Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vybavení pro obytná auta

Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?

12.05.18 9651x přečteno

Často slýchám dotazy na chladničky do karavanů a dodávek. A je z nich vidět, že v tom lidi mají zmatek. Tak si v tom uděláme pořádek, ne?

Sdílet



Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?

Lednice pro obytná auta a karavany si můžeme rozdělit na tři základní typy, a to dle principu chlazení:

  • kompresorové chladničky
  • absorpční chladičky
  • termoelektrické chladničky

Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhý, budu se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.

Budeme předpokládat, že:

  • lednici chceme využívat v obytném autě / karavanu / offroadu
  • často stojíme mimo kempy
  • často jsme na místě více než den

Kompresorové autochladničky

Vhodná volba pokud chcete chladničku provozovat primárně na 12V / 24V při celodenním delším stání, a nevadí vám jemné vrčení kompresoru. Ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z baterie.

Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu, a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru nemusíte vůbec nic řešit.

Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.

Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.

Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale dělají se i v provedeních na 24V, případně pak v kombinaci s 230V.

Vyrábí se různé varianty, od přenosných autochladniček s otvíráním shora, po vestavné lednice pro karavany, obytňáky, lodě, nebo třeba chaty, buďto čistě jen chladničky, nebo chladničky s mrazákem.

Výhody kompresorových chladniček:

  • chladí na nastavenou teplotu, to ostatní typy chladniček neumí
  • prostě zapojíte a fungují, jako doma
  • úsporný provoz na 12V/24V
  • nízké nároky na údržbu
  • efektivní princip chlazení, kompresor typicky jede dohromady cca 20 minut z hodiny (v závislosti na okolní teplotě a nastaveném stupni chlazení), pokud nejede kompresor, chladnička nespotřebovává nic

Nevýhody kompresorových chladniček:

  • vyšší cena
  • “hlučnost” – kompresor chladničky prostě vždycky bude trochu slyšet, jistě znáte z domácí chladničky, byť ty karavanové jsou tiché

Prohlédněte si kompresorové chladničky na Nomádem.cz

Často se zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešla použít levnější chladnička pro domácnosti a napájet ji přes měnič. Asi šla, ale nedělal bych to. Její kompresor není stavěný na neustálé otřesy a náklony, a 12V > 230V měnič napětí , který ji spolehlivě utáhne, taky nebude levný. A to nemluvím o zbytečných energetických ztrátách.

Absorpční chladničky (trojkombinace na plyn / 12V / 230 V)

Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Jinak mají šílenou spotřebu energie.

Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché. A přitom mají dostatečný výkon.

Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.

Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.

Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.

Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.

Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje kompresorová chladnička Indel B Cruise 100, si 12V vezme 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.

Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.

Větrací mřížky Dometic pro absorpční lednice. Slouží jako servisní otvory, a horní mřížka poslouží i jako vývod komínku spalin.

Výhody absorpčních chladniček:

  • provoz na plyn, to jiné chladničky neumí
  • provoz na plyn je ekonomický, spotřeba není velká
  • absolutně tichý provoz, žádné pohyblivé části

Nevýhody absorpčních chladniček:

  • smysl dává jen provoz na plyn, případně 12V na přejezdy
  • nutnost odvětrat záda chladničky (prodávají se mřížky), a tedy říznout díru do auta
  • nutnost vyvádět splodiny ven z auta
  • chladí pouze X stupňů pod okolní teplotu, snadno se stane, že v lednici máte 20 °C.
  • cena – bývají poměrně drahé, cenově srovnatelné s kompresorovými chladničkami
  • musíte myslet na přepínání z plynu na 12V, pak z 12V na plyn. Dělají se i automatické modely, ale jsou dost drahé
  • vyšší nároky na údržbu – snadno se něco ucpe, zavzdušní, a celkově zde může vzniknout více problémů, než u ostatních dvou typů chladniček

Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.

Navíc jsem zjistil, že plynu nevozím tolik, abych jím chtěl ještě chladit. Zato solárů mám na střeše několik. Tak jsem přešel na kompresorovku. Ale sto lidí, sto chutí, třeba Dan v exkurzi do jeho Renaultu říkal, že je s absorpční lednicí ve svém Masteru spokojený.

Nám v Nomádem.cz přijdou absorpční chladničky do obytných aut natolik nepraktické, že je neprodáváme.

Když jsem měnil lednici… Vlevo nová kompresorová Indel B Cruise 100, vpravo z auta vyndaná absorpční lednice Dometic RF60.

Termoelektrické chladničky

Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. Ale tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a na kempování ji prostě nechcete.

Termoelektrické ledničky jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.

Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Je to nejhorší, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.

Praktické využití si dovedu představit snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedu a tedy můžu lednici stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce studené pití a něco k snědku, se hodí.

Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.

Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.

Výhody termoelektrických lednic:

  • + jsou levné

Nevýhody termoelektrických lednic:

  • – oproti kompresorovým chladničkám řádově nižší chladící účinek - chladí skutečně mizerně
  • – jsou energeticky náročné a velmi neefektivní
  • – prakticky nepoužitelné, respektive silně neefektivní pro kempování na divoko

... a to je konec :)

Pár dalších informací najdete ještě v diskuzi o lednicích v naší FB skupině pro výměnu zkušeností s přestavbami dodávek (pokud v ní nejste, klidně se přidejte).

Tak, to bychom měli. Pokud vám článek pomohl, budu rád, když ho budete sdílet dál.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta
Rozhovory

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta

16.11.22 597x přečteno

Z náklaďáku s vysokozdvižnou plošinou expediční speciál. Co vše to obnáší? Tomu se věnujeme v našem seriálu, v jehož novém dílu se zaměříme na přípravu podvozku a šasi a celkovou renovaci auta. Majitel Hanuš nechtěl nic ponechat náhodě, takže to vzal z gruntu, aby nemusel řešit opravy na cestách - však uvidíte sami.

Přečíst
Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4

14.08.22 1607x přečteno

V ČR moc obytných náklaďáků nevzniká. Takže když jsme dostali možnost si jeden natočit, neváhali jsme a vydali se do Jičína, abychom se blíže podívali na obytnou nástavbu postavenou na Iveco Magirus 4x4 z roku 1979.

Přečíst
STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?
Návody a postupy

STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?

07.07.22 3281x přečteno

Musím při technické kontrole nebo evidenční prohlídce na STK mít ve voze všechny sedačky? Nebo mohou některé chybět? Za jakých okolností? Časté dotazy, které si zodpovíme v tomto článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít