Při čekání na dobré světlo u vesnice Gásadalur u zcela jistě nejslavnějšího vodopádu na Faerských ostrovech využívám čas a jdu konečně hodit na digitální papír pár slov o mojem přístupu k nomádství pro nomádem.cz.
Sdílet
Na rozdíl od mnoha jiných tu se nepochlubím žádnou přestavbou dodávky na příbytek na kolech a nepřihodím vám pár rad, čemu se zaručeně vyhnout. Mojím nomádským hybadlem je Toyota Corolla r.v. 94, zvaná též Plechovka. Jedninné její vylepšení oproti sériové verzi je instalovaná zásuvka na 220V (investice vč. práce v servisu cca 1650 kč), která je pak ještě externě vylepšená rozdvojkou (ta se doma válela zadarmo).
Tento článek může být spíš pro ty, co by nomádit chtěli, ale nemaj dodávku a už vůbec nejsou talentovaní přestavovatelé (podobně jako já), že to jde i takto spartánsky.
Celý můj příběh se začíná o pár let dozadu, kdy jsem se rozhodl jet vydělat nějakou tu (norskou) korunu, ještě jako nedigitální nomád. Původně jsem jel do Norska s plánem tři měsíce sbírat jahody, vydělat cca 100k a vrátit se. Nakonec jsem tam zůstal skoro půl roku, projel Norsko od severu k jihu, naučil se obstojně norsky a vydělal násobně víc. Ostatně tady je mé Norské nomádění.
Loni jsme už s kamarádem vyrazili do světa jako čistokrevní digitální nomádi. Pointou tedy bylo spojit možnost jak pracovat, být online a k tomu něco zajímavýho vidět. Když jsme smíchali všechny výhody a nevýhody jednotlivých možných destinací dohromady a zatřepali, vypadl nám Island. Tady pak najdete celé Islandské digitální dobrodružství.
A pokud nevíte kam na léto, Island je můj tajnej tip. Třeba se tam potkáme.
Ještě pár informací, které by vás mohly zajímat. Povětšinou budou k nalezení v některém mém cestopisu, ovšem ať je tu máme hezky pohromadě.
Hygiena
Cestuju takto až na jednu italskou štaci výhradně po severských zemích, tedy v krásné čisté přírodě, kde když je třeba si dát sprchu, jde to jednoduše v řece, na islandu pak v jednom z mnohých termálních jezírek. I když nekempujete, většinou se dá v kempu za pár korun osprchovat. V severských zemích je také na ‚každém rohu‘ toaleta, dost často splachovací občas i se zásuvkama (ideál pro hromadné dobití a když jsou poblíž ještě stoly, zastávka je jistá). Takže ani v tomhle ohledu nemusí být člověk úplnej zálesák. Jako tady na Faerech:
Spaní
Nejraději ve stanu, všude v severských zemích se dá až na výjimky volně stanovat. Když není zbytí, tak v autě, kde když sklopím zadní sedačky, tak se i do mého miniauta v pohodě vejdu a celý natáhnu. V případě cestování ve dvou moje kára nedovoluje nic víc, než sklopení sedaček do polohy ‚skoro v leže‘. Maximálně provizorní řešení, které přišlo na řadu asi jen 3x za 10 let, co Plechovku mám.
Vylepšení/mouchy osobního automobilu
Osobák má už z podstaty jednu velkou nevýhodu a totiž tu, že se v něm nepostavíte. A ani moc prostoru nenabízí. Také sedadlo řidiče se na digitální práci příliš nehodí (takže když nezapomenu, mám s sebou rybářské židle). Navíc pokud toho potřebujete s sebou víc než jen počítač (v mém případě foťák, 7 objektivů, 2 stativy, panohlava, dva drony, 5 akumulátorů a světe div se i nějaké to oblečení), místo rychle dochází. Snažil jsem se udělat pořádek ‚krabicovým‘ řešením (na každý typ věcí mít jednu extra krabici), to se bohužel v mém případě nezdá dlouhodobě udržitené.
Práce a cestování
Myslím, že tyhle dvě věci do sebe perfektně zapadnou. Buď se uživíte digitálně a pak vám stačí comp, net a případně nějaké další pro vás nezbytné náčiní, nebo zatím (či už) ne a pak není nic snažšího, než se poohlédnout po práci v jiném kraji. Díky k vymoženosti zvané Evropské Hospodářské Společenství v této věci už neexistují hranice.
Dále by to chtělo ještě extra zdroj el. energie. Přece jen člověk 21. století funguje na elektřinu a ten jeden akumulátor vše nespasí. Za jízdy dobíjím co se dá, občas nezbude, než chvíli nechat běžet motor jen kvůli elektřině. Je to fuj, ale kdesi v lesích severu, kde kolem vás kolikrát nikdo není pár set kilometrů aby vás případně pomohl roztlačit, to je jedinné řešení. Určitě by se hodila extra baterie pro autonomní dobíjení všech eletrověcí, ale zatím mi lenost a částečně i nedostatek prostoru v Plechovce zabránily ji tam někam dát. Každopádně pokud máte např. kombi, směle do toho!
A co bych chtěl vylepšit? Upgradnout Plechovku na Land Rover – Defendera:)
Když Petr tenhle náklaďák stavěl, přesně věděl co chce, jak to musí fungovat, a výsledek stojí za to! Kromě toho že si tenhle náklaďák prohlédneme zvenku i zevnitř, máme pro vás obsáhlé povídání s majitelem, nabité praktickými tipy a zkušenostmi které se budou hodit každému, kdo rád bydlení na kolech.
Prostorná nástavba, pohon 4x4, nosič na motorku s nosností 200 kg, 150 litrů vody, automatické podmetací sněhové řetězy, prostorná koupelna - to všechno a mnohem víc najdeme v tomhle obytňáku, který vzniknul z původně záchranářského vozu. Pojďte se podívat, jak se to povedlo.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.