Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu

15.02.24 Petr Cacka 5912x přečteno

Petr si sám postavil expediční náklaďák Mercedes-Benz Vario pro rodinu. S náklady pouhých 650 000 Kč (včetně ceny auta) se mu to podařilo na výbornou. Jak dosáhl tak nízkých nákladů? Jak to dopadlo? Proč v požadavcích nebyl pohon 4x4? To a mnohem více se dozvíte v článku.

Sdílet



Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu

pozn. Nomádem.cz: Následující článek původně publikoval Petr Cacka na svém blogu, děkujeme mu za svolení k převzetí článku.

Základní myšlenka: low-cost, stavba svépomocí

jasně, low-cost znamená pro každého něco jiného, ale v tomto článku budu popisovat stavbu expedičního náklaďáku do 7,5 tuny v ceně do 650 000 Kč. V ceně je započteno vše, včetně nákupu podvozku, není zde započtena moje práce.

Všechno, co jsem dělal já, probíhalo před naším domem v Brně, který má sice garáž, ale vybrané auto, Mercedes-Benz Vario, se tam bohužel nevleze. :) 

Auto jsem stavěl cca 16 měsíců, ale nebyla to kontinuální práce, spíše nárazová, proto to trvalo tak dlouho. Rozhodně jsem si na to nebral dovolenou, ale víkendů padlo hodně. 

Také už loňský rok v létě (2022) jsme s dětmi a Evou už jezdili po Česku, i když nebyla kuchyně a elektrika byla stylem nasvorkovaných zásuvek. 

Přepis na M1 pak proběhl na podzim 2022, ale to bylo hotové jen to, abych naplnil požadavky zkušebny (vařič, spaní atd.), na jaře 2023 jsem toho moc neudělal a finišoval až 2 měsíce před odjezdem na první větší výpravu (čtřtýdenní výprava v srpnu 2023).

"Expediční auto" v mém pojetí

Je jasné, že představy co má takové expediční auto umět se budou lišit člověk od člověka. Já vycházím ze svých zkušeností s cestováním s dětmi, kdy se nechci pouštět do žádných extrémů. Zkrátka je něco jiného, když cestujete s partou pěti chlapů, kdy jakékoli zapadnutí je důvod k přípitku „hurá jdeme navijákovat“, a jiná situace je, když se něco stane, v autě máte 3 děti, které vám moc nepomohou, a vy musíte pokrýt roli řešitele situace s autem, zároveň uklidňovat děti, dělat zábavu, případně řešit i externí pomoc. 

Expediční auto mi má umožnit cestovat i mimo zpevněné komunikace, což standardní obytňák určitě nezvládne.

Požadavky na auto a rozpočet

Na základě zkušeností s cestování s obytnou Avií (která má mimochodem hodně solidní terénní schopnosti) jsem si definoval požadavky na nové expediční auto. 

Možná vás překvapí, že v požadavcích není 4×4, ale pouze zadní uzávěka diferenciálu. Je to jednak z toho důvodu, že podvozek 4×4 je minimálně o 15-20k Eur dražší, takže bych se nevešel do limitu a také proto že, opět z mých osobních zkušeností (a nechci se hádat), se výhody 4×4 projeví hlavně na sněhu (v zimě nejezdíme). V běžném terénu v létě (i v blátě) je 4×2 se zadní uzávěrkou více než dostatečné, zvláště, když máte vzadu dvoumontáž.

Požadavky tedy byly následující:

  • cestování i spaní pro 5 lidí
  • co nejkratší, určitě kratší než Avie co měla 7,5m
  • co nejnižší, ideálně jako Avie s 3,05 m
  • pohodlná cestovní rychlost = 110km/h
  • vysoká světlá výška podběhu podvozku
  • zadní uzávěrka diferenciálu
  • přední a zadní naviják
  • nádrže na naftu pro ujetí min. 1000km
  • klasické vybavení pro vaření (kuchyňská linka, lednice, teplá voda, vnitřní sprcha…)
  • schopnost vydržet minimálně týden (ideálně 10 dnů) „mimo civilizaci“ nebo „uprostřed civilizace/města“. Tím je myšleno, že alespoň týden v 5 lidech nemusím hledat vodu, ale nemusím hledat ani výlevku na odpad, přitom veškeré hygienické činnosti se odehrávají jen a pouze v autě a veškeré výstupy hygieny zůstávají jen a pouze v autě
  • dostatek úložných prostor pro sportovní vybavení, jízdní kola, akordeon, keyboard
  • cena do 650 000 Kč včetně auta

Jaké auto jsem nakonec vybral?

Pořídil jsem Mercedes-Benz Vario 816, r.v.2007, 115kW, 6 rychlostí, dvojkabina (7 míst v TP). Při koupi měl najeto 172.000 km. Má uzávěrku zadního diferenciálu, nezávislé naftové topení z výroby, vzduchojemy pro přívěs (zachoval jsem) a další vybavení. 

Maximální rychlost (po přepisu na M1 a vypnutí omezovače rychlosti) je cca 125km/h, optimální cestovní rychlost po dálnici 100-110km/hod (jede i více, ale pak to fakt hodně žere).

Takhle vypadá výsledek, ale cesta k němu byla dlouhá :)

Nástavba, rám pod ní a low-cost přístup

Abych dosáhl stanovené ceny 650 000 Kč včetně podvozku, je to samozřejmě o spoustě vlastní práce. A také hledání alternativních cest. 

Například nabídky na výrobu holé izoterm bedny začínaly na 230 000 Kč (s DPH). Vlastní výroba z použité bedny vyšla na 50 000 Kč  + práce. 

  • použitou bednu jsem koupil v Polsku za cenu 6000 Zl (=cca 30 000 Kč)
  • dovoz s jeřábem mne stál dalších 10 000 Kč
  • Materiál nové zadní stěny (potřeboval jsem bednu zkrátit stál dalších 10 000 Kč (izoterm deska, ALU profily, lepidlo)

Suma sumárum bedna celkem za 50 000 Kč, což už je docela slušná úspora. 

Rošt pod nástavbu jsem si nechal svařit, stejně tak osazení dovezené bedny na rošt. Zkrácení bedny, novou zadní stěnu, montáže nádrží atd. jsem ale dělal už před domem, musím říci, že se sousedi často zastavovali a sledovali jak postupuji. Píši to jen z toho důvodu, že to prostě jde.

Chtěl bych poděkovat veřejné řemeslné dílně Hobbylab v Rousínově, (Facebook HobbyLab), protože spoustu věcí jsem mohl udělat jen díky jejich profesionálnímu stolařskému a kovo vybavení. A také servisu a mechanikům v SEAL Strážnice, kde mi dělali všechny věci, na které nemám schopnosti (servis auta, výměna všech opotřebovaných dílů, brzdy atd., ale třeba taky svaření rámu pod nástavbu a osazení bedny). Hodně nákupů potřebných věcí pro stavbu jsem pak dělal na Nomádem.cz

Stejný low-cost přístup platí i pro ostatní věci:

  • navijáky nejsou Warn, ale levnější Dragonwinch
  • vestavba je z lehké a docela levné laťovky a ne z lehké, ale pekelně drahé karavanové překližky
  • nákupy v zahraničí, když bylo levné euro (okna, dveře, průtokový ohřívač vody), spousty dalších věcí, často úplně nových, na Aukro, Bazoš atd.

Jak to nakonec dopadlo?

Auto a jeho úpravy

  • Mercedes-Benz Vario 816, r.v.2007, 115kW, 6 rychlostí, dvojkabina (7 míst v TP)
  • nové pneu pneu 9.5×17.5 Michelin XZY
  • zkrácení zadního převisu rámu o 450 mm
  • celková délka 6,4m (bez kol), výška 3,05m + solár, tj.celkem 3,1m. šířka 2,2m (šířka Izoterm bedny), délka vlastní nástavby 3,6m
  • navijáky Dragonwinch, přední 8t, zadní 5,5t
  • dodatečná nádrž na 140litrů (ale reálně se do ní vejde 120, nevím proč má takové označení), přečerpávání ho hlavní nádrže z místa řidiče, celkově tedy s originál nádrží celkem 210 litrů
  • odlučovač vody z nafty Separ
  • expediční tlumiče Marquart
  • vzduchové měchy (přídavné pružení), samostatný okruh přední a zadní (mohu pozvednou v terénu předek až o 8 cm, navíc i při normální jízdě se s mírně nafouklými měchy otřesy hodně zklidní)
  • rozvody vzduchu ze zachovaných vzduchojemů pro přívěs, napojené na měchy na nápravách, rychlospojky (dofuk pneu, nafukování člunu, jízdních kol…)
  • bedna osazená na rošt jeklů, které jsou upevněné k rámu auta přes pružiny (kvůli kroucení nástavby, pevné uchycení u kabiny (důvody pro pevné uchycení právě u kabiny uvádím níže, i když to moc nezafungovalo)
  • průchod kabina/nástavba

Vybavení obytné části:

  • schůdky do nástavby zasunuté v roštu pod nástavbou
  • nádrže 2×150 litrů čistá voda (umístěné v autě)
  • 160 litrů odpadní voda (pod autem)
  • separační WC
  • 40 litrová nádrž na moč, umístěná pod autem
  • koupelna se sprchou (koupelna umístěná ve vchodu do nástavby, tj.pokud je někdo v koupelně, je třeba chodit ven přes kabinu, ale tím, že jsou dveře i ve druhé řadě sedadel, to není problém
  • skládací stůl (teleskopická noha) který vytváří letiště na spaní (1,8 x 2m)
  • spaní i v kabině, druhá řada sedadel (původně jsem chtěl dělat spaní i nad kabinou, ta plocha se k tomu přímo nabízí, mám vymyšlenou alkovnu se zvedací střechou (nechci navyšovat výšku auta a to by vycházela vnitřní výška v alkovně na 40cm, což je málo), ale jelikož teď jezníme jen 4, tak spaní na letišti + kabině naprosto stačí (na přední spaní jdu jen když mne děti v noci moc kopou)
  • plyn 2 české 10kg láhve (řešil jsem plnící láhve, ale bylo by to moc drahé a 2 láhve nám na vaření a ohřev vody vydrží asi hodně dlouho)
  • plynový průtokový ohřívač vody IWH-1.5E (funguje perfektně, koupeno když bylo Euro za 23,4Kč
  • plynová varná deska a trouba
  • tlakový rozvod vody, klasické baterie/sprcha, žádné karavanové plastové šílenosti
  • elektrické rozvody 24V DC, pro zařízení, které jsem nesehnal na 24V step down měnič na 12V (čerpadlo na vodu, napájení trouby, průtokáče, varné desky)
  • kompresorová lednice 100 litrů
  • baterie LiFePo 4 o kapacitě 240Ah/24V
  • monokrystal solární panel 400Wp
  • 230V měnič 1200W
  • topení naftové (už tam bylo v kabině pod sedadlem spolujezdce, jen jsem udělal jednoduchý rozfuk do nástavby, ale v zimě moc jezdit nebudeme)
  • nosiče na 4 jízdní kola + náhradní kolo na zadní stěna auta

Co je fajn?

Separační záchod

Super je separační záchod. Nic nesmrdí, pytle vyhazuji do kontejneru tak po týdnu, ale nejsou zdaleka plné. Používám kompostovací sáčky pro případ, že by bylo třeba odpad někde zakopat, zatím ale házím do kontejneru (update: už jsem i zakopával, zlomila se mi přitom polní, ještě socialistická, skládací lopatka z Avie). Nádrž na moč vydrží ještě déle, tipnul bych si tak 3 týdny, vyprazdňuji po 2 týdnech.

Sprcha s teplou vodou

Perfektní je taky sprcha s teplou vodou v autě. Také to, že vstup (koupelna) slouží k očištění od špíny/písku, na podlaze v koupelně je gumová podložka, ze které jde všechno smést, v podlaze je také „nouzový“ špunt s vývodem pod auto (standardně voda odtéká do nádrže), otvor pro špunt má 4cm v průměru, takže ideál pro zametení všech nánosů z pláže z koupelny pod auto.

Nízká výška a relativně krátké auto

Nestavěl jsem auto do tajgy, ale třeba do rumunských hor, kde jsou lesní cesty lemované stromy, které jsou olámané právě ve výšce kolem 3m a s autem třeba 3,5m vysokým bych nikdy, tedy bez zničení nástavby, neprojel. Ale není to jen o Rumunsku, i úzké horské cesty teď ve Španělsku (srpen 2023) jsou pro vysoká auta limitující. To stejné platí pro délku a šířku, zatím jsem se dostal všude, ale někde to bylo opravdu těsné.

Jízdní kola s sebou

Naprostá bomba je to, že s sebou vezeme jízdní kola. Dává to cestování úplně nový rozměr. Tím, že jsou děti už větší – 8, 10 a 12 let, tak můžeme dělat i celodenní výlety s nájezdem třeba 50km (když je to u moře po rovině). Cestování na kole nám umožňuje podívat se do centra měst bez řešení, kde tam zaparkuji, udělat si výlet po pobřeží a vyzkoušet různé pláže než pořád popojíždět a hledat místo na parkování, prostě zaparkuji kde to jde, a zbytek dojedeme na kole. V Avii jsme kola vozili uvnitř, tady jsou venku, takže ani nic nezavazí.

Ostatní

  • Uzávěrka diferenciálu, už několikrát použito, projíždění hlubokým blátem atd., hodně pomohla
  • Na dálnici držím 100-110 km/hod.
  • Měnič na 230V. V Avii jsme ho neměli, myslel jsem ho ani sem dávat nebudu, ale udělal jsem to a mít k snídani vafle vysoko v horách stojí za to. :)
  • Teleskopická noha stolku, změna z postele na sezení trvá do půl minuty. Zároveň díky dvojkabině mám pracovní místo vpředu, ve druhé řadě sedadel v kabině (sklápěcí stoleček), takže zázemí pro notebook a homeoffice.

Co je potřeba vylepšit? 

Průchod z kabiny do nástavby

Jak jsem psal výše, obytná nástavba je osazená na roštu uchyceného přes pružiny k rámu auta. To zabraňuje kroucení nástavby při jízdě v terénu, kdy se rám auta kroutí. Je to standardní řešení expedičních aut. V jednom místě je vždy tento rošt uchycen k rámu auta napevno, zbylé upnutí jsou pružinové. Dost často je vidět pevné uchycení v zadní části a pak jsou vidět velké výkyvy mezi kabinou a nástavbou, proto se používají různé gumové tunely atd.

Já jsem udělal pevné uchycení v přední části, tj. u kabiny a věřil jsem, že kroucení mezi kabinou a nástavbou v tomto místě bude hodně malé a tak jsem udělal průchod napevno (mezi kabinou a nástavbou je asi 10cm mezera). Mají to tak i jiná expediční Varia, ale ty nejsou většinou dojkabinové. Prostě dvojkabina se kroutí a po několika jízdách v terénu, se lepený spoj tunelu od nástavby utrhl. Vlastně o nic nejde, jen že tím prostorem pak prší dovnitř. To jsem musel řešit 2 dny před odjezdem, kdy jsem raději prořízl mezeru v celém tunelu, tj. oddělil jsem úplně nástavbu od kabiny (cca 3mm široký řez) a nahoru udělal provizorní stříšku z gumy.

No vypadá to hrozně, upatlané od PU tmelu, ale to doladím. Jenže jsem zjistil, že auto se prohýbá i podélně, tj.předek, střed a zadek auta nejsou v jedné rovině, tj. v terénu kabina v horní části dře o nástavbu (když se auto podélně prohne), ty 3mm řezu nestačí. Musím tedy udělat klasické řešení s harmonikovou gumou (která se ale v ČR nedá sehnat, takže musím objednat z eBay), mezera mezi nástavbou a kabinou musí mýt minimálně 1cm, resp. musím udělat pokus, kdy levé přední a pravé pravé zadní kolo mi nadzvednou vysokozdvižné vozíky (tj. vyvolat max.krut) a budu sledovat, jaký je maximální pohyb kabiny a nástavby vůči sobě, to stejné pak nadzvednou obě zadní kola a sledovat, jakou mezeru je potřeba nechat kvůli prohnutí podvozku). Nicméně dobrou zprávou je, že rošt na pružinách funguje dobře, do nástavby se nic nepřenáší, jde opravdu jen o ten spoj s kabinou.

Malý update z Francie a jízdy po polňačce, písková cesta – kabina se fakt hodně kroutí. Zastavil jsem v ne úplně rovném místě (zkroucená kabina oproti nástavbě), otevřel jsem dveře u řidiče a…nemohl jsem je zavřít, musel jsem trochu popojet. První co mne napadlo, že se utrhly výztuhy navařené na plech kabiny okolo výřezu pro tunel. Ale ne, ty drží, takže se opravdu kroutí celá kabina.

Vysouvací alkovna

Mělo nás jezdit 5, proto jsem si připravil návrh vysouvací alkovny na střeše, ta dvojkabina k tomu úplně vybízí. Teď jsme ale 4 a na zadní letiště se všichni vejdeme, pokud mne děti moc kopou, mám udělané (překvapivě pohodlně) spaní na druhé řadě sedadel, jen přiklopím mezeru mezi sedadly.

Nicméně alkovnu určitě dodělám. Jak jsem psal, bude vysouvací, 24V DC teleskopické výsuvy už mám koupené. Důvod výsuvu je pořád stejný, chci aby auto bylo co nejnižší při jízdě mimo silnice. Alkovna bude pevně spojená s kabinou vozu a do nástavby se poleze přes gumový límec (stejně jako spodkem do nástavby). Variantně řeším, že by vstup byl skrz střechu z kabiny otvorem, kde se montovalo na Variu střešní okno (na střeše kabiny je prolis, kde přesně se okna dávají, takže výřez by, alespoň doufám, neovlivnil celkovou tuhost kabiny).

Spotřeba vody

Musím vyřešit umývání vlasů na míst, kde není dostupná voda. Spotřeba sprchy je hodn veliká, v podstat stačí jedno sprchování a 1/5 nádrže je pryč. Buď sprchu s menším průtokem (a to mi nebylo doporučováno, že to neumyje vlasy), nebo sprchová hlavice, které má tlačítko na pouštní vody, to by mohlo být řešení!

Zavírání skříněk

Chtěl jsem to mít designově pěkné, tak jsem všechny horní skříňky udělal se zavíráním na pružinovou západku. Při jízdě po silnici je vše ok, ale v terénu to nefunguje, skříňky se otvírají a vše vypadává. 

Na ostatních dvířkách mám push-lock zámky. V horních skříňkách jsou jen lehké věci, oblečení, plastové talíře, ale otřesy v terénu prostě jsou. Musím tedy vše předělat z pružinových západek na push-lock zámky. Jediné místo, kde tento pružinový zámek zůstane je zvedací umyvadlo v koupelně (umyvadlo se odklopí, aby se mohlo sednou na WC).

Různá další nutná vylepšení a dodělávky

  • Držák toaletního papíru. Přinutit děti, aby papír vždy po použití uklízely do skříňky pod umyvadlem je věc nemožná, takže permanentně leží vedle umyvadla a je mokrý. 
  • Aretace zvednutého umyvadla. Když jsme trochu naklonění, tak zvednuté umyvadlo nedrží. Prostě všechno v karavanu musí být v každé pozici upevnitelné
  • Kapsář v koupelně byl upraven, aby měl speciální přihrádky pro kartáčky, mýdlo atd. Kapes je tam ale pořád málo
  • Odtok z koupelny – v každém rohu je odtok 12mm hadičkou, kdyby to byla čistá voda, tak je to ok, ale v koupelně se hromadí písek a ten to ucpává, musím předělat na 3/4 hadice
  • odtok z umyvadla v koupelně (zvedací umyvadlo), spirálová hadice není vhodná pro pohyblivé části, natrhává se v napojení na umyvadlo, už jsem ji musel 2x zkracovat, je třeba vyměnit za nějakou odolnou, hladkou, tlustostěnnou hadici
  • chiptunning motoru, tato verze Varia se dělala se 130kW motorem, hlavně na stoupání na dálnicích by se větší výkon hodil (nikdy jsem ale bebyl nucen jet pomaleji než 80km/hod, i když jsem měl plné nádrže)
  • Střešní okno s větrákem – to musím přidat. Byl jsem překvapen, jak izoterm bedna izoluje, to je asi nesrovnatelné s dodávkou, i ve vnitrozemí Španělska, když bylo 40 st., tak v autě, při otevřených oknech, bylo příjemně. Pokud by tam bylo i nucené větrání, stačilo by mít okna otevřená na ventilačku. Zároveň by nucené odvětrání snižovalo vlhkost v autě, když v noci prší, jsou okna v kabině zarosená.
  • Brašny na nosič kola - tahat všechno na zádech při celodenních výletech je úvavné a na kole jezdíme opravdu hodně
  • Kratší hadice na vodu s větším průměrem. Koupil 1'' hadici 20m dlouhou a nikdy jsem takovou délku nepoužil. Stačilo by třeba jen 10m, ale 3/4'' + mít sadu rychlospojek na různé závity
  • Perlátor do baterie v koupelně. V kuchyni mám perlátor, který dělá sprchový efekt a proteče jím opravdu málo vody. Bohužel si už nepamatuji, kde jsem ho koupil. Do koupelnové umyvadlové baterie jsem koupil něco náhodně, průtok je asi menší, ale nemá to takový efekt, jako v kuchyni. Když najdu něco, kde když koncovkou pootočím, tak je průtok naplno (vařím) a když otočím obráceně, je to sprška (umývání nádobí, rukou), bude to ideální
  • Airline lišta do garáže pro uchycení věcí

Přípravy a dodělávky před cestou, červenec 2023

pozn. Nomádem.cz: Následující řádky Petr napsal s odstupem jako samostatný článek. Opět jsme jej s jeho svolením převzali z původního umístnění na Petrově blogu.

Potřebujeme nosič kol

Stanovil jsem si priority, že bez některých věcí prostě nemůžeme odjet. Jedna z nich byl třeba nosič na jízdní kola. Líbilo se mi, jak to mají třeba autobusy, tj.svisle zavěšená kola, kontaktoval jsem i firmu, která nosič vyrábí, ale cena za 4 kola byla opravdu dost vysoká a navíc, upevnění kol je poplatné tomu, aby se rychle sundávaly na zastávkách, nikoli jízdě v terénu.

Pak jsem zjišťoval jak jsou na tom střešní nosiče kol, s tím, že bych je namontoval na svislo na zadní stěnu. Upevňovací kyvné úchyty jsou ale dělané z tak tenkého plechu, že skoro nechápu, jak je možné, že to to kolo udrží. Když jsem si pak i přečetl na netu zkušenost člověka, který si koupil nosič od top značky a po 2 dnech jízdy někde v tureckých horách se mu stejně urval a i s velmi drahým kolem se poroučel k zemi, zjistil jsem, že tudy cesta nepovede. 

Pak jsem zvažoval vlastní výrobu (nic na tom není), ale zas řešit na cestách, že mne bude kvůli tomu popotahovat… 

Nakonec jsem zjistil, že nejpevnější uchycení je za přední vidici (nutno sundat přední kolo). Koupil jsem jeden (brněnská značka) a otestoval na jednom kole, bylo to, tak jsem dokoupil zbylé 3. Po týdnu cestování cestou necestou zatím fungují ok ani se nehnou, sundávat a zase nasazovat přední kola je sice trochu opruz, ale dá se to zvládnout. Navíc se v montáži a demontáži na auto neustále zrychluji, už to dávám za cca 30min (to je včetně osazení a zajištění dešťových plachet, zamčení k nosičům a stažení (pro jistotu) upínáky.

Nástavbová baterie

Další věc, kterou bylo třeba před odjezdem dořešit byla baterie. Pro napájení nástavby jsem používal původní startovací baterie z auta (do auta jsem koupil nové). 

Už loni jsme tak jezdili a bylo to v pohodě, svícení, nabíjení telefonů, čerpadlo… jenže letos v červenci jsem zapojil kompresorovou lednici a bylo vymalováno. Po jednom dni (na kurzu windsurfingu na Mušově) jsem došel k autu, namydlil si hlavu šampónem, pustil sprchu a po 20s vše vyplo (včetně čerpadla na vodu), baterky (2x100Ah) byly úplně vybité. 

Pochopil jsem, že musím řešit solár nebo větší kapacitu nebo oboje. V Avii jsme měli plynovou absorpční lednici a už bych ji nechtěl, funguje ok do určité okolní teploty a pak zkolabuje a nechladí vůbec. 

Takže co dál? Ceny LifePo4 baterií jsou vysoké, ceny FVE nízké. Nakonec jsem se rozhodl postavit si LiFePo baterie z článků, dopojit balancér, udělat krabici a ušetřit klidně 40% ceny sestavené baterie. Tak jsem objednal články, abych po dvou dnech zjistil, že ta stejná firma nabízí v akci celý bateriový pack s trošku vyšší kapacitou s tak velkou slevou, že se to blíží ceně, kterou mě budou stát jen komponenty. Tak jsem ji hned objednal, s omluvou zrušil předchozí objednávku a čekal jsem na doručení. 

Nevím, jestli tak velká sleva byla úmysl nebo chyba, faktem je, že druhý den už byla baterie za mnohem vyšší cenu, ale možná jsem jen chytl konec akce. No a FVE panel jsem nakonec namontoval taky, taky ve slevě, prostě za tu cenu, proč si to na střechu nedát. Zkušenosti po týdnu – pohoda, elektřiny mám na rozdávání.

Průchod mezi obytným boxem a kabinou

Poslední věci, kterou jsem potřeboval před odjezdem vyřešit, byl přechod mezi kabinou a nástavbou při jízdě v terénu, problém popisuji v předchozím příspěvku. 

Vytvořil jsem gumový límec, bohužel různě pršelo, tak jsem to dělal vždy když bylo chvilku sucho, tak jsem to montoval (musel jsem udělat 2 rámečky a osadit je – jeden na nástavbu a druhý na kabinu). 

Jak jsem pospíchal, tak jsem různě tmelil černým PUR tmelem, měl jsem úplně černé ruce, nešlo to pak vůbec umýt. Až teď, po týdnu cesty, začínám mít ruce s normální barvou. Projeli jsme několik silných lijáků a zatím (kromě pár kapek) to drží. 

Nicméně, celé to budu muset předělat, opět důvody v předchozím příspěvku.


Stavíte obytňák? Kempujete?

Komponenty pro obytné dodávky, karavany a vybavení pro kempování najdete  najdete na e-shopu Nomádem.cz. Vybíráme z našeho sortimentu:

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Expediční obytný MAN 4×4 od myšlenky po realizaci
Magazín

Expediční obytný MAN 4×4 od myšlenky po realizaci

28.10.18 Ivan Olšina 3503x přečteno

Ivan se rozhodl, že si postaví obytný expediční speciál na podvozku MAN 4×4. Přečtěte si, jak se k této myšlence dostal, a jakou cestou bylo potřeba projít pro úspěšnou realizaci celého projektu.

Přečíst
E03: Expediční MB Vario 4x4 - Stavba boxu na obytný náklaďák (+ video)
Rozhovory

E03: Expediční MB Vario 4x4 - Stavba boxu na obytný náklaďák (+ video)

22.08.23 5933x přečteno

Jak se staví nástavba (box) na expediční obytný náklaďák? Co vše je potřeba řešit? Na to se podíváme v článku a obsáhlém videu plném detailů ze stavby.

Přečíst
I s malou dodávkou jde zahrát velké divadlo - obytná Mazda E2200
Videoprohlídky - obytné vestavby

I s malou dodávkou jde zahrát velké divadlo - obytná Mazda E2200

18.01.24 5098x přečteno

Honza vzal starou Mazdu E2200 a svépomocí ji přestavěl na praktický a vzhledem k velikosti auta i prostorný obytňák. Kompletně si ho prohlédneme v článku a přiloženém videu.

Přečíst
Svépomocí postavený obytný autobus pro bydlení v Norsku
Videoprohlídky - obytné vestavby

Svépomocí postavený obytný autobus pro bydlení v Norsku

18.10.21 8463x přečteno

Alex je původem Čech, ale už spoustu let žije v zahraničí, aktuálně 13 let v Norsku. Rozhodl se, že si tam koupí autobus, a postaví si z něj bydlení na kolech. Jak se mu to povedlo se podíváme v tomto článku a videu.

Přečíst
Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat
Návody a postupy

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat

22.09.21 31919x přečteno

S označeními jako L3H2, L1H2 a podobnými jste se při hledání vhodné dodávky nejspíš už setkali. V článku se podíváme co tohle označení znamená a řekneme si, jak se v tom vyznat.

Přečíst
Výběr a stavba obytného auta na cestu kolem světa
Magazín

Výběr a stavba obytného auta na cestu kolem světa

01.07.18 Marek Havliček 10638x přečteno

Postavit obytné auto na cestu kolem světa. Sen mnoha z nás. Pojďte se podívat, jak se s tímto úkolem vypořádal Marek Havlíček. V nejobsáhlejším článku který jsme kdy vydali nám popíše jaké měl požadavky, jak ke stavbě přistupoval, co se osvědčilo a neosvědčilo, a co by příště udělal jinak. Udělejte si dostatek času, protože tohle stojí za to.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.