NomadShop.cz + Nomádem.cz = ❤️ Oba weby jsme spojili dohromady, ale jsme to pořád my (více informací o spojení

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Přestavba dodávky na obytné auto – postup

03.01.17 Martin Kolčaba 5705x přečteno

Často mi chodí dotazy jak že se papírově řeší přestavba dodávky na obytňák. Protože jsem to psal různým lidem už asi tisíckrát, došel jsem k tomu, že snazší bude sepsat článek a na ten všechny odkazovat.

Sdílet



Přestavba dodávky na obytné auto – postup

Pokud chceš mít vestavbu v dodávce, můžeš to udělat dvěma způsoby. Na punk, to znamená že si prostě uděláš vestavbu a neřešíš, a nebo oficiální cestou, kdy auto přetypuješ na obytný. Znám lidi úspěšně praktikující obě cesty. My si popíšeme tu druhou.

Upozorňuju, že nejsem odborník na přestavby. Pokud v článku najdeš nesmysl, něco chybějícího nebo přebývajícího, prosím oprav mne buď v komentářích, nebo mailem – martin@nomadem.cz. Díky.

Článek se týká přestavby dodávek do 3,5 tuny, tedy toho, co můžeš řídit s řidičákem skupiny B. Přestavba větších aut bude dost podobná, ale nemám s ní zkušenosti.

Postup přestavby

1) Připrav si nákres vestavby / přestavby s popisem

Připrav si nákres plánované vestavby s popisem úprav. Většina výrobců ho po tobě bude chtít pro posouzení žádosti o povolení k přestavbě. Informuj se jak podrobný nákres chtějí. Kde jedněm stačí jednoduše nakreslený plánek, jinde chtějí skoro technický výkres.

2) Získej povolení k přestavbě od zastoupení automobilky

Oslov české zastoupení výrobce tvého auta a sděl mu svůj záměr. Řeknou ti, jestli je něco takového vůbec možné, případně jaké podklady budou potřebovat. Typicky to bude nákres a popis přestavby, a možná něco dalšího.

Za to, že se tím budou zabývat nejspíš taky něco zaplatíš. Třeba u Mercedes-Benz to v roce 2016 bylo 1500 Kč pro auta koupený v ČR a 3000 Kč pro auta dotažená ze zahraničí. Jinde to může být jinak.

Získat povolení je u některých automobilek snazší, u jiných těžší, případně nemožný. Prostě to zkus a uvidíš.

3) Dojdi si na registr vozidel pro papír a vyplň ho

Na registru na oddělení přestaveb si vyžádej formulář pro přestavbu vozidla, dají ti ho zdarma. Ptej se na podrobnosti co a jak vyplnit. Víš jak to chodí, úředník od úředníka to může být jiný. Zatímco jeden nebude řešit zbytečnosti, druhej se v tom bude rejpat.

Papír si můžeš vzít s sebou domů, ale klidně to můžeš vyplnit na místě, je to na chvilku. Pokud si s sebou vezmeš povolení k přestavbě od výrobce, malej a velkej techničák a nákres s popisem přestavby, můžeš si tu žádost hned podat.

Tuším že to zaplatíš nějaký poplatek. Úřad má na rozhodnutí několik dní nebo snad i týdnů, takže nezbývá než čekat. Pokud ti to schválí, je to dobrý, ale jsi furt na začátku.

4) Přestav to

Teď to můžeš přestavět. Mysli na to, že pokud začneš do auta montovat věci, kterých se přestavba týká ale který zatím nemáš zapsaný v TP, nesmíš legálně na silnici. Až do doby, kdy úpravy budou zapsaný. To je přímo napsaný i v papíru od úřadu. Na následnou přestavbovou technickou kontrolu bys to tedy měl dovézt na podvalu, ne po ose. Každej to tak určitě dělá (mrk mrk).

5) Udělej revize plynu a elektřiny

Pokud máš v autě rozvody plynu a 220V a nechceš je před technikem skrývat, nejspíš po tobě na technický budou chtít platné revize. Ty ti udělá plynař / elektrikář s patřičným oprávněním. Případně to na STK můžeš zkusit bez nich, ale riskuješ, že tě zbytečně vyrazí.

6) Nech to zvážit

Přestavbou se mimo jiné mění váha vozidla. Na STK kam s tím máš v plánu jet, se zeptej, jestli tam mají váhu. Pokud jo, zváží ti to při kontrole. Pokud ne, musíš váhu najít jinde. Zváží ti to třeba na skládce, v kovošrotu a podobně. Chtěj po nich vážní lístek.

7) Dovez to na přestavbovou technickou

Vezmi potvrzení od výrobce, potvrzenou žádost z úřadu, vážní lístek (pokud jsi to vážil jinde), revize a velkej techničák, a hurá na STK. Samozřejmě na podvalu, zatím s tím přece nesmíš na silnici, že jo.

Kolik stojí přestavbová technická se předem zeptej na příslušný STK. Trvat by to nemělo dýl než klasická pravidelná technická kontrola.

Pokud tady proběhne všechno hladce, dostaneš od STK papír pro úřad. V něm budou napsaný úpravy, nová hmotnost a případně výška auta. Teď to máš skoro v kapse.

8) Dojdi na registr vozidel se všema papírama

Tady už by to měla být jen formalita, ale na její vyřízení má úřad 30 dní. Nechají si velký techničák a dokumentaci k přestavbě, a rozhodují. Malý techničák (OTP) vám nechají, abyste mohli jezdit. (za info díky Martinu Adámkovi, viz komentáře. Přidal i další užitečné komentáře k průběhu celého procesu, tak mrkněte)

Tak. Asi to vypadá celkem jednoduše, ale zrovna jednoduchý to není. Ale nenech se odradit. Obvolávej příslušný místa, vyhledávej si informace nenech se odbít, jde to, když se chce.

Největší problémy při přestavbě

Zvýšení počtu míst

Zkušenosti s tím nemám, ale co jsem tak četl, zvýšit počet míst v dodávce bývá problém. Teda, u dodávek, které mají z výroby připravený montážní otvory na sedadla a pásy by to snad ještě nějak jít mělo za předpokladu, že použiješ originální kotvení pásů i sedadla. Pokud ale máš klasickou nákladní dodávku s třemi místy vpředu, připrav se na to, že to sám nejspíš neprotáhneš.

Proto je dobrý na přestavbu koupit dodávku, která má potřebný počet míst už zapsaný.

A nebo oslovit firmu, která má na přidávání míst do dodávek povolení – čti článek Rozšíření počtu míst v dodávce.

Díly bez homologace a nepovolené úpravy

Koupil sis okna bez homologace? Namontoval sis dopředu nehomologovanej pevnostní rám? Kryt pod motor? Přidělal sis soláry kdoví jak? Můžeš (nemusíš) mít problém. Od roku 2016 se všechny auta na STK fotí z několika úhlů, a technici si dávají o to větší pozor, aby nepustili něco, co nemají – do systému se fotky ukládají s jejich jménem a datem kontroly, takže to jde zpětně dohledat. Technika to může stát mastnou pokutu, ztrátu místa a zákaz působení na jakýkoli STK, takže to na ně funguje jako slušnej strašák.

Neřešení přestavby

Dost lidí si prostě předělá dodávku a po papírové stránce neřeší přepis na obytný auto s tím, že “přece jen vozí náklad”. Jasně, je to cesta a většině příslušníků který na cestách potkáte, to bude fuk.

Ale pokud to takhle uděláte, aspoň si ten “náklad” pro sychr udělejte vyndavací. Na STK máte správně přistavit auto bez nákladu, takže vás klidně můžou vyhodit i s vaším “nákladem”.

Taky myslete na to, že v provozu to sice řešit nikdo nebude, ale třeba při nějaký nehodě by se toho někdo (policajti, pojišťovna…) chytit mohl, a průser je na světě.

Kategorie obytných vozidel v ČR

Co vím, tak existují (nebo existovaly?) tyhle kategorie:

  • N1 speciální obytný – do téhle kategorie spadne většina aut, které budete stavět z nákladní dodávky.
  • M1 osobní obytný – v téhle kategorii jsme měli našeho starého Transita. Dostat do ní vestavbu v nákladní dodávce asi nepůjde.

V kategoriích mám hokej a nevím v čem přesně se liší. Pokud někdo víte jak to je aktuálně budu rád, když mi napíšete, doplním to sem.

Tak, toliko k tomu, co se mi podařilo vyštudovat o přestavbách. Snad to někomu pomůže. Předem říkám, že s detaily vám moc nepomůžu, vše co vím je psáno tady. Článek budu průběžně aktualizovat.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat
Návody a postupy

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat

22.09.21 1071x přečteno

S označeními jako L3H2, L1H2 a podobnými jste se při hledání vhodné dodávky nejspíš už setkali. V článku se podíváme co tohle označení znamená a řekneme si, jak se v tom vyznat.

Přečíst
Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka
Videoprohlídky

Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka

19.09.21 1029x přečteno

Petr s Hankou si pořídili a zobytnili v ČR ne zrovna typické auto - UAZ 2206 známý jako Buchanka. Relativně levné auto ruské výroby s pohonem 4x4 a trambusovou konstrukcí, které už 60 let vypadá pořád stejně :) Pojďte se podívat, jak to vypadá uvnitř.

Přečíst
Obytný Mercedes-Benz 508
Magazín

Obytný Mercedes-Benz 508

15.09.21 804x přečteno

To jsou pořád samá nová auta, ale veteránů pomálu. Abychom to vyvážili, podíváme se, jak to vypadá v jednom z legendárních "kulaťáků", Mercedes-Benz 508, který si Franzi a Malte přestavěli na obytné auto pro cesty světem.

Přečíst
Přihlášení zavřít