Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

14.12.21 6352x přečteno

Ponechat či neponechat? Toť otázka. Pojďme se podrobně podívat na pro a proti ponechání / odstranění dělící přepážky při přestavbě dodávky na obytné auto.

Sdílet



Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

Pokud máte v plánu dělat obytnou vestavbu do původně nákladní dodávky, nejspíš bude mít přepážku (dělicí příčku) mezi kabinou a obytným prostorem. A vy budete stát před rozhodnutím, zda ji demontovat, nebo ne. S finálním rozhodnutím by vám mohl pomoci tento článek.

Pár faktů na úvod:

  • Většina obytných dodávek přepážku nemá - ať se bavíme o dodávkách stavěných svépomocí, ve vestavbových dílnách, a nebo továrně vyráběných.
  • Ano, odstranit přepážku můžete - a nemusíte se bát problémů na STK ani při silničních kontrolách (100% platí u vozů přepsaných na obytné)
  • Přepážka bývá přinýtovaná / lepená - její odstranění si tak většinou žádá hrubou sílu (odvrtání nýtů, utrhání nebo odřezání z lepidla)
  • Nejde říct, jestli je lepší dělicí příčku odstranit a nebo ne. Záleží jen na vás a vašich potřebách.

Zachování přepážky

👍✅ Výhody zachování přepážky

  • bezpečnost posádky
  • nižší provozní hluk
  • lepší izolace a tepelný komfort v obytné části

👎❌ Nevýhody zachování přepážky

Hlavním argumentem pro zachování přepážky je její původní účel - bezpečnost posádky, a to nejen v případě dopravní nehody, ale i za běžného provozu.  

Nižší hluk v kabině a tím pohodlnější jízda je také důležitým argumentem. Přepážka výrazně tlumí hluk od zadních kol, hluk rezonujících panelů karoserie, zadních dveří, a brání rozléhání hluku přes celé auto. 

Dále tu máme izolační vlastnosti, protože dělicí příčka odděluje obytný prostor od té z hlediska izolace nejblbější části auta - kabiny. Stačí přepážku izolovat např. K-Flexem stejně jako zbytek vozu, a máte vystaráno.

Daní za ponechanou přepážku je však menší obytný prostor, kdy nemůžete využít otočných sedadel v kabině vozu pro jeho rozšíření. 

Bez dodatečných úprav je přepážka většinou neprůchozí, takže se vnitřkem auta nedostanete z jeho zadní část do kabiny a naopak. To by se vám mohlo hodit jednak při denním používání, a může být neocenitelné ve vypjatých situacích, kdy potřebujete rychle odjet.

Odstranění přepážky

👍✅ Výhody odstranění přepážky

  • zásadně zvětšíte obytný prostor
  • můžete využít otočné konzole sedadel
  • snadno se dostanete z obytné části do kabiny a naopak

👎❌ Nevýhody odstranění přepážky

  • výrazné snížení bezpečnosti posádky
  • vyšší provozní hluk
  • horší izolace

 

Výrazně nižší bezpečnost posádky, o něco větší provozní hluk, a horší izolace - ty jsou daní za pohodlí a možnosti, které vám odstranění přepážky přinese. Dál už to má samá pozitiva. :)

V autě bez přepážky můžete prostor využít na maximum, protože při plánování dispozic obytné vestavby můžete počítat s otočnými konzolemi předních sedadel, čímž můžete ušetřit klidně metr prostoru (a to je v dodávce hodně).

Možnost v případě potřeby, hnusného počasí, a nebo nouze volně projít z obytného prostoru do kabiny také není k zahození.

Jak řešit problémy, které s sebou odstranění přepážky přináší?

  • Bezpečnost - "s obytným autem se zásadně nebourá", říká se. Ale náhoda je blbec. Co jde a dává smysl kotvěte na nýtovací matice a silné šrouby (např. M8). Stavte z netříštivých materiálů. Volně ložené věci na jízdu musí pryč i taková lahev s vodou se při nárazu v 50 km/h stává smrtícím projektilem. A hlavně jezděte opatrně a předvídejte.
  • Hlučnost vozu - lze snížit dobrou izolací. Například K-Flex, kromě toho, že dobře tepelně izoluje, jakožto pěnový materiál také pohltí velkou část různých dodávkových pazvuků. Jako základní vrstvu pro snížení vibrací a rezonancí karoserie lze použít například alubutylové pásy StP Black.
  • Izolace kabiny - tu můžete snadno vyřešit pomocí termoizolačních folií na okna. V létě pomohou řešit problémy s přehříváním interiéru, a v zimě skutečně citelně sníží tepelné ztráty a zabrání pocitu chladu při sezení na sedadlech kabiny.

Ať se rozhodnete přepážku demontovat a nebo ne, přejeme, ať vám jde práce na autě od ruky. A děkujeme všem, kdo nakupujete na Nomádem.cz - jen díky vašim nákupům můžeme tvořit další a další obsah ať sem, nebo na náš YouTube kanál.


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?
Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.02.24 15989x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Přečíst
Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu
Magazín

Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu

15.02.24 Petr Cacka 1870x přečteno

Petr si sám postavil expediční náklaďák Mercedes-Benz Vario pro rodinu. S náklady pouhých 650 000 Kč (včetně ceny auta) se mu to podařilo na výbornou. Jak dosáhl tak nízkých nákladů? Jak to dopadlo? Proč v požadavcích nebyl pohon 4x4? To a mnohem více se dozvíte v článku.

Přečíst
Typy WC pro obytná auta, dodávky a karavany
Vybavení pro obytná auta

Typy WC pro obytná auta, dodávky a karavany

07.02.24 1472x přečteno

Jak vybrat WC pro obytné auto nebo karavan? Jak fungují a jak se liší chemická WC, separační toalety, spalovací záchody, suché toalety a další typy WC? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Povíme si v článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít