Od 7.11. do 10.11. se účastníme veletrhu v Brně, omluvte prosím případnou nedostupnost zákaznické linky, všechny zmeškané hovory obvoláme zpátky. Děkujeme za pochopení.
Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?
12.05.1821684x přečteno
Jakou lednici do karavanu? Kompresorovou? Absorpční? Jinou? Proč? Na zákaznické podpoře e-shopu Nomádem.cz se s těmito dotazy setkáváme velmi často, tak si v tom pojďme udělat pořádek.
Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhé, budeme se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.
Pro účely článku budeme předpokládat, že:
lednici chceme využívat v obytném autě / karavanu / offroadu
Pokud chcete chladničku provozovat na elektřinu (12/24V) při celodenním delším stání, nic lepší varianta než "kompresorovka" neexistuje. Jsou ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z jen baterie.
Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru (například přes DC/DC nabíječku) nemusíte vůbec nic řešit.
Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.
Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.
Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale většina jich zvládá i 24V, některé umí i 230V.
chladí na nastavenou teplotu, to ostatní typy chladniček neumí
prostě zapojíte a fungují, jako doma
úsporný provoz na 12V/24V
nízké nároky na údržbu
efektivní princip chlazení, kompresor typicky jede dohromady cca 20 minut z hodiny (v závislosti na okolní teplotě a nastaveném stupni chlazení), pokud nejede kompresor, chladnička nespotřebovává nic
🟥 NEVÝHODY KOMPRESOROVÝCH CHLADNIČEK:
jsou slyšet – maličko, ale jsou. Kompresor chladničky i přídavný ventilátor vždy bude trochu slyšet. Jistě znáte z domácí chladničky, byť ty karavanové jsou tišší.
Často se, zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešlo použít levnější chladničku pro domácnosti (na 230 V) a napájet ji přes měnič napětí. V principu to samozřejmě možné je, ale nedoporučujeme to.
domácí chladničky nejsou stavěné na neustálé otřesy a náklony
je to energeticky neefektivní - kompresor chladničky potřebuje při náběhu vysoký proud, a abyste ji rozjeli, budeme muset naddimenzovat měnič napětí. Budete tedy potřebovat jednak dražší měnič, a jednak vám pak silný měnič pojede 24/7 a bude užírat cennou energii z baterií.
Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Nechladí ani zdaleka tak dobře, jako kompresorové lednice.
Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché.
Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.
Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.
Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.
Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.
Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje kompresorová chladnička Indel B Cruise 100, si 12V vezme 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.
Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.
🟩 VÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:
provoz na plyn, to jiné chladničky neumí
provoz na plyn je ekonomický, spotřeba není velká
absolutně tichý provoz, žádné pohyblivé části
🟥 NEVÝHODY ABSORPČNÍCH CHLADNIČEK:
smysl dává jen provoz na plyn
chladí pouze X stupňů pod okolní teplotu, snadno se stane, že v lednici máte 20 °C.
nutnost odvětrat záda chladničky velkou mřížkou => říznout díru do auta
nutnost vyvádět splodiny ven z auta
cena – bývají poměrně drahé, cenově srovnatelné s kompresorovými chladničkami
musíte myslet na přepínání z plynu na 12V, pak z 12V na plyn. Dělají se i automatické modely, ale jsou dost drahé
vyšší nároky na údržbu – snadno se něco ucpe, zavzdušní, a celkově zde může vzniknout více problémů, než u ostatních dvou typů chladniček
Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.
Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. A tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a jejich provoz z baterií nedává smysl. Proto je na e-shopu Nomádem.cz ani nenabízíme.
Termoelektrické ledničky nebo spíš chladicí boxy jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.
Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Jsou tím nejhorším, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.
Praktické využití mají snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedete a tedy můžete chladicí box stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce vychlazené pití a něco k snědku, se hodí.
Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.
Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.
🟩 VÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:
jsou levné. Tím výhody končí.
🟥 NEVÝHODY TERMOELEKTRICKÝCH CHLADNIČEK:
oproti kompresorovým chladničkám řádově nižší chladící účinek - chladí skutečně mizerně
jsou energeticky velmi náročné a velmi neefektivní
Prostorná nástavba, pohon 4x4, nosič na motorku s nosností 200 kg, 150 litrů vody, automatické podmetací sněhové řetězy, prostorná koupelna - to všechno a mnohem víc najdeme v tomhle obytňáku, který vzniknul z původně záchranářského vozu. Pojďte se podívat, jak se to povedlo.
Ondra s Markétou ve svém starém obyném Unimogu projeli část Afriky. V obsáhlém videorozhovoru a článku jsme probrali jaké to je jet vlastním autem na jiný kontinent, co to obnášelo, a jaké krásné i horší zážitky nasbírali. Užijte si to. :)
300 litrů vody, 200 kg vybavení na potápění a k tomu perfektní obytná vestavba. Verča s Ondrou přesně věděli, co chtějí, a svého Sprintera, původně prázdnou dodávku, si vyšperkovali k dokonalosti. Výsledkem je obytňák, kterých se v ČR moc nevidí - a na který se podíváme v informacemi nabitém videu.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.