Od 7.11. do 10.11. se účastníme veletrhu v Brně, omluvte prosím případnou nedostupnost zákaznické linky, všechny zmeškané hovory obvoláme zpátky. Děkujeme za pochopení.

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vybavení pro obytná auta

Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?

12.05.18 21684x přečteno

Jakou lednici do karavanu? Kompresorovou? Absorpční? Jinou? Proč? Na zákaznické podpoře e-shopu Nomádem.cz se s těmito dotazy setkáváme velmi často, tak si v tom pojďme udělat pořádek.

Sdílet



Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?

Lednice pro obytná auta a karavany si můžeme rozdělit na tři základní typy, a to dle principu chlazení:

Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhé, budeme se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.

Pro účely článku budeme předpokládat, že:

  • lednici chceme využívat v obytném autě / karavanu / offroadu
  • často stojíme mimo kempy
  • často jsme na místě více než den

disclaimer: na e-shopu Nomádem.cz prodáváme lednice všech typů, a žádnému konkrétnímu typu tedy nestraníme. 

Pokud chcete chladničku provozovat na elektřinu (12/24V) při celodenním delším stání, nic lepší varianta než "kompresorovka" neexistuje. Jsou ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z jen baterie.

Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru (například přes DC/DC nabíječku) nemusíte vůbec nic řešit.

Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.

Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.

Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale většina jich zvládá i 24V, některé umí i 230V.

Vyrábí se různé varianty, od přenosných autochladniček s otvíráním shora, po vestavné lednice pro karavany, obytňáky, lodě, nebo třeba chaty, buďto čistě jen chladničky, nebo chladničky s mrazákem.

🟩 VÝHODY KOMPRESOROVÝCH CHLADNIČEK:

  • chladí na nastavenou teplotu, to ostatní typy chladniček neumí
  • prostě zapojíte a fungují, jako doma
  • úsporný provoz na 12V/24V
  • nízké nároky na údržbu
  • efektivní princip chlazení, kompresor typicky jede dohromady cca 20 minut z hodiny (v závislosti na okolní teplotě a nastaveném stupni chlazení), pokud nejede kompresor, chladnička nespotřebovává nic

🟥 NEVÝHODY KOMPRESOROVÝCH CHLADNIČEK:

  • jsou slyšet – maličko, ale jsou. Kompresor chladničky i přídavný ventilátor vždy bude trochu slyšet. Jistě znáte z domácí chladničky, byť ty karavanové jsou tišší.

Prohlédněte si kompresorové chladničky na Nomádem.cz

Často se, zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešlo použít levnější chladničku pro domácnosti (na 230 V) a napájet ji přes měnič napětí. V principu to samozřejmě možné je, ale nedoporučujeme to. 

  • domácí chladničky nejsou stavěné na neustálé otřesy a náklony
  • je to energeticky neefektivní - kompresor chladničky potřebuje při náběhu vysoký proud, a abyste ji rozjeli, budeme muset naddimenzovat měnič napětí. Budete tedy potřebovat jednak dražší měnič, a jednak vám pak silný měnič pojede 24/7 a bude užírat cennou energii z baterií.

Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Nechladí ani zdaleka tak dobře, jako kompresorové lednice.

Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché. 

Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.

Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.

Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.

Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.

Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje kompresorová chladnička Indel B Cruise 100, si 12V vezme 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.

Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.

Větrací mřížky Dometic pro absorpční lednice. Slouží jako servisní otvory, a horní mřížka poslouží i jako vývod komínku spalin.

🟩 VÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:

  • provoz na plyn, to jiné chladničky neumí
  • provoz na plyn je ekonomický, spotřeba není velká
  • absolutně tichý provoz, žádné pohyblivé části

🟥 NEVÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:

  • smysl dává jen provoz na plyn
  • chladí pouze X stupňů pod okolní teplotu, snadno se stane, že v lednici máte 20 °C.
  • nutnost odvětrat záda chladničky velkou mřížkou => říznout díru do auta
  • nutnost vyvádět splodiny ven z auta
  • cena – bývají poměrně drahé, cenově srovnatelné s kompresorovými chladničkami
  • musíte myslet na přepínání z plynu na 12V, pak z 12V na plyn. Dělají se i automatické modely, ale jsou dost drahé
  • vyšší nároky na údržbu – snadno se něco ucpe, zavzdušní, a celkově zde může vzniknout více problémů, než u ostatních dvou typů chladniček

Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.

Navíc jsem zjistil, že plynu nevozím tolik, abych jím chtěl ještě chladit. Zato solárů mám na střeše několik. Tak jsem přešel na kompresorovku. Ale sto lidí, sto chutí, třeba Dan v exkurzi do jeho Renaultu říkal, že je s absorpční lednicí ve svém Masteru spokojený.

Nám v Nomádem.cz přijdou absorpční chladničky do obytných aut natolik nepraktické, že je neprodáváme.

Když jsem měnil lednici… Vlevo nová kompresorová Indel B Cruise 100, vpravo z auta vyndaná absorpční lednice Dometic RF60.

Termoelektrické chladničky

Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. A tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a jejich provoz z baterií nedává smysl. Proto je na e-shopu Nomádem.cz ani nenabízíme.

Termoelektrické ledničky nebo spíš chladicí boxy jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.

Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Jsou tím nejhorším, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.

Praktické využití mají snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedete a tedy můžete chladicí box stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce vychlazené pití a něco k snědku, se hodí.

Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.

Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.

🟩 VÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:

  • jsou levné. Tím výhody končí.

🟥 NEVÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:

  • oproti kompresorovým chladničkám řádově nižší chladící účinek - chladí skutečně mizerně
  • jsou energeticky velmi náročné a velmi neefektivní
  • pro kempování (provoz z baterií) nepoužitelné

... a to je konec :)

Pár dalších informací najdete ještě v diskuzi o lednicích v naší FB skupině pro výměnu zkušeností s přestavbami dodávek (pokud v ní nejste, klidně se přidejte).

Tak, to bychom měli. Pokud vám článek pomohl, budu rád, když ho budete sdílet dál.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Obytný MB Sprinter 4x4 z bývalého záchranářského auta (videoprohlídka)
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný MB Sprinter 4x4 z bývalého záchranářského auta (videoprohlídka)

22.09.24 1404x přečteno

Prostorná nástavba, pohon 4x4, nosič na motorku s nosností 200 kg, 150 litrů vody, automatické podmetací sněhové řetězy, prostorná koupelna - to všechno a mnohem víc najdeme v tomhle obytňáku, který vzniknul z původně záchranářského vozu. Pojďte se podívat, jak se to povedlo.

Přečíst
20 000 km Afrikou v MB Unimog z roku 1961
Cestopisy / zážitky

20 000 km Afrikou v MB Unimog z roku 1961

04.09.24 BIER TORBAIN (Ondřej Pivrnec) 944x přečteno

Ondra s Markétou ve svém starém obyném Unimogu projeli část Afriky. V obsáhlém videorozhovoru a článku jsme probrali jaké to je jet vlastním autem na jiný kontinent, co to obnášelo, a jaké krásné i horší zážitky nasbírali. Užijte si to. :)

Přečíst
Tenhle obytný MB Sprinter 4x4 má všechno...
Videoprohlídky - obytné vestavby

Tenhle obytný MB Sprinter 4x4 má všechno...

20.08.24 5295x přečteno

300 litrů vody, 200 kg vybavení na potápění a k tomu perfektní obytná vestavba. Verča s Ondrou přesně věděli, co chtějí, a svého Sprintera, původně prázdnou dodávku, si vyšperkovali k dokonalosti. Výsledkem je obytňák, kterých se v ČR moc nevidí - a na který se podíváme v informacemi nabitém videu.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.