Způsoby dobíjení nástavbové baterie v obytných vozech a karavanech
06.08.25 1368x přečteno
Baterii v obytných vozech lze dobíjet několika způsoby. Které to jsou? Co je k tomu potřeba? Lze je kombinovat? Povíme si v článku.
Přečíst03.01.17 78514x přečteno
Často mi chodí dotazy jak že se papírově řeší přestavba dodávky na obytňák. Protože jsem to psal různým lidem už asi tisíckrát, došel jsem k tomu, že snazší bude sepsat článek a na ten všechny odkazovat.
Aktualizace 2025: Pozor, tento článek vyšel v roce 2017, a v některých bodech již nemusí být aktuální. Aktualizaci článku připravujeme.
Pokud chceš mít vestavbu v dodávce, můžeš to udělat dvěma způsoby. Na punk, to znamená že si prostě uděláš vestavbu a neřešíš, a nebo oficiální cestou, kdy auto přetypuješ na obytný. Znám lidi úspěšně praktikující obě cesty. My si popíšeme tu druhou.
Článek se týká přestavby dodávek do 3,5 tuny, tedy toho, co můžeš řídit s řidičákem skupiny B. Přestavba větších aut bude dost podobná, ale nemám s ní zkušenosti.
Připrav si nákres plánované vestavby s popisem úprav. Většina výrobců ho po tobě bude chtít pro posouzení žádosti o povolení k přestavbě. Informuj se jak podrobný nákres chtějí. Kde jedněm stačí jednoduše nakreslený plánek, jinde chtějí skoro technický výkres.
Oslov české zastoupení výrobce tvého auta a sděl mu svůj záměr. Řeknou ti, jestli je něco takového vůbec možné, případně jaké podklady budou potřebovat. Typicky to bude nákres a popis přestavby, a možná něco dalšího.
Za to, že se tím budou zabývat nejspíš taky něco zaplatíš. Třeba u Mercedes-Benz to v roce 2016 bylo 1500 Kč pro auta koupený v ČR a 3000 Kč pro auta dotažená ze zahraničí. Jinde to může být jinak.
Získat povolení je u některých automobilek snazší, u jiných těžší, případně nemožný. Prostě to zkus a uvidíš.
Na registru na oddělení přestaveb si vyžádej formulář pro přestavbu vozidla, dají ti ho zdarma. Ptej se na podrobnosti co a jak vyplnit. Víš jak to chodí, úředník od úředníka to může být jiný. Zatímco jeden nebude řešit zbytečnosti, druhej se v tom bude rejpat.
Papír si můžeš vzít s sebou domů, ale klidně to můžeš vyplnit na místě, je to na chvilku. Pokud si s sebou vezmeš povolení k přestavbě od výrobce, malej a velkej techničák a nákres s popisem přestavby, můžeš si tu žádost hned podat.
Tuším že to zaplatíš nějaký poplatek. Úřad má na rozhodnutí několik dní nebo snad i týdnů, takže nezbývá než čekat. Pokud ti to schválí, je to dobrý, ale jsi furt na začátku.
Teď to můžeš přestavět. Mysli na to, že pokud začneš do auta montovat věci, kterých se přestavba týká ale který zatím nemáš zapsaný v TP, nesmíš legálně na silnici. Až do doby, kdy úpravy budou zapsaný. To je přímo napsaný i v papíru od úřadu. Na následnou přestavbovou technickou kontrolu bys to tedy měl dovézt na podvalu, ne po ose. Každej to tak určitě dělá (mrk mrk).
Pokud máš v autě rozvody plynu a 220V a nechceš je před technikem skrývat, nejspíš po tobě na technický budou chtít platné revize. Ty ti udělá plynař / elektrikář s patřičným oprávněním. Případně to na STK můžeš zkusit bez nich, ale riskuješ, že tě zbytečně vyrazí.
Přestavbou se mimo jiné mění váha vozidla. Na STK kam s tím máš v plánu jet, se zeptej, jestli tam mají váhu. Pokud jo, zváží ti to při kontrole. Pokud ne, musíš váhu najít jinde. Zváží ti to třeba na skládce, v kovošrotu a podobně. Chtěj po nich vážní lístek.
Vezmi potvrzení od výrobce, potvrzenou žádost z úřadu, vážní lístek (pokud jsi to vážil jinde), revize a velkej techničák, a hurá na STK. Samozřejmě na podvalu, zatím s tím přece nesmíš na silnici, že jo.
Kolik stojí přestavbová technická se předem zeptej na příslušný STK. Trvat by to nemělo dýl než klasická pravidelná technická kontrola.
Pokud tady proběhne všechno hladce, dostaneš od STK papír pro úřad. V něm budou napsaný úpravy, nová hmotnost a případně výška auta. Teď to máš skoro v kapse.
Tady už by to měla být jen formalita, ale na její vyřízení má úřad 30 dní. Nechají si velký techničák a dokumentaci k přestavbě, a rozhodují. Malý techničák (OTP) vám nechají, abyste mohli jezdit. (za info díky Martinu Adámkovi, viz komentáře. Přidal i další užitečné komentáře k průběhu celého procesu, tak mrkněte)
Tak. Asi to vypadá celkem jednoduše, ale zrovna jednoduchý to není. Ale nenech se odradit. Obvolávej příslušný místa, vyhledávej si informace nenech se odbít, jde to, když se chce.
Zkušenosti s tím nemám, ale co jsem tak četl, zvýšit počet míst v dodávce bývá problém. Teda, u dodávek, které mají z výroby připravený montážní otvory na sedadla a pásy by to snad ještě nějak jít mělo za předpokladu, že použiješ originální kotvení pásů i sedadla. Pokud ale máš klasickou nákladní dodávku s třemi místy vpředu, připrav se na to, že to sám nejspíš neprotáhneš.
Proto je dobrý na přestavbu koupit dodávku, která má potřebný počet míst už zapsaný.
A nebo oslovit firmu, která má na přidávání míst do dodávek povolení – čti článek Rozšíření počtu míst v dodávce.
Koupil sis okna bez homologace? Namontoval sis dopředu nehomologovanej pevnostní rám? Kryt pod motor? Přidělal sis soláry kdoví jak? Můžeš (nemusíš) mít problém. Od roku 2016 se všechny auta na STK fotí z několika úhlů, a technici si dávají o to větší pozor, aby nepustili něco, co nemají – do systému se fotky ukládají s jejich jménem a datem kontroly, takže to jde zpětně dohledat. Technika to může stát mastnou pokutu, ztrátu místa a zákaz působení na jakýkoli STK, takže to na ně funguje jako slušnej strašák.
Dost lidí si prostě předělá dodávku a po papírové stránce neřeší přepis na obytný auto s tím, že “přece jen vozí náklad”. Jasně, je to cesta a většině příslušníků který na cestách potkáte, to bude fuk.
Ale pokud to takhle uděláte, aspoň si ten “náklad” pro sychr udělejte vyndavací. Na STK máte správně přistavit auto bez nákladu, takže vás klidně můžou vyhodit i s vaším “nákladem”.
Taky myslete na to, že v provozu to sice řešit nikdo nebude, ale třeba při nějaký nehodě by se toho někdo (policajti, pojišťovna…) chytit mohl, a průser je na světě.
Co vím, tak existují (nebo existovaly?) tyhle kategorie:
V kategoriích mám hokej a nevím v čem přesně se liší. Pokud někdo víte jak to je aktuálně budu rád, když mi napíšete, doplním to sem.
Tak, toliko k tomu, co se mi podařilo vyštudovat o přestavbách. Snad to někomu pomůže. Předem říkám, že s detaily vám moc nepomůžu, vše co vím je psáno tady. Článek budu průběžně aktualizovat.
Způsoby dobíjení nástavbové baterie v obytných vozech a karavanech
06.08.25 1368x přečteno
Baterii v obytných vozech lze dobíjet několika způsoby. Které to jsou? Co je k tomu potřeba? Lze je kombinovat? Povíme si v článku.
PřečístUž 5 let bydlí ve starém náklaďáku
23.07.25 3493x přečteno
Eva s Dominikem si přestavěli starý náklaďák na pojízdnou garsonku, a už 5 let v něm bydlí. Pojďte se podívat, jak to v jejich domově na kolech vypadá a poslechnout si povídání o tom co obnášela stavba, na kolik to vyšlo, jak se s takovým autem jezdí, a vůbec co všechno obnáší tenhle životní styl.
PřečístOd vyhoření ve stavebnictví k obytným vestavbám do dodávek
26.06.25 474x přečteno
Kdysi vedl stavební firmu s patnácti zaměstnanci. Zakázky, spousta papírování, spousta času na stavbě, stres a... vyhoření. A start od nuly, s firmou na obytné vestavby. Podívejte se na rozhovor s Vaškem Černým z vestavbové dílny Ravan z Dobříše.
PřečístCZK EUR