Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.12.20 Martin Kolčaba 7973x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Sdílet



Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Slovníček na začátek:

  • propan-butan – směs zkapalněných plynů propanu a butanu
  • "čistý" propan – propan bez butanu. To jste jistě nečekali, ale je to tak.
  • LPGLiquified Petroleum Gas, neboli zkapalněný ropný plyn. To samé jako propan-butan, jen pod novějším názvem.
  • plynová lahev, flaška – ale ne bomba. Bomba to bude, když s tím budete blbě zacházet.

Proč je lepší v zimě do obytného auta nebo karavanu kupovat čistý propan?

Karavanové plynové spotřebiče (vařiče, topení, bojlery…) potřebují pro svůj provoz plynnou fázi plynu. Plyn je ale v lahvi uložen v kapalné podobě. Abychom z kapaliny dostali plynné skupenství, musí být vhodné podmínky pro odpařování zkapalněného plynu z lahve.  

  • Propan se odpařuje až do -40°C
  • Butan se přestává odpařovat při teplotách kolem 0°C
  • Směs propanu a butanu se odpařuje v závislosti na poměru plynů ve směsi

Čistý propan je jako zdroj energie v nízkých teplotách lepší v tom, že se celý odpařuje i za velmi nízkých teplot. Pokud v prostoru lahve zrovna není -30°C, nemusíte se bát, že by přestalo jet třeba topení. To se s propan-butanem ve velmi nízkých teplotách stát může.

  • Z toho taky vyplývá, že tento problém nemusíte řešit, pokud máte temperovanou schránku s lahví - například pokud ji máte uvnitř vozu, kde stále topíte, a nebo kde se po zapnutí topení teplota  kolem lahve rychle dostane do plusových teplot.
  • Ano, můžete v zimě používat propan-butan, ale počítejte s tím, že dokud se lahev dostatečně neohřeje (a co je "dostatečně" závisí na konkrétním poměru plynů ve směsi), může část obsahu (butanu) zůstat ve formě kapaliny v lahvi a neodpaří se. To může být problém u aut s plynovým topením – pokud vymrzlé auto a hlavně lahev nestihnete ohřát tak, že se začne odpařovat celý obsah lahve, může nastat problém, kdy v lahvi ještě sice bude plyn, ale neodpaří se => dotopili jste.

Pokud jste schopni v okolí lahve udržet lehce minusové a ideálně spíš plusové teploty, čistý propan nepotřebujete. Ostatním v chladném počasí může ušetřit hodně starostí. Za těch pár investovaných desetikorun navíc to stojí. Osobně jsem čistý propan kupoval vždy celoročně.

Ale auta jezdí na LPG (propan-butan) celoročně…

Ano, častý argument. Ale rozdíl je v tom, že zatímco pro pohon aut se využívá kapalná fáze plynu, která se později odpařuje na zahřívaném výparníku, tak všechny karavanové spotřebiče potřebují pro správný a bezpečný provoz plynnou fázi, která se z lahve odpaří přirozeně, a tím se dostane do plynového vedení a ke spotřebičům.

  • protože pohon auta využívá kapalnou fázi, je mu jedno, že se butan ze směsi přirozeně neodpařuje. On nepotřebuje přirozeně odpařovat ani propan. Bere plyn v kapalné podobě, který doputuje na vyhřátý výparník vozu, kde se odpaří. Na směs propanu a butanu (LPG) tedy auta jezdí bez problémů i v nízkých teplotách.
  • karavanové spotřebiče ale potřebují plynnou fázi. Tedy to, co se odpaří ze zkapalněného plynu v lahvi. A pokud k tomu není vhodná teplota, z odpařování nic nebude.

Z toho mimochodem vyplývá, že LPG nádrž z pohonu vozidla, která je stavěna na čerpání kapalné fáze, nelze bez úprav použít pro plynové spotřebiče vašeho auta či karavanu. Buď ji musíte upravit, a nebo koupit nádrž přímo vyrobenou pro čerpání plynné fáze.

Pár otázek a odpovědí k tématu:

Kde koupit čistý propan?

Mrkněte na síť čerpacích stanic Tomegas, kde čistý propan mívají. Seženete ho i v některých hobby marketech. Zatímco propan-butan seženete u každé čerpací stanice i ve všemožných obchodech, s čistým propanem je to trochu horší, ale sehnat ho není problém.

Můžu čistý propan používat celoročně?

Ano, dokonce tím prospějete svým spotřebičům a ušetříte si starosti. Mírnou nevýhodou je, že propan je dražší, ale rozdíl oproti propan-butanu je pár desítek korun na 10 kg lahvi. Přestože má propan o maličko nižší výhřevnost, rozdíly jsou zanedbatelné a nemusíte je řešit.

Na co dát pozor při nákupu plynové lahve?

Nekupujte lahve určené pro pohon vysokozdvižných vozíků, jsou upravené pro montáž naležato a čerpání kapalné fáze plynu. Stačí abyste se překoukli vy nebo obsluha, a můžete mít na problémy zaděláno. V případě lahví s čistým propanem k záměně dojít může, tak dejte pozor. Mě se to stalo dvakrát, ale vždy jsem si všiml včas.

Podobným symbolem jsou značeny lahve pro vysokozdvižné vozíky – ty nechcete.
Podobným symbolem jsou značeny lahve pro vysokozdvižné vozíky – ty nechcete.

Lahev mi v zimě omrzá, je to normální?

Ano, lahev se odpařováním plynu prudce ochlazuje, takže se na jejím povrchu může udělat “jinovatka” i když je v okolí lahve plusová teplota. Čím vyšší odběr plynu, tím rychlejší ochlazování lahve.

Pěkně a podrobně je to vysvětleno v článku Proč je plynová láhev pokryta jinovatkou: příčiny zamrznutí plynu ve válci a způsoby, jak tomu zabránit.

Může to vést až k problémům se správnou funkcí spotřebičů, a to dokud nevytvoříte optimální podmínky pro odpařování plynu.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4

14.08.22 1063x přečteno

V ČR moc obytných náklaďáků nevzniká. Takže když jsme dostali možnost si jeden natočit, neváhali jsme a vydali se do Jičína, abychom se blíže podívali na obytnou nástavbu postavenou na Iveco Magirus 4x4 z roku 1979.

Přečíst
STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?
Návody a postupy

STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?

07.07.22 2033x přečteno

Musím při technické kontrole nebo evidenční prohlídce na STK mít ve voze všechny sedačky? Nebo mohou některé chybět? Za jakých okolností? Časté dotazy, které si zodpovíme v tomto článku.

Přečíst
Abenteuer & Allrad 2022 - fotogalerie expedičních obytných aut
Magazín

Abenteuer & Allrad 2022 - fotogalerie expedičních obytných aut

22.06.22 1237x přečteno

Expediční náklaďáky, dodávky i offroady se opět sjely do Bad Kissingen v Německu, na svátek všech motorizovaných cestovatelů, akci Abenteuer & Allrad. A my pro vás máme velkou fotogalerii obytňáků všeho druhu, které tu byly k vidění.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít