⚠️ Vážení zákazníci, vzhledem ke státním svátkům v Německu může u produktů objednávaných s dostupností "skladem v DE" dojít ke zpoždění dodání o 1-3 pracovní dny oproti lhůtám uvedeným u produktů. Děkujeme za pochopení.⚠️

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Přestavba dodávky na obytné auto – postup

03.01.17 34619x přečteno

Často mi chodí dotazy jak že se papírově řeší přestavba dodávky na obytňák. Protože jsem to psal různým lidem už asi tisíckrát, došel jsem k tomu, že snazší bude sepsat článek a na ten všechny odkazovat.

Sdílet



Přestavba dodávky na obytné auto – postup

Aktualizace 2023: Pozor, tento článek vyšel v roce 2017, od té doby se mnohé změnilo a jde to celé vyřešit výrazně jednodušeji. Kdyžtak zavolejte a probereme, protože si nejsme jistí, kdy se dostaneme ke kompletní aktualizaci článku.


Pokud chceš mít vestavbu v dodávce, můžeš to udělat dvěma způsoby. Na punk, to znamená že si prostě uděláš vestavbu a neřešíš, a nebo oficiální cestou, kdy auto přetypuješ na obytný. Znám lidi úspěšně praktikující obě cesty. My si popíšeme tu druhou.

Upozorňuju, že nejsem odborník na přestavby. Pokud v článku najdeš nesmysl, něco chybějícího nebo přebývajícího, prosím oprav mne buď v komentářích, nebo mailem – martin@nomadem.cz. Díky.

Článek se týká přestavby dodávek do 3,5 tuny, tedy toho, co můžeš řídit s řidičákem skupiny B. Přestavba větších aut bude dost podobná, ale nemám s ní zkušenosti.

Postup přestavby

1) Připrav si nákres vestavby / přestavby s popisem

Připrav si nákres plánované vestavby s popisem úprav. Většina výrobců ho po tobě bude chtít pro posouzení žádosti o povolení k přestavbě. Informuj se jak podrobný nákres chtějí. Kde jedněm stačí jednoduše nakreslený plánek, jinde chtějí skoro technický výkres.

2) Získej povolení k přestavbě od zastoupení automobilky

Oslov české zastoupení výrobce tvého auta a sděl mu svůj záměr. Řeknou ti, jestli je něco takového vůbec možné, případně jaké podklady budou potřebovat. Typicky to bude nákres a popis přestavby, a možná něco dalšího.

Za to, že se tím budou zabývat nejspíš taky něco zaplatíš. Třeba u Mercedes-Benz to v roce 2016 bylo 1500 Kč pro auta koupený v ČR a 3000 Kč pro auta dotažená ze zahraničí. Jinde to může být jinak.

Získat povolení je u některých automobilek snazší, u jiných těžší, případně nemožný. Prostě to zkus a uvidíš.

3) Dojdi si na registr vozidel pro papír a vyplň ho

Na registru na oddělení přestaveb si vyžádej formulář pro přestavbu vozidla, dají ti ho zdarma. Ptej se na podrobnosti co a jak vyplnit. Víš jak to chodí, úředník od úředníka to může být jiný. Zatímco jeden nebude řešit zbytečnosti, druhej se v tom bude rejpat.

Papír si můžeš vzít s sebou domů, ale klidně to můžeš vyplnit na místě, je to na chvilku. Pokud si s sebou vezmeš povolení k přestavbě od výrobce, malej a velkej techničák a nákres s popisem přestavby, můžeš si tu žádost hned podat.

Tuším že to zaplatíš nějaký poplatek. Úřad má na rozhodnutí několik dní nebo snad i týdnů, takže nezbývá než čekat. Pokud ti to schválí, je to dobrý, ale jsi furt na začátku.

4) Přestav to

Teď to můžeš přestavět. Mysli na to, že pokud začneš do auta montovat věci, kterých se přestavba týká ale který zatím nemáš zapsaný v TP, nesmíš legálně na silnici. Až do doby, kdy úpravy budou zapsaný. To je přímo napsaný i v papíru od úřadu. Na následnou přestavbovou technickou kontrolu bys to tedy měl dovézt na podvalu, ne po ose. Každej to tak určitě dělá (mrk mrk).

5) Udělej revize plynu a elektřiny

Pokud máš v autě rozvody plynu a 220V a nechceš je před technikem skrývat, nejspíš po tobě na technický budou chtít platné revize. Ty ti udělá plynař / elektrikář s patřičným oprávněním. Případně to na STK můžeš zkusit bez nich, ale riskuješ, že tě zbytečně vyrazí.

6) Nech to zvážit

Přestavbou se mimo jiné mění váha vozidla. Na STK kam s tím máš v plánu jet, se zeptej, jestli tam mají váhu. Pokud jo, zváží ti to při kontrole. Pokud ne, musíš váhu najít jinde. Zváží ti to třeba na skládce, v kovošrotu a podobně. Chtěj po nich vážní lístek.

7) Dovez to na přestavbovou technickou

Vezmi potvrzení od výrobce, potvrzenou žádost z úřadu, vážní lístek (pokud jsi to vážil jinde), revize a velkej techničák, a hurá na STK. Samozřejmě na podvalu, zatím s tím přece nesmíš na silnici, že jo.

Kolik stojí přestavbová technická se předem zeptej na příslušný STK. Trvat by to nemělo dýl než klasická pravidelná technická kontrola.

Pokud tady proběhne všechno hladce, dostaneš od STK papír pro úřad. V něm budou napsaný úpravy, nová hmotnost a případně výška auta. Teď to máš skoro v kapse.

8) Dojdi na registr vozidel se všema papírama

Tady už by to měla být jen formalita, ale na její vyřízení má úřad 30 dní. Nechají si velký techničák a dokumentaci k přestavbě, a rozhodují. Malý techničák (OTP) vám nechají, abyste mohli jezdit. (za info díky Martinu Adámkovi, viz komentáře. Přidal i další užitečné komentáře k průběhu celého procesu, tak mrkněte)

Tak. Asi to vypadá celkem jednoduše, ale zrovna jednoduchý to není. Ale nenech se odradit. Obvolávej příslušný místa, vyhledávej si informace nenech se odbít, jde to, když se chce.

Největší problémy při přestavbě

Zvýšení počtu míst

Zkušenosti s tím nemám, ale co jsem tak četl, zvýšit počet míst v dodávce bývá problém. Teda, u dodávek, které mají z výroby připravený montážní otvory na sedadla a pásy by to snad ještě nějak jít mělo za předpokladu, že použiješ originální kotvení pásů i sedadla. Pokud ale máš klasickou nákladní dodávku s třemi místy vpředu, připrav se na to, že to sám nejspíš neprotáhneš.

Proto je dobrý na přestavbu koupit dodávku, která má potřebný počet míst už zapsaný.

A nebo oslovit firmu, která má na přidávání míst do dodávek povolení – čti článek Rozšíření počtu míst v dodávce.

Díly bez homologace a nepovolené úpravy

Koupil sis okna bez homologace? Namontoval sis dopředu nehomologovanej pevnostní rám? Kryt pod motor? Přidělal sis soláry kdoví jak? Můžeš (nemusíš) mít problém. Od roku 2016 se všechny auta na STK fotí z několika úhlů, a technici si dávají o to větší pozor, aby nepustili něco, co nemají – do systému se fotky ukládají s jejich jménem a datem kontroly, takže to jde zpětně dohledat. Technika to může stát mastnou pokutu, ztrátu místa a zákaz působení na jakýkoli STK, takže to na ně funguje jako slušnej strašák.

Neřešení přestavby

Dost lidí si prostě předělá dodávku a po papírové stránce neřeší přepis na obytný auto s tím, že “přece jen vozí náklad”. Jasně, je to cesta a většině příslušníků který na cestách potkáte, to bude fuk.

Ale pokud to takhle uděláte, aspoň si ten “náklad” pro sychr udělejte vyndavací. Na STK máte správně přistavit auto bez nákladu, takže vás klidně můžou vyhodit i s vaším “nákladem”.

Taky myslete na to, že v provozu to sice řešit nikdo nebude, ale třeba při nějaký nehodě by se toho někdo (policajti, pojišťovna…) chytit mohl, a průser je na světě.

Kategorie obytných vozidel v ČR

Co vím, tak existují (nebo existovaly?) tyhle kategorie:

  • N1 speciální obytný – do téhle kategorie spadne většina aut, které budete stavět z nákladní dodávky.
  • M1 osobní obytný – v téhle kategorii jsme měli našeho starého Transita. Dostat do ní vestavbu v nákladní dodávce asi nepůjde.

V kategoriích mám hokej a nevím v čem přesně se liší. Pokud někdo víte jak to je aktuálně budu rád, když mi napíšete, doplním to sem.

Tak, toliko k tomu, co se mi podařilo vyštudovat o přestavbách. Snad to někomu pomůže. Předem říkám, že s detaily vám moc nepomůžu, vše co vím je psáno tady. Článek budu průběžně aktualizovat.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Dva roky bydlení v dodávce - tříčlenná rodina + dva psi
Rozhovory

Dva roky bydlení v dodávce - tříčlenná rodina + dva psi

27.03.23 7648x přečteno

Přestěhovat se do dodávky, nemuset platit nájem, a za ušetřené peníze vyrazit na velkou cestu. To byl plán české rodiny, která už dva roky bydlí na šesti metrech čtverečních. Co je k tomu vedlo? Jak to zvládají? Co na to okolí? Co elektřina, praní a ostatní potřeby? Na to a hodně dalšího jsme se Veverkových zeptali v rozhovoru, a navíc se podíváme, jak v jejich malém domě na kolech vypadá.

Přečíst
Expediční Ford Bronco na 35.000 km cestu Mongolskem a Sibiří
Videoprohlídky - obytné vestavby

Expediční Ford Bronco na 35.000 km cestu Mongolskem a Sibiří

15.02.23 2731x přečteno

Chtěli offroad s expediční nástavbou, tak si ho prostě postavili a vyrazili s ním na 35.000 km dlouhou svatební cestu do Mongolska a na Sibiř. Mongolské rolety, spousty brodů, rozbité mosty na Bajkalsko-Amurské magistrále, kempování v sibiřských -30°C. To vše a mnohem víc zvládli s tímhle autem, které si dnes představíme, a o cestě napsali krásnou knihu a natočili film.

Přečíst
Byt na kolech - Adria Alpina 903HT - jak to vypadá v obřím karavanu? (videoprohlídka)
Videoprohlídky - obytné vestavby

Byt na kolech - Adria Alpina 903HT - jak to vypadá v obřím karavanu? (videoprohlídka)

04.01.23 1244x přečteno

Obytný prostor o délce 8,9 metru, celkové délka 11 m včetně oje. Tohle je bez nadsázky pojízdný byt. Pojďme se podívat, jak to v něm vypadá, funguje, a jaké jsou zkušenosti jeho majitele.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít