Cestují už pár let. Nejdřív s plachetnicí taženou starou Octavií, pak Škodou 1203 přestavěnou na obytné auto. A teď s Opelem Combo a svépomocí vyrobenou vestavbou, na který se podíváme v následujícím článku.
Sdílet
Jak jsme začínali
Cestujeme rádi. Když byly děti malé, postavil manžel 5,5m kajutovou plachetnici a několikrát jsme s ní v rámci možností vyjeli mimo ČR. Tahali jsme ji nejdřív za stařičkou Octavií a později za Fiatem „polákem“, po cestě v ní všichni spali jako v karavanu.
Pak jsme koupili vrak Škody 1203, manžel z ní stáhnul valník a postavil obytňák. Jenže 1203 měla dost velkou spotřebu, naše tři děti také a tak posléze šla z domu i ona.
Neúspěšné hledání
A zas bylo na řadě kolo a stan, někdy penzionek. I zachtělo se nám trochu pohodlí a vloni na podzim jsme začali přemýšlet o obytném autíčku. Nic velkého abychom se vešli do rodinného rozpočtu a neplatili v kempech jako za velký obytný vůz. Došli jsme k závěru, že by to měla být taková ne moc velká dodávka, ale větší než náš Opel Combo. Vytipovali jsme si Ford Tourneo Connect a začali jsme hledat.
Naše představa byla taková, že bude mít 8 sedaček aby po vyndání vestavby mohl sloužit i pro naši velkou rodinu a hlavně že bude mít tažné zařízení. Nebylo to jednoduché, v nabídce byly většinou pětisedadlové modely, ale nakonec jsme našli. Bohužel, po týdnu kdy jsme si měli už pro připravené auto do jednoho autobazaru zajet, nám prodejce telefonoval, že vše OK, ale tažné zařízení, které na naše přání přidal,neprošlo STK neboť osmimístný model je bez homologačního povolení na tažné zařízení.
Už nehledáme, vestavbu vyrobíme do našeho Opelu!
Protože nás už tlačil čas, chtěli jsme koncem května vyjet, rozhodli jsme se pro úpravu našeho Opla Combo 1,7 dti. Naše auto je sice už starší, máme ho od roku 2003, ale nemá zas tak mnoho najeto, známe jej a víme, že je spolehlivé. Spotřebu má cca 6l. A tažné zařízení má, potřebujeme jej pro nosič na kola.
Vestavba je z vyrobena z březové překližky různé tloušťky (12, 10 a 4 mm) a spojována lepením a vruty.
V prostorných zásuvkách je dost místa pro nádobí, plynovou bombu, potraviny a další materiál. Aby hrnečky a další nádobí „nelítalo“ při jízdě a nerachotilo, má vše své místo a je zajištěno. Vaříme na dvouplotýnkovém plynovém vařiči, který je na 2kg plynové bombě. Při zakempování se otevře zásuvka, vařič v ní zůstává, jen se zvedne z ležaté polohy.
Pod matrací jsou další úložné prostory, každý máme svůj na oblečení pod svojí polovinou matrace. Otevírají se zvednutím víka a jsou rozděleny ještě na dvě přihrádky.
Aby byla spací plocha dost dlouhá, musíme při zakempování posunout přední sedačky trochu dopředu a sklopit do roviny jeden překližkový díl. Ten je zajištěn lankem. Matraci máme z Jysku třídílnou skládací 190cm, připevňovali jsme ji popruhy a gumicukem pod strop a sundavali jenom na spaní. Díky důmyslným poličkám a úkrytů má každá věc své místo a odpadá takový ten věčný chaos při hrabání v báglech a taškách.
Záclonky na bočních oknech jsou navlečeny na tyčce a zasazují se do přísavky na okně. Záclonky na zadních oknech a záclonka oddělující prostor na spaní od předních oken jsou navlečeny na gumicuku.
Pro komfortní stolování jsem koupili taktéž v Jysku skládací židličky, jako stůl jsme používali vrchní desku zásuvky s potravinami.
Chtěli jsme pořídit ještě předstan, nějaký jednoduchý, ale zajišťující možnost vaření v suchu. Protože jsou zadní dveře našeho auta křídlové a otevírají se do stran, nebylo v silách poptávaného výrobce stihnout v našem šibeničním termínu vymyslet a ušít jej. Pořídili jsme tedy velký slunečník a zemní vrut.
Na vodu máme 15 l plastový skládací kanystr. Elektriku potřebujeme jenom pro nabíjení mobilů a power banky. Na naší první třítýdenní cestě po ČR naším staronovým autem jsme využívali kempů. Především kvůli hygieně a kvůli elektřině. Auto nám bylo počítáno jako osobní, tedy jsme se většinou vešli do ceny kolem 200-250 za noc pro oba.
Vcelku jsme měli vše dobře vychytáno, zradila nás ale plynová bomba, když jsme ji cestou měnili a s velkým překvapením zjistili, že nejsou všechny stejně veliké. To znamená, že naklížené zarážky pro její uchycení nesednou a bomba se i s přišroubovaným vařičem nevejde. Židle z Jysku vypadaly dobře, ale přestože jsme oba spíše subtilních postav, nevydržely.
Takže shrnutí: Protože jsme měli neobvyklé štěstí na počasí a vařili jsme pouze 1x v dešti, bylo auto s touto vestavbou naprosto dostačující. Za vytrvalého deště by bylo hůř. Kdybychom chtěli spát nadivoko, určitě bychom museli pořídit nějaký zdroj elektřiny.
Jak se staví nástavba (box) na expediční obytný náklaďák? Co vše je potřeba řešit? Na to se podíváme v článku a obsáhlém videu plném detailů ze stavby.
Omnia je řešením pro všechny, kdo si na cestách obytným autem nebo karavanem nechtějí odpírat pečení, ale nemají k dispozici běžnou troubu. S Omnií se totiž dá péct na plynových i jiných vařičích, takže je na cesty ideální. Pojďte se ve videu mrknout jak to funguje, a rovnou si upečeme bábovku :)
Expedičních náklaďáků v ČR moc nemáme, a proto jsme rádi, že jsme si mohli natočit tohle povedené EuroCargo. Pojďte se podívat jak je vybavené a jak to uvnitř takového auta vypadá.