož bude koroze karoserie.
Čím dříve se smíříte s tím, že se s izolací nedostanete všude, kam byste chtěli, tím lépe se vám bude žít ... i izolovat :) Izolace dodávky je zkrátka cesta plná kompromisů, a udělat ji úplně precizně ve všech ohledech prostě nejde, plechové auto není dům.
Co doporučujeme?
- do dutin a nosníků aplikujte vosk pro ochranu dutin (ideálně ještě před aplikací izolace, abyste pak mohli odstranit vytékající zbytky)
- nosníky a sloupky můžete nechat buď bez izolace, a nebo přes ně aplikovat tenčí K-Flex ST (např. 6mm). Myslete ale na to, že do nosníků budete připravovat kotvicí body pro obložení a prvky vestavby, doizolujte je tedy až poté, co vše připravíte.
- vyhněte se vypěňování nosníků různými pěnami, kterými se v domácích podmínkách stejně nedostanete perfektně všude a docílíte jen toho, že se v nich bude držet vysrážená vlhkost, která tam zateče.
- prostor prahů nechte bez izolace, ošetřený dutinovým voskem. Tak zajistíte, že kondezát, který do prahů poteče z celého auta, bude mít kudy odtékat.
- výše uvedené platí i pro místa jako jsou spodky dveří apod.
Ostrý nůž je základ
Izolaci K-Flex nejlépe uříznete zalamovacím nožem, kterým docílíte krásných a naprosto čistých řezů. K-Flex čepele nože poměrně rychle tupí, proto doporučujeme mít v zásobě sadu náhradních čepelí do zalamovacího nože - vyjdou doslova na pár korun a výrazně vám usnadní práci.
Stříhat izolaci nůžkami nedoporučujeme, zalamovák je jistota a jde to s ním krásně. Nůžkami jakž takž čistě ustříhnete 6 mm, ale cokoli silnějšího už půjde špatně.