Jak vybrat chladničku pro karavan nebo obytné auto?
12.05.1814542x přečteno
Často slýchám dotazy na chladničky do karavanů a dodávek. A je z nich vidět, že v tom lidi mají zmatek. Tak si v tom uděláme pořádek, ne?
Sdílet
Lednice pro obytná auta a karavany si můžeme rozdělit na tři základní typy, a to dle principu chlazení:
kompresorové chladničky
absorpční chladičky
termoelektrické chladničky
Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhý, budu se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.
Budeme předpokládat, že:
lednici chceme využívat v obytném autě / karavanu / offroadu
často stojíme mimo kempy
často jsme na místě více než den
Kompresorové autochladničky
Vhodná volba pokud chcete chladničku provozovat primárně na 12V / 24V při celodenním delším stání, a nevadí vám jemné vrčení kompresoru. Ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z baterie.
Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu, a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru nemusíte vůbec nic řešit.
Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.
Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.
Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale dělají se i v provedeních na 24V, případně pak v kombinaci s 230V.
chladí na nastavenou teplotu, to ostatní typy chladniček neumí
prostě zapojíte a fungují, jako doma
úsporný provoz na 12V/24V
nízké nároky na údržbu
efektivní princip chlazení, kompresor typicky jede dohromady cca 20 minut z hodiny (v závislosti na okolní teplotě a nastaveném stupni chlazení), pokud nejede kompresor, chladnička nespotřebovává nic
Nevýhody kompresorových chladniček:
vyšší cena
“hlučnost” – kompresor chladničky prostě vždycky bude trochu slyšet, jistě znáte z domácí chladničky, byť ty karavanové jsou tiché
Často se zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešla použít levnější chladnička pro domácnosti a napájet ji přes měnič. Asi šla, ale nedělal bych to. Její kompresor není stavěný na neustálé otřesy a náklony, a 12V > 230V měnič napětí , který ji spolehlivě utáhne, taky nebude levný. A to nemluvím o zbytečných energetických ztrátách.
Absorpční chladničky (trojkombinace na plyn / 12V / 230 V)
Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Jinak mají šílenou spotřebu energie.
Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché. A přitom mají dostatečný výkon.
Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.
Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.
Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.
Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.
Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje kompresorová chladnička Indel B Cruise 100, si 12V vezme 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.
Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.
Větrací mřížky Dometic pro absorpční lednice. Slouží jako servisní otvory, a horní mřížka poslouží i jako vývod komínku spalin.
Výhody absorpčních chladniček:
provoz na plyn, to jiné chladničky neumí
provoz na plyn je ekonomický, spotřeba není velká
absolutně tichý provoz, žádné pohyblivé části
Nevýhody absorpčních chladniček:
smysl dává jen provoz na plyn, případně 12V na přejezdy
nutnost odvětrat záda chladničky (prodávají se mřížky), a tedy říznout díru do auta
nutnost vyvádět splodiny ven z auta
chladí pouze X stupňů pod okolní teplotu, snadno se stane, že v lednici máte 20 °C.
cena – bývají poměrně drahé, cenově srovnatelné s kompresorovými chladničkami
musíte myslet na přepínání z plynu na 12V, pak z 12V na plyn. Dělají se i automatické modely, ale jsou dost drahé
vyšší nároky na údržbu – snadno se něco ucpe, zavzdušní, a celkově zde může vzniknout více problémů, než u ostatních dvou typů chladniček
Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.
Nám v Nomádem.cz přijdou absorpční chladničky do obytných aut natolik nepraktické, že je neprodáváme.
Když jsem měnil lednici… Vlevo nová kompresorová Indel B Cruise 100, vpravo z auta vyndaná absorpční lednice Dometic RF60.
Termoelektrické chladničky
Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. Ale tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a na kempování ji prostě nechcete.
Termoelektrické ledničky jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.
Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Je to nejhorší, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.
Praktické využití si dovedu představit snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedu a tedy můžu lednici stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce studené pití a něco k snědku, se hodí.
Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.
Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.
Výhody termoelektrických lednic:
+ jsou levné
Nevýhody termoelektrických lednic:
– oproti kompresorovým chladničkám řádově nižší chladící účinek - chladí skutečně mizerně
– jsou energeticky náročné a velmi neefektivní
– prakticky nepoužitelné, respektive silně neefektivní pro kempování na divoko
Jak se staví nástavba (box) na expediční obytný náklaďák? Co vše je potřeba řešit? Na to se podíváme v článku a obsáhlém videu plném detailů ze stavby.
Omnia je řešením pro všechny, kdo si na cestách obytným autem nebo karavanem nechtějí odpírat pečení, ale nemají k dispozici běžnou troubu. S Omnií se totiž dá péct na plynových i jiných vařičích, takže je na cesty ideální. Pojďte se ve videu mrknout jak to funguje, a rovnou si upečeme bábovku :)
Expedičních náklaďáků v ČR moc nemáme, a proto jsme rádi, že jsme si mohli natočit tohle povedené EuroCargo. Pojďte se podívat jak je vybavené a jak to uvnitř takového auta vypadá.