Izolace obytné dodávky je při stavbě obytné dodávky jedním z prvních kroků, ale ne ten úplně první. Podívejte se, co se vyplatí promyslet, ještě než se do ní pustíte, a možná si ušetříte dost času, práce i nervů :)
Sdílet
NEPŘIDĚLÁVEJTE SI ZBYTEČNOU PRÁCI
Izolace obytné dodávky - podstatná součást stavby, která vám později ušetří spoustu trápení v horku i zimě. Ale není tím prvním krokem.
Ať už izolujete K-Flexem, nejpoužívanějším materiálem pro izolaci dodávek, a nebo čímkoli jiným, je dobré předtím udělat několik kroků, které vám v budoucnu dokáží ušetřit hromadu práce, přemýšlení i nervů. Tak se na ně pojďme podívat.
OBSAH ČLÁNKU:
Otvory - pro okna, přípojky atd. proč je řezat před izolací + tipy pro kvalitnější práci
Rozmyslete, kudy povedou rozvody vody a elektřiny proč je důležité to vědět + tipy pro vedení vody a elektřiny
Jak budete kotvit obklady a nábytek? proč je potřeba to promyslet před izolací + možné způsoby kotvení obkladů a nábytku
Skladba podlahy jaká bude? Budete ji izolovat?
Vyvoskování dutin
Oprava karoserie a odmaštění
Jaký je vhodný materiál pro izolaci dodávky? Co by měl splňovat a proč? Jaké materiály vhodné nejsou?
1) OTVORY PRO OKNA, PŘÍPOJKY ATD.
Všechny otvory je dobré vyřezat ještě než se pustíte do izolace. Jasně, proříznout plech i s nalepenou izolací jde, ale když otvory vyřežete před zaizolováním, usnadníte si dost práce.
Proč otvory vyříznout ještě před izolací?
pohodlnější řezání - samotný plech se prostě řeže mnohem lépe než plech s nalepenou izolací
lepší možnost začištění řezu - při každém řezání vzniknou na hraně řezu otřepy, které je potřeba srazit. Pokud v místě řezu nemáte nalepenou izolaci, k otvoru a jeho hranám se pohodlně dostanete jak z vnější, tak vnitřní strany karoserie.
vyhnete se šponám v izolaci - při každém řezání vzniká prach a špony. V případě že byste měli nalepenou izolaci, jejich odstranění může být pracné - zapíchají se do izolace, zapadají za její hranu, přilepí se k lepidlu atd.
lepší ošetření hran řezu - každý řez je potřeba zalakovat, aby plech v místě řezu nezačal korodovat. Chcete se lakem dostat jak na hranu, tak kousek kolem ní, abyste ji dobře uzavřeli.
nebudete muset řešit odstraňování izolace - v případech, kdy chcete instalovat střešní nebo boční okna, která potřebují pomocný distanční rámeček, byste kromě vyříznutí otvoru museli řešit také odstranění izolace po obvodu řezu tak, aby zůstalo místo pro rámeček. A kdo někdy odstraňoval nalepenou izolaci ví, že to není nic, o co byste stáli.
obr: Dodávka už je kompletně zaizolována izolací K-Flex, s výjimkou jednoho panelu - sem ještě přibude boční okno. Ve stropě můžete vidět střešní okno s distančním rámečkem z překližky.
Tam, kde víte, že něco bude, ale nechcete to řezat hned, s izolací v daném místě prostě počkejte a vyřešte ji, až budete mít hotový otvor, jeho očištění a celou přípravu, a teprve pak izolujte, ať si nepřiděláváte práci.
Pokud přeci jen budete potřebovat vyříznout otvor v místě, které je už zaizolované, jde to, ale bude s tím více práce (složitější začištění a ošetření řezu). Ale nic neřešitelného to samozřejmě není.
Na co myslet při řezání otvorů?
snažte se zachytit špony a prach z řezání - to je důležité především při řezání otvorů v bocích karoserie, kde špony a kovový prach mohou zapadat tam, kam se už nedostanete a nebudete je moci odstranit - třeba do nosníků, do prahů a podobně. Pak stačí trocha vlhkosti, které v autě vzniká spousta, a špony a prach způsobí lokální korozi karoserie.
hrany řezů a jejich okolí pečlivě ošetřete - to znamená odstranit špony, odmastit a zalakovat, abyste předešli riziku koroze
2) ROZVODY VODY A ELEKTŘINY
Nemusíte je nutně dělat ještě před izolací, ale je dobré alespoň promyslet, kudy povedou, abyste si nepřidělali práci tím, že si místa, kudy je potřebujete vést, buď úplně znepřístupníte, a nebo si znesnadníte přístup k nim.
Pro elektrické rozvody můžete využít prostor za nosníky i ve sloupcích karoserie, ale mějte na paměti, že se k nim po zaklopení obkladem už nedostanete. Dejte si s nimi záležet -kabely tam, kde je to potřeba, ochraňte husími krky, aby při jízdě nedošlo k jejich prodření o hrany karoserie, a kde to jde, kabely přichyťte, aby se zbytečně nehýbaly.
obr.: Rozpracované vedení elektroinstalace otvory v rámové nosné konstrukci MAR-VAN, která výrazně zjednoduší celou stavbu - kromě toho, že vytvoří prostor pro vedení elektrických rozvodů, především umožní kompletní izolaci dodávky s minimem tepelných mostů a bezpečné kotvení obkladů a nábytku.
Vodu můžete také vést v prostoru za nosníky a nebo podlahou, ale důrazně to neodporučujeme, nejspíš si tím způsobíte problémy uvedené níže.
Vodu můžete také vést v prostoru za nosníky a nebo podlahou, ale důrazně to neodporučujeme, nejspíš si tím způsobíte problémy uvedené níže.
NÁŠ TIP: Neskrývejte vodní rozvody pod obklady nebo podlahu
Jasně, vodovodní rozvod vedený pod obkladem nebo v podlaze vypadá krásně čistě a nepřekáží ve zbytku vestavby, ale narazíte s ním na dva zásadní problémy (pro více informací rozklikněte):
Problém 1: Zamrzání rozvodu
Zvažte, jak rozvod vody vést tak, aby se ke všem jeho částem nějakým způsobem dostalo teplo z topení.
Pokud rozvod povedete pod podlahovou deskou, máte 100% jistotu, že v zimě zamrzne, přestože v dodávce budete topit(samozřejmě pokud nemáte nějakým způsobem přímo vyhřívanou podlahu).
Teplo stoupá vzhůru, skrze podlahovou desku se nedostane, a problém je na světě. V lepším případě vám rozvod jen zamrzne, v tom horším led v něm něco roztrhne.
S obklady stěn je situace podobná. Můžete mít dobře zaizolovanou dodávku, topit v ní, ale úplně klidně se může stát (a běžně se děje), že rozvod vedený ve stěně zamrzne, protože se k němu skrze obkladovou desku nedostane dostatek tepla.
Pokud vodu vedete pod obkladem, zamyslete se jak zajistit, aby se k rozvodu dostalo teplo z topení (například pomocí vhodně umístěných ventilačních mřížek).
Problém 2: Špatná servisovatelnost
I u sebelépe navrženého rozvodu se prostě může stát, že někde přestane těsnit. Třeba vlivem poškození trubky, hadice, propojky, průchodky nádrže, nebo jakéhokoli jiného spoje. Nezřídka se tak stane vinou promrznutí rozvodu, kdy ho led prostě někde roztrhne.
Nespoléhejte na to, že vám se takové problémy vyhnou, a snažte se rozvod udělat tak, abyste k němu měli přístup pro případný servis - ideálně tak, aniž byste museli rozebrat půlku auta.
Problém 3: Riziko vytopení auta
Netěsnosti rozvodu vody jsou nepříjemné v jedné věci - obvykle si jich nevšimnete hned.
Ať jsou způsobeny defektem materiálu a nebo jeho roztržení mrazem, obvykle vám nikde nezačne stříkat proud vody. Naopak voda postupně a pomalu kape a kape... Až vám do auta může během pár dní vytéct několik desítek litrů vody, aniž byste si toho všimli. A když si konečně všimnete, řešíte obří problém.
Pokud bych stavěl další dodávku, určitě se budu snažit vodu (a nejspíš i elektřinu) vést tak, abych k rozvodům měl co nejsnazší přístup pro případný servis. A také se dobře zamyslím nad tím, v jakých místech by mohl rozvod zamrznout a vymyslím způsob, jak tomu předejít. Není nic horšího než kvůli jedné netěsnosti v rozvodu vody muset rozebírat polovinu vestavby.
Martin | Nomádem.cz
3) JAK BUDETE KOTVIT OBKLADY A NÁBYTEK?
"Tak jsem to zaizoloval, ale jak budu kotvit obklady a nábytek?". Abyste na podobný aha moment nenarazili, promyslete kotvení veškerých obkladů a nábytku ještě před izolací.
Nabízí se zde několik variant:
a) Kotvení obkladu a nábytku přímo do nosníků a výztuh dodávky
Pokud chcete kotvit přímo do nosníků dodávky, je potřeba nosníky nechat buď holé, tedy bez izolace (minimálně v místě kotvení), a nebo vymyslet, jakým způsobem budete kotvit obklady a nábytek přes izolaci.
Kdybyste šrouby přitáhli tak, že obkladovou deskou zmáčknete izolaci, můžete si způsobit deformaci (vyboulení) obkladu v místech, kde se scházejí jednotlivé obkladové desky (zejména v případě tenkých desek).
Pokud necháte nosníky úplně holé, sice si usnadníte práci, nicméně doporučujeme jejich povrch izolovat. Výrazně se to projeví na tepelném komfortu v autě, protože neizolované nosníky do interiéru povedou teplo i chlad. Navíc na nich bude kondenzovat voda, která poteče na obkladovou desku, a dle použitého obkladového materiálu může způsobit jeho plesnivění a postupný rozpad desky.
b) Kotvení obkladu a nábytku do pomocného rámu
Můžete si také na nosníky dodávky namontovat pomocný rám z latí uříznutých třeba ze silnější překližky. Obklady a nábytek pak kotvíte do těchto latí, které jsou chyceny k nosníku, a izolujete zbývající plech kolem rámu.
c) Nosný systém MAR-VAN pro kotvení obkladu a nábytku
Úplně ideálním řešením je nosný konstrukční systém MAR-VAN. Díky rozložení váhy na spoustu kotvicích bodů vyniká skvělou pevností, a navíc vám umožní kompletní izolaci dodávky, s minimem tepelných mostů a nebo úplně bez nich. Veškeré obklady a nábytek pak kotvíte přímo do systému MAR-VAN, který je přichycen ke karoserii.
100% izolace s prostorem pro vedení vody a elektřiny
Dobrým pomocníkem zde může být nosný konstrukční systém MAR-VAN pro obytné vestavby, což je konstrukce, která vám kromě bezpečného kotvení vestavby umožní také kompletní izolaci dodávky s minimem tepelných mostů, a vytvoří prostor pro vedení rozvodů.
A mimo to vám ušetří hromadu práce. O těchto konstrukcích máme samostatné video:
Zvažte, jestli chcete zaizolovat také podlahu, což doporučujeme, a nebo zda přímo na plech dodávky prostě jen přilepíte podlahovou desku tak, jak to mívají nákladní dodávky.
Pokud se rozhodnete podlahu izolovat, budete potřebovat vytvořit podlahový rošt - třeba z dřevěných latí nebo latí nařezaných ze silné překližky (doporučujeme vodovzdornou překližku, a speciální barvou k tomu určenou zatřít hrany řezů).
obr.: Podlahový rošt v budoucí obytné dodávce čeká na vyplnění izolací K-Flex.
Tento rošt můžete k podlaze dodávky přilepit vhodným konstrukčním lepidlem, a prostor mezi roštem izolovat opět třeba K-Flexem nebo Kaiflexem - ty díky své poddajnosti dokáží okopírovat prolisy plechové podlahy dodávky a skvěle přilnou k plechu do přímého kontaktu.
Výhody roštu jsou zřejmé:
možnost použití tenčí (a lehčí) podlahové desky - rošt roznese váhu a deska se při pohybu ve voze nebude prohýbat.
ochrana izolace - nesešlapete si samotnou izolaci, protože váhu desky nad ní podrží rošt.
bezpečnost - kotvit podlahovou desku přes izolaci bez roštu lepeného k podlaze vozidla není dobrý nápad.
5) VYVOSKOVÁNÍ DUTIN
Jak jsme si už řekli, množství vlhkosti, které se v dodávce sráží, je enormní. Dutiny a místa, kam se s izolací nedostanete, proto pro jejich ochranu doporučujeme vyvoskovat vhodným voskem na dutiny.
Pokud to uděláte ještě před aplikací izolace, případné zbytky vosku, které vytečou na plochy, kam potřebujete lepit izolační materiál, pak lehce odstraníte a danou plochu snadno odmastíte.
Jasně, vrstvu ochranného vosku v dutinách vozu je dobré pravidelně obnovovat, ale to u obytných dodávek moc nepřipadá v úvahu - k nosníkům se z vnitřní strany přes obklady a nábytek už prostě nedostanete.
Pokud ale budete voskovat také spodek auta - prahy, nosníky a další dutiny, tam doporučujeme ochrannou vrstvu pravidelně obnovovat, výrazně tak prodloužíte životnost svého povozu.
6) OPRAVA KAROSERIE A ODMAŠTĚNÍ
Předtím než aplikujete izolaci, je samozřejmě potřeba opravit prorezlá místa, místa s povrchovou korozí, místní poškození laku a další nedostatky.
Před aplikací izolace pak nechte barvy a laky dostatečně vytvrdnout, klidně několikanásobně déle, než doporučují výrobci.
S touto fází nespěchejte a dejte si s ní záležet, vyplatí se to. K takovým místům se už později nedostanete bez rozebrání vestavby a odstranění izolace.
Před aplikací izolace je pak potřeba z celé karoserie odstranit veškeré nečistoty a odmastit ji, ideálně isopropanolem (IPA), který seženete v drogerii nebo hobbymarketech. Pak máte připraveno.
VHODNÝ MATERIÁL PRO IZOLACI DODÁVKY - CO BY MĚL SPLŇOVAT A PROČ?
Není náhodou, že mezi nejpoužívanější materiály pro zateplení dodávek patří materiály značek K-Flex a Kaiflex vyrobené na bázi syntetického kaučuku. Splňují totiž vše, co od dobrého materiálu pro izolaci dodávky chcete:
mají perfektní izolační vlastnosti
jsou nenasákavé
mají uzavřenou strukturu buněk
perfektně okopírují karoserii a přilnou k ní, nenechají prostor pro srážení vlhkosti
jsou tvarově stálé, nesesedají a nemají vlákna, který by se uvolňovala
tlumí hluk
skvěle se s nimi pracuje a izolaci s nimi zvládnete sami
Pojďme se blíže podívat na jednotlivé body:
a) Nenasákavost a uzavřená struktura buněk
Ať chcete nebo ne, v obytné dodávce se vám bude srážet spousta vody. Vlhkost zde vzniká vařením, dýcháním, ale i běžnou kondenzací par přirozeně obsažených ve vzduchu.
Vzdušná vlhkost zkondenzuje (vysráží se) na nejstudenějších místech ve vozidle, kterými jsou například skla, ale také neizolované plechy, nosníky a dutiny, do kterých se s izolací nedostanete - a právě ty jsou kamenem úrazu:
bude v nich vznikat kondenzát. Spousta kondenzátu. A ten bude stékat cestou nejmenšího odporu, zčásti i přes izolaci.
to poslední, co chcete, je, aby vám voda z nosníku natekla do nějaké nevhodné savé izolace, a nasákla se do ní.
Přesně z tohoto důvodu chcete izolaci, která je nenasákavá (například K-FlexneboKaiflex), což znamená, že nebude sát vodu jako houba a zadržovat ji.
Izolace nevhodné z hlediska nasákavosti:
Vyloženě nevhodné jsou pro izolaci dodávek veškeré savé izolace (různé vaty, vlny, molitany apod.). Proč?:
voda se vám v autě prostě srážet bude - s tím nic neuděláte. A rozhodně nechcete, aby se nasákla do izolace a držela se v ní. Jednak kvůli riziku koroze karoserie, a jednak, protože...
vodou nasátá izolace ztrácí na účinku - a to jakákoli. Jen některá více a některá méně. Proto chcete izolaci, která je nenasákavá.
vlhkost z izolace špatně odvětrává - izolace je v obytné dodávce typicky zakrytá obkladovými deskami, které způsobují omezenou cirkulaci vzduchu. Jinými slovy vlhkost se k izolaci dostane snadno, ale odvětrávat bude špatně. A nasákavá izolace nacucaná vodou připlácnutá na plechu vašeho auta je to poslední, co byste chtěli.
b) Poddajnost a přilnutí ke karoserii v celé ploše
Nenasákavý izolační materiál chcete dostat do přímého kontaktu s plechem (nalepit ho na něj), protože tak v místech, kde je nalepený, zabráníte kondenzaci vlhkosti na povrchu plechu.
A protože karoserie dodávek jsou plné ohybů a přechodů, chcete něco, co se těmto nerovnostem přizpůsobí - měkký a tvarově stálý materiál, který v ohybech bude držet. A přesně to materiály splňují materiály K-Flex a Kaiflex na bázi syntetického kaučuku.
obr.: Přesně tohohle chcete docílit. Izolace dokonale kopíruje tvar plechu a přilne k němu i v ohybech, díky čemuž mezi ní a plechem nevzniknou vzduchové mezery a nenechá prostor pro srážení vlhkosti. Zde izolace K-Flex nalepená ve voze MB Sprinter.
Izolace nevhodné z hlediska poddajnosti a tvarové nestálosti:
Deskové materiály (EPS, XPS, PIR desky, PUR desky apod.):
nepřizpůsobí se ohybům karoserie - nejsou ohebné, nepřilnou ke karoserii. Vinou toho mezi izolací a plechem vznikne vzduchová mezera což znamená, že se vám na plechu za izolací bude srážet voda, která bude velmi špatně odvětrávat
zcela nepoužitelné na nosníky a podobná místa
Vaty, vlny apod.:
trpí na sesedání - nejsou tvarově stálé, a vinou vibrací při provozu vozu budou sesedat, zejména na panelech na bocích vozidla
sprašování vláken - vlákna izolace nejsou pevně vázána k sobě, a vibracemi vozidla nebo stářím izolace dochází ke sprašování vláken a oddělování částí izolace. Protože dodávky mají nosníky a některé plochy průchozí až k prahům, hrozí, že vám kusy izolace napadají do prahů, kde ucpou odtokové kanálky dodávky, zvlhnou, a způsobí korozi.
Materiály na bázi PE (pěnový polyethylen):
jsou tvarově nestálé - vinou vyšších teplot dochází k jejich deformaci a výraznému smršťování
ve větších tloušťkách nejsou pružné - těžko se ohýbají, špatně se přizpůsobují ostrým ohybům karoserie a nosníků, mají tendenci praskat
nízká mechanická odolnost – při častých teplotních výkyvech může ztrácet pružnost a začít se drolit.
c) Tlumení hluku
Dobrá izolace pro obytnou dodávku kromě lepšího tepelného komfortu v horku i zimě přinese další nespornou výhodu, kterou je snížení hluku ve vozidle.
O jakém hluku se to bavíme?
vibrace a rezonance plechů - dobrá izolace přilepené přímo k plechu dokáže účinně tlumit vibrace a rezonance plechů způsobující nepříjemné zvuky zejména při jízdě
hluk z jízdy - aerodynamický hluk, zvuk od silnice / kol, případný hluk od diferenciálu a dalších součástí
hluk z okolí - oceníte až jednou budete spát poblíž frekventované silnice, a nebo vedle vás zaparkuje hlučný soused
hluk šířený do okolí - ať v dodávce děláte cokoli, nemusí to vědět všichni kolem :)
Byť K-Flex a Kaiflex nejsou primárně materiály pro odhlučnění a zvukovou izolaci dodávky, veškerý hluk tlumí opravdu znatelně, a to díky své struktuře a materiálu, z kterého jsou vyrobeny - tím je pružný syntetický kaučuk. Kdo se někdy projel prázdnou dodávkou, a následně dodávkou zaizolovanou správným materiálem, jistě potvrdí, že rozdíl je obrovský.
Dodávka pak samozřejmě ještě dále "ztichne" instalací obkladu, nábytku a veškerého vybavení.
Každopádně specializované odhlučňovací materiály znamenají další váhu navíc, tak je potřeba to zvážit. Svým zákazníkům doporučujeme aplikovat je především v případě starších a skutečně hlučných vozidel.
Jinými slovy, pokud nemáte extra hlučné auto, nejspíš si vystačíte s K-Flexem nebo Kaiflexem, které nabídnou skvělý kompromis - mají vynikající tepelně izolační vlastnosti a zároveň do určité míry tlumí hluk, byť si s ním samozřejmě neporadí tak, jako specializované materiály.
Na co myslet před aplikací izolace:
důkladné očištění a odmaštění podkladu - ideálně isopropanolem (IPA, isopropylalkohol), zakoupíte v drogerii a některých hobbymarketech
volitelně lehké zdrsnění povrchu (narušení povrchové vrstvy laku) brusným rounem
nástřik dutin - místa, o kterých víte, že se do nich po izolaci už nedostanete, vystříkejte dutinovým voskem. Ideálně před samotnou izolací, máte pak lepší možnost přebytečný vosk očistit a nebudete ho stříkat na izolaci.
To bychom měli. Věříme, že vám tento článek pomůže a ušetříte díky němu trochu času a nervů. Přejeme, ať vám jde stavba od ruky, a brzy se vydáte na cesty.
Má smysl používat parozábranu v obytné dodávce? Je dodávka difuzně otevřená nebo difuzně uzavřená stavba? A je vůbec reálné v dodávce udělat parozábranu tak, aby se jí skutečně dalo říkat parozábrana a plnila svůj účel? Přečtěte si víc.
Chytáte se stavět obytnou dodávku, a zvažujete, jestli pro vestavbu koupit dodávku s okny a nebo bez nich? Pojďme se podívat na výhody a nevýhody jednotlivých variant.
Vybíráte solární panely pro svůj karavan, dodávku, loď nebo jinou stavbu, a váháte mezi flexibilními a klasickými panely s rámem? Pojďme se podívat, jak vybírat.
Tento článek vznikl na základě dokola se opakujících dotazů na solární panely, MPPT regulátory, kombinace parametrů atd. Pokusím se tedy vměstnat do jednoho článku vysvětlení všeho podstatného – troše výpočtů a čísel se asi nevyhnu, budu se ale snažit, aby vše zůstalo pochopitelné pro laika se základními znalostmi o elektřině a fyzice.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.