V diskuzích ohledně dodávek na internetu jste se asi setkali s pojmy jako L1H2 nebo L3H3 a podobnými.
L2H2, L2H3 - co znamená podobné označení velikosti dodávek?
Jde o hrubé označení délky rozvoru/karoserie a výšky karoserie dané dodávky, kdy L znamená délku (z anglického "Length") a H znamená výšku (z anglického "Height").
Dá to překládat zhruba takto:
- L1H1 - nejkratší a nejnižší verze dané dodávky
- L2H1 - delší než předchozí, ale stejně vysoká
- L2H2 - stejně dlouhá jako předchozí, ale vyšší
- L3H2 - delší než předchozí, ale stejně vysoká
- L3H3 - stejně dlouhá jako předchozí, ale ještě vyšší
- Maxi - když někde uvidíte označení "Maxi", znamená to obvykle nejdelší a nejvyšší verzi daného modelu, byť se význam může u jednotlivých výrobců lišit. U největších dodávek je takovým provedením velikost L4H4, jak můžete vidět na ilustracích níže.
Každý výrobce samozřejmě své dodávky vyrábí jinak, a tedy L2H2 Mercedes-Benz Sprinter bude mít jiné celkové rozměry a rozměry ložné plochy, než L2H2 Fiat Ducato.
Klíčová informace, kterou si z toho můžete odnést tedy nejsou konkrétní rozměry vozu, ale to, že L2H2 značí druhou možnou délku a druhou možnou výšku z nabídky daného modelu.
Délka a výška karoserie pak samozřejmě ovlivňuje celkovou velikost plochy, kterou máte k dispozici pro svou vestavbu, a proto je dobré dobře zvážit, co v autě potřebujete a jak to chcete uspořádat.
Obrázky pocházejí z přehledu modelů MB Sprinter na Mercedes-Benz.cz. Udané rozměry berte přímo ve vztahu k dodávkám MB Sprinter, rozměry dodávek jiných výrobců budou jiné (tzn. například MB Sprinter L2H2 bude mít o něco jinou velikost než Fiat Ducato L2H2).
... a stejně tak (s drobnými odlišnostmi) platí pro Peugeot Boxer a Citröen Jumper, všechny tyto vozy jsou stavěné na stejném základu.
Univerzální recept pro každého samozřejmě není. Na obytnou vestavbu má každý jiné nároky co se týká prostoru i vybavení, které se tam musí vejít. Vybírejte dle svých nároků a potřeb, přičemž zvažte zejména tyto faktory:
- Potřebuji si v autě stoupnout?
Někdo chce, jiný nepotřebuje, každému dle jeho potřeb. Kdo jednou zkusil auto, v kterém se dá postavit, typicky nechce jinak. - Kolik nás jezdí? A především - kolik nás bude jezdit v budoucnu?
Jednotlivec, pár bez závazků nebo rodina s třemi dětmi. Každý bude mít na auto jiné nároky. Zbývá místo na vestavbu, všechna potřebná sedadla, a na vybudování spaní pro celou posádku? - Jak chci auto používat?
Potřebujete v autě pracovat na dálku? Pak se někam musí vejít pracovní místo/místa. Co v případě špatného počasí, bude se vevnitř dát pohodlně fungovat? Budete jezdit na víkendy, a nebo delší výlety? Za zimou? Za teplem? - Potřebuji se vejít do prostor se snížením vjezdem?
Krytá parkoviště, garáž, terén na cestách... Zvažte, kde všude potřebujete s autem jezdit a kam se potřebujete vejít. - Chci v autě pevné spaní podélně?
Pak berte v úvahu, že cca 2 metry z délky ložné plochy zabere jen postel, vejde se vám tam zbytek plánované vestavby? - Chci v autě pevnou koupelnu s WC?
Koupelna, stejně jako postel, ukousne podstatnou část prostoru. - Jaké vybavení s sebou chci vozit?
Někdo nepotřebuje prakticky nic, jiný jezdí naložený sportovním vybavením, kempingovým vybavením, potravinami a náhradními díly. Budete schopni do auta, kromě vestavby samotné, nacpat také všechny věci, které chcete mít s sebou? - Vejdu se s vestavbou, vybavením a posádkou do váhového limitu?
Čím delší a vyšší auto je, tím těžší je samo o sobě. A vestavbou nabyde o pěkných pár stovek kilogramů. A vězte, že váha dostavěného a plně naloženého obytného auta s posádkou vás překvapí - spíš negativně, než pozitivně. Mít k dispozici obří prostor je fajn, ale jezdit s autem s maximální technicky přípustnou hmotností 3,5 tuny, které nakonec váží 4,5 tuny už může být o papíry i životnost auta.