Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

14.12.21 2941x přečteno

Ponechat či neponechat? Toť otázka. Pojďme se podrobně podívat na pro a proti ponechání / odstranění dělící přepážky při přestavbě dodávky na obytné auto.

Sdílet



Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

Pokud máte v plánu dělat obytnou vestavbu do původně nákladní dodávky, nejspíš bude mít přepážku (dělicí příčku) mezi kabinou a obytným prostorem. A vy budete stát před rozhodnutím, zda ji demontovat, nebo ne. S finálním rozhodnutím by vám mohl pomoci tento článek.

Pár faktů na úvod:

  • Většina obytných dodávek přepážku nemá - ať se bavíme o dodávkách stavěných svépomocí, ve vestavbových dílnách, a nebo továrně vyráběných.
  • Ano, odstranit přepážku můžete - a nemusíte se bát problémů na STK ani při silničních kontrolách (100% platí u vozů přepsaných na obytné)
  • Přepážka bývá přinýtovaná / lepená - její odstranění si tak většinou žádá hrubou sílu (odvrtání nýtů, utrhání nebo odřezání z lepidla)
  • Nejde říct, jestli je lepší dělicí příčku odstranit a nebo ne. Záleží jen na vás a vašich potřebách.

Zachování přepážky

👍✅ Výhody zachování přepážky

  • bezpečnost posádky
  • nižší provozní hluk
  • lepší izolace a tepelný komfort v obytné části

👎❌ Nevýhody zachování přepážky

Hlavním argumentem pro zachování přepážky je její původní účel - bezpečnost posádky, a to nejen v případě dopravní nehody, ale i za běžného provozu.  

Nižší hluk v kabině a tím pohodlnější jízda je také důležitým argumentem. Přepážka výrazně tlumí hluk od zadních kol, hluk rezonujících panelů karoserie, zadních dveří, a brání rozléhání hluku přes celé auto. 

Dále tu máme izolační vlastnosti, protože dělicí příčka odděluje obytný prostor od té z hlediska izolace nejblbější části auta - kabiny. Stačí přepážku izolovat např. K-Flexem stejně jako zbytek vozu, a máte vystaráno.

Daní za ponechanou přepážku je však menší obytný prostor, kdy nemůžete využít otočných sedadel v kabině vozu pro jeho rozšíření. 

Bez dodatečných úprav je přepážka většinou neprůchozí, takže se vnitřkem auta nedostanete z jeho zadní část do kabiny a naopak. To by se vám mohlo hodit jednak při denním používání, a může být neocenitelné ve vypjatých situacích, kdy potřebujete rychle odjet.

Odstranění přepážky

👍✅ Výhody odstranění přepážky

  • zásadně zvětšíte obytný prostor
  • můžete využít otočné konzole sedadel
  • snadno se dostanete z obytné části do kabiny a naopak

👎❌ Nevýhody odstranění přepážky

  • výrazné snížení bezpečnosti posádky
  • vyšší provozní hluk
  • horší izolace

 

Výrazně nižší bezpečnost posádky, o něco větší provozní hluk, a horší izolace - ty jsou daní za pohodlí a možnosti, které vám odstranění přepážky přinese. Dál už to má samá pozitiva. :)

V autě bez přepážky můžete prostor využít na maximum, protože při plánování dispozic obytné vestavby můžete počítat s otočnými konzolemi předních sedadel, čímž můžete ušetřit klidně metr prostoru (a to je v dodávce hodně).

Možnost v případě potřeby, hnusného počasí, a nebo nouze volně projít z obytného prostoru do kabiny také není k zahození.

Jak řešit problémy, které s sebou odstranění přepážky přináší?

  • Bezpečnost - "s obytným autem se zásadně nebourá", říká se. Ale náhoda je blbec. Co jde a dává smysl kotvěte na nýtovací matice a silné šrouby (např. M8). Stavte z netříštivých materiálů. Volně ložené věci na jízdu musí pryč i taková lahev s vodou se při nárazu v 50 km/h stává smrtícím projektilem. A hlavně jezděte opatrně a předvídejte.
  • Hlučnost vozu - lze snížit dobrou izolací. Například K-Flex, kromě toho, že dobře tepelně izoluje, jakožto pěnový materiál také pohltí velkou část různých dodávkových pazvuků. Jako základní vrstvu pro snížení vibrací a rezonancí karoserie lze použít například alubutylové pásy StP Black.
  • Izolace kabiny - tu můžete snadno vyřešit pomocí termoizolačních folií na okna. V létě pomohou řešit problémy s přehříváním interiéru, a v zimě skutečně citelně sníží tepelné ztráty a zabrání pocitu chladu při sezení na sedadlech kabiny.

Ať se rozhodnete přepážku demontovat a nebo ne, přejeme, ať vám jde práce na autě od ruky. A děkujeme všem, kdo nakupujete na Nomádem.cz - jen díky vašim nákupům můžeme tvořit další a další obsah ať sem, nebo na náš YouTube kanál.


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta
Rozhovory

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta

16.11.22 597x přečteno

Z náklaďáku s vysokozdvižnou plošinou expediční speciál. Co vše to obnáší? Tomu se věnujeme v našem seriálu, v jehož novém dílu se zaměříme na přípravu podvozku a šasi a celkovou renovaci auta. Majitel Hanuš nechtěl nic ponechat náhodě, takže to vzal z gruntu, aby nemusel řešit opravy na cestách - však uvidíte sami.

Přečíst
Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4

14.08.22 1607x přečteno

V ČR moc obytných náklaďáků nevzniká. Takže když jsme dostali možnost si jeden natočit, neváhali jsme a vydali se do Jičína, abychom se blíže podívali na obytnou nástavbu postavenou na Iveco Magirus 4x4 z roku 1979.

Přečíst
STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?
Návody a postupy

STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?

07.07.22 3282x přečteno

Musím při technické kontrole nebo evidenční prohlídce na STK mít ve voze všechny sedačky? Nebo mohou některé chybět? Za jakých okolností? Časté dotazy, které si zodpovíme v tomto článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít