Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vybavení pro obytná auta

Plyn v obytňáku na delších cestách - výměnné lahve, tankování plynu atd.

19.11.24 Martin Kolčaba | Nomádem.cz 1099x přečteno

Jaké máte možnosti, když potřebujete řešit doplňování plynu při delších cestách obytným vozem nebo karavanem napříč různými státy?

Sdílet



Plyn v obytňáku na delších cestách - výměnné lahve, tankování plynu atd.

V naší Facebookové skupině Nomádem.cz - výměna zkušeností s přestavbami dodávek a bydlením na cestách se vyskytl zajímavý dotaz ohledně tankování plynu v zahraničí při delších cestách, a nám přišlo fajn ho odpovědět formou článku. Pojďme na to.

Dotaz zněl:

Ahoj,
v autě používáme standardní české 10kg nebo německé 11kg plynové lahve. Teď nás čeká delší cesta, budeme i topit, nebudeme jen v teple. Jak to řešíte na delších cestách do zahraničí? Plníte vlastní lahve, kupujete místní, nebo máte jiné řešení? Budeme se pohybovat po cele jizni evrope (spanelsko, francie, italie, balkan, recko, turecko)
Díky za tipy!

Plyn na topení = poměrně vysoká spotřeba

Úvodem je potřeba si říct, že spotřeba plynu při topení je poměrně vysoká. Zatímco na vaření vám 10 kg lahev vydrží klidně celý rok, při intenzivním topení to bude něco kolem 3-8 dnů. Samozřejmě ale záleží na více faktorech - režim použití auta, jeho izolace, jak moc topíte a v jakém režimu atd. Rozsah tedy berte orientačně. Nic to však nemění na tom, že na delších cestách narazíte na problém kde a jak doplnit plyn. 

Jaké jsou tedy možnosti?

Pokud pomineme nesmysly jako vézt si na několikaměsíční cestu zásobu českých / německých lahví, existují v podstatě jen tři možnosti. 

1) Vyměňovat plynové lahve v zahraničí 

To je ale problematické, protože různé státy používají různé typy lahví i závitů na nich. Narazíte na to, že budete mít problém takovou lahev připojit na svůj plynový regulátor, a tedy na rozvod plynu v autě. 

K napojení zahraničních lahví k vašemu regulátoru může posloužit níže uvedená eurosada redukcí pro připojení plynových lahví. Tyto redukce jsou mezikusem mezi zahraniční lahví a německým plynovým regulátorem (regulátory značek GOK, Truma a dalších s německým závitem jsou ve většině obytných aut, pravděpodobně i vašem). Pozor ale na to, že redukce nemusí 100% odpovídat aktuálně používaným závitům na lahvích v daných státech, a může se tak stát, že některou lahev prostě nepřipojíte.

Častá potřeba výměny lahví při přejíždění mezi státy je ale problematická především z praktického hlediska. Na lahve se totiž platí záloha, na ty české je to cca 1000-2000 Kč. Pokud měníte v ČR českou za českou, je to v pořádku, odevzdáte "svou" lahev, a dostanete jinou, naplněnou, a zaplatíte tak jen cenu plynu. 

Co ale v zahraničí?

  • českou lahev vám v zahraničí stejným způsobem nevymění, potřebujete tedy složit zálohu na další, zahraniční lahev
  • českou lahev zálohovanou 2000 Kč tam buď necháte a zálohu oželíte, a nebo ji prázdnou povezete s sebou
  • buď se domů vrátíte s autem, ve kterém máte zahraniční lahve, které v ČR nevyměníte, a nebo se lahví zbavíte ve státě, kde jste je koupili - ale pak nemáte plyn na cestu
  • a mezi různými státy narazíte na stejný problém

Výměna lahví tedy pro delší cesty přes více států není řešením. 

2) Plnit vlastní plynové lahve v zahraničí

Můžete mít své české nebo německé lahve, a ty v zahraničí průběžně plnit. Posloužit k tomu může níže uvedená plnicí sada redukcí pro plnění DE plynových lahví

I toto řešení s sebou ale nese značná omezení. Pokud chcete naplnit běžnou "výměnnou" lahev, je to v Evropě legálně možné jen na specializovaných plnírnách, nikoli třeba na běžných LPG stanicích - z nich by vás při požadavku na naplnění lahve měli vyhodit. 

  • běžné "výměnné" lahve totiž nemají ventil proti přeplnění
  • nekvalifikovaná obsluha do lahve může natankovat o dost více plynu, než kolik v ní má být (protože se to tam prostě vejde), a riskujete tak roztržení lahve vinou změny tlaku plynu v ní. Není radno si s tím zahrávat, protože riskujete život i majetek, nejen své, ale i okolí (mrkněte na článek Plyn v obytném autě bezpečněji

V plnírnách vědí, jak k tomu přistupovat - typicky kompletně vypustí zbytek plynu z lahve, a natankují přesně odvážené množství, čímž se vyhnete přeplnění lahve.

Plnění je tedy řešení, ale jen částečné a omezující, byť zdaleka ne tak, jako výměnné lahve. Budete ale muset hledat místa, kde vám lahev správně a legálně naplní, a těch není ani zdaleka tolik, jako běžných LPG stanic, kde byste plyn mohli natankovat.

3) Mít vestavěnou plnitelnou plynovou lahev / nádrž a tankovat na běžných LPG stanicích

Posledním a nejideálnějším řešením je mít pevně instalovanou nádrž / lahev a plnicí hrdlo mít vyvedeno do boku vozidla. Pak můžete tankovat na běžných LPG stanicích (protože LPG = propan-butan). 

ALE POZOR, takto instalovaná nádrž / lahev musí splňovat tyto věci:

  • musí mít ventil proti přeplnění - ten nedovolí natankovat více než 80 % objemu nádrže / lahve, aby zůstal prostor pro rozpínání plynu při zvýšení okolní teploty. Lahve bez tohoto ventilu tímto způsobem plnit nelze. Tzn pokud máte sice plnitelnou lahev, ale bez ventilu proti přeplnění, plyn do ní sice dostanete, ale nevíte kolik ho tam celkem bude, a vystavujete se obřímu riziku újmy na zdraví, životech a majetku.
  • musí být určena pro odběr plynné fáze - je potřeba používat lahve / nádrže určené pro odběr plynné fáze plynu. Plyn v lahvi / nádrži je v kapalné podobě, a pro spotřebiče jako jsou vařiče, plynová topení apod. potřebujete odebírat to, co se odpaří nad hladinou. Nelze tedy použít běžné LPG nádrže určené pro pohon vozidel, ty jsou uzpůsobeny pro odběr plynu v kapalné podobě.
  • musí být pevně vestavěná a tankovatelná přes hrdlo vně vozidla - protože pokud na LPG stanici začnete z auta vytahovat lahev, třeba i s ventilem proti přeplnění, žádná soudná obsluha LPG stanice vám ji pod kamerami nenatankuje, byť by to vlastně bylo bezpečné. To co chcete je přijet ke stanici a tvářit se, že tankujete LPG do auta.

I s tímto řešením ale narazíte na omezení dané různými koncovkami tankovacích LPG "pistolí" napříč různými státy, a je tak potřeba mít s sebou odpovídající sadu redukcí pro tankování LPG (a zkontrolovat, že sada sedí na vaše plnicí hrdlo!). Ze všech dostupných řešení je ale toto nejpoužitelnější a nejméně omezující.

Jak to řešíme my (= Martin, Nomádem.cz)

Plyn v autě máme, ale jen na vaření, netopíme s ním. Topíme naftou, nezávislým dieselovým topením napojeným na stolitrovou nádrž vozidla. Proč?

  • vysoká spotřeba plynu při topení - pro plnohodnotné topení máte 10 kg lahev na cca 3-8 dní (dle intenzity topení a dle izolace vytápěného prostoru). To je za nás málo a nechtěli jsem pořád řešit, kde vzít plyn.
  • minimální spotřeba plynu pro vaření - v autě jsme 2 roky fulltime bydleli, a za tu dobu jsme na vaření spotřebovali dvě nebo tři 10 kg lahve. Pro vaření potřebujete plynu minimum.

V autě máme 14 kg pevně instalovanou plnitelnou plynovou lahev od Alugasu, s ventilem proti přeplnění, a tankovací hrdlo vyvedené do boku auta. Když je potřeba natankovat, dojedeme k LPG stanici, a dotankujeme. To ale děláme jen v ČR, protože nevyrážíme na delší cesty než 3 měsíce, a spotřebu plynu máme malou.

Auto s tímto systémem máme zhruba 5 let, trávíme v něm celkem cca 4 měsíce z roku, a plyn jsem zatím tankoval asi třikrát - jen preventivně před delší cestou. Plyn nám ještě nikdy nedošel. 

Topíme 4kW nezávislým naftovým topením napojeným na 100 l nádrž vozidla, kdy většinu času topíme na minimální výkon se spotřebou cca 0,12 litru na hodinu. Staráme se tak pouze o plnění nádrže vozidla a další palivo (plyn) neřešíme, protože víme, že ho máme jen na vaření a tankovat v zahraničí jej nepotřebujeme, protože nejezdíme na cesty delší než 3 měsíce. 

Vybíráme z nabídky e-shopu Nomádem.cz:

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?
Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.02.24 27698x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Přečíst
Plyn v obytném autě bezpečněji
Návody a postupy

Plyn v obytném autě bezpečněji

13.12.17 15369x přečteno

Protože na internetu chybí ucelenější seznam zásad, které se vyplatí dodržet při instalaci plynových rozvodů a spotřebičů do auta, rozhodl jsem se jeden napsat. Tak snad bude k užitku.

Přečíst
Obytný MB Unimog 4x4 z roku 1961 (videoprohlídka)
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný MB Unimog 4x4 z roku 1961 (videoprohlídka)

17.07.24 1677x přečteno

20 000 km Afrikou mají za sebou, teď jedou do Indie. Posádka tohohle 63 let starého Unimogu se s tím moc nemaže :). První den cesty do Indie se za námi zastavili a natočili jsme videoprohlídku jejich expedičního speciálu. Tady jí máte, užijte si to :)

Přečíst
39 zemí s vestavbou za 15.000 Kč - obytný VW T4
Rozhovory

39 zemí s vestavbou za 15.000 Kč - obytný VW T4

06.08.24 6629x přečteno

39 zemí, Jindřiška, Dan, a VW T4 z roku 2001. Pojďte si prohlédnout jejich obytnou vestavbu za 15 000 Kč, se kterou mají nacestováno víc než mnozí z nás kdy stihnou, a poslechnout fajn rozhovor o jejich cestách.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.