🔥🔥🚐 SLEVA 10 % NA VŠE BEZ PODMÍNEK UŽ JEN PÁR HODIN (do dnešní půlnoci) - přečtěte si víc. 🚐🔥🔥

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.12.20 Martin Kolčaba 2169x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Sdílet



Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Slovníček na začátek:

  • propan-butan – směs zkapalněných plynů propanu a butanu
  • "čistý" propan – propan bez butanu. To jste jistě nečekali, ale je to tak.
  • LPGLiquified Petroleum Gas, neboli zkapalněný ropný plyn. To samé jako propan-butan, jen pod novějším názvem.
  • plynová lahev, flaška – ale ne bomba. Bomba to bude, když s tím budete blbě zacházet.

Proč v zimě do obytného auta kupovat čistý propan?

Karavanové plynové spotřebiče (vařiče, topení, bojlery…) potřebují pro svůj provoz plynnou fázi plynu. Plyn je ale v lahvi uložen v kapalné podobě. Abychom z kapaliny dostali plynné skupenství, musí být vhodné podmínky pro odpařování zkapalněného plynu z lahve. 

A tady vzniká ten problém: Propan se odpařuje až do -40°C. Kdežto butan se přestává odpařovat při teplotách kolem 0°C. Samozřejmě se bavíme o teplotě lahve a jejího obsahu, ne venkovní teplotě.

Jinými slovy, pokud teplota lahve poklesne k 0°C, odpařuje se propan, ale butan ne. Výsledek je, že spálíte odpařený propan, ale nemáte jak dostat ven butan. Právě jste dotopili a dovařili, přestože máte lahev z půlky plnou. Tu půlku půlku berte obrazně, poměr mísení propanu a butanu ve směsích, které můžete koupit se liší dle dodavatele i ročního období.

  • Pokud koupíte čistý propan, problém neodpařování neřešíte, dokud nebudete mít v autě -30°C a míň.
  • Z toho taky vyplývá, že tento problém nemusíte řešit, pokud máte dobře izolovanou a stále temperovanou schránku s lahví, což se ale běžně nedělá.
  • Ano, můžete v zimě používat propan-butan, ale počítejte s tím, že dokud se lahev dostatečně neohřeje, nejspíš nespotřebujete všechen obsah, protože ten zůstane ve formě kapaliny v lahvi. A to může být problém u aut s plynovým topením – pokud vymrzlé auto a hlavně lahev nestihnete propanem vytopit tak, aby se začal odpařovat butan, právě jste dotopili.

Takže pokud teploty neklesají k 0°C nebo pokud jste schopni v okolí lahve udržet plusové teploty, čistý propan nepotřebujete. Ostatním v chladném počasí ušetří hodně starostí. Za těch pár investovaných desetikorun navíc to stojí. Osobně jsem čistý propan kupoval vždy celoročně.

Ale auta jezdí na LPG (propan-butan) celoročně…

Ano, častý argument. Ale rozdíl je v tom, že zatímco pro pohon aut se využívá kapalná fáze plynu, která se později odpařuje na výparníku, tak všechny karavanové spotřebiče potřebují pro správný a bezpečný provoz plynnou fázi, která se z lahve odpaří přirozeně, a tím se dostane do plynového vedení a ke spotřebičům.

  • protože pohon auta využívá kapalnou fázi, je mu jedno, že se butan ze směsi přirozeně neodpařuje. On nepotřebuje přirozeně odpařovat ani propan. Bere plyn v kapalné podobě, který doputuje na vyhřátý výparník vozu, kde se odpaří. Na směs propanu a butanu (LPG) tedy auta jezdí bez problémů i v nízkých teplotách.
  • karavanové spotřebiče ale potřebují plynnou fázi. Tedy to, co se odpaří ze zkapalněného plynu v lahvi. A pokud k tomu není vhodná teplota, z odpařování nic nebude.

Z toho mimochodem vyplývá, že LPG nádrž z pohonu vozidla, která je stavěna na čerpání kapalné fáze, nelze bez úprav použít pro plynové spotřebiče vašeho auta či karavanu. Buď ji musíte upravit, a nebo koupit nádrž přímo vyrobenou pro čerpání plynné fáze.

Pár otázek a odpovědí k tématu:

Kde koupit čistý propan?

Mrkněte na síť čerpacích stanic Tomegas, kde čistý propan mívají. Seženete ho i v některých hobby marketech. Zatímco propan-butan seženete u každé čerpací stanice i ve všemožných obchodech, s čistým propanem je to trochu horší, ale sehnat ho není problém.

Můžu čistý propan používat celoročně?

Ano, dokonce tím prospějete svým spotřebičům a ušetříte si starosti. Mírnou nevýhodou je, že propan je dražší, ale rozdíl oproti propan-butanu je pár desítek korun na 10 kg lahvi. Přestože má propan o maličko nižší výhřevnost, rozdíly jsou zanedbatelné a nemusíte je řešit.

Na co dát pozor při nákupu plynové lahve?

Nekupujte lahve určené pro pohon vysokozdvižných vozíků, jsou upravené pro montáž naležato a čerpání kapalné fáze plynu. Stačí abyste se překoukli vy nebo obsluha, a můžete mít na problémy zaděláno. V případě lahví s čistým propanem k záměně dojít může, tak dejte pozor. Mě se to stalo dvakrát, ale vždy jsem si všiml včas.

Podobným symbolem jsou značeny lahve pro vysokozdvižné vozíky – ty nechcete.
Podobným symbolem jsou značeny lahve pro vysokozdvižné vozíky – ty nechcete.

Lahev mi v zimě omrzá, je to normální?

Ano, lahev se odpařováním plynu prudce ochlazuje, takže se na jejím povrchu může udělat “jinovatka” i když je v okolí lahve plusová teplota. Čím vyšší odběr plynu, tím rychlejší ochlazování lahve.

Pěkně a podrobně je to vysvětleno v článku Proč je plynová láhev pokryta jinovatkou: příčiny zamrznutí plynu ve válci a způsoby, jak tomu zabránit.

Může to vést až k problémům se správnou funkcí spotřebičů, a to dokud nevytvoříte optimální podmínky pro odpařování plynu.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Expediční přestavba Toyota LandCruiser 78
Videoprohlídky - obytné vestavby

Expediční přestavba Toyota LandCruiser 78

18.11.21 912x přečteno

Legendární Toyota LandCruiser 78 je krásný auto samo o sobě. V dnešním videu se podíváme na jedno s krásnou expediční a obytnou přestavbou se zvedací střechou.

Přečíst
Obytné auto Laika Ecovip 2.1 - 7 míst na jízdu i spaní
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytné auto Laika Ecovip 2.1 - 7 míst na jízdu i spaní

10.11.21 1662x přečteno

V dnešním videu odbočíme od vestaveb, a podíváme se na tovární obytné auto. Obří Laika Ecovip 2.1 z roku 2000 na podvozku Iveco Daily nabídne 7 míst na jízdu i spaní, a majitel Petr, který nás jím provede, ho pravidelně používá na několikaměsíční cesty se svou pětičlennou rodinou.

Přečíst
Obytňák z hasičského auta - povedená přestavba MB 310
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytňák z hasičského auta - povedená přestavba MB 310

31.10.21 4149x přečteno

Tohle auto vyrobené v roce 1984 sloužilo u hasičů v Rakousku, než si našlo cestu do ČR k novému majiteli, který ho nechal přestavět na krásnou obytnou dodávku. Jak to dopadlo se podíváme v tomto článku a videoprohlídce.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít