🚚Vážení zákazníci, my i dopravci užíváme svátků, a veškerým objednávkám a dotazům se budeme věnovat zase ve čtvrtek 7.7. 2022. Užívejte volné dny a děkujeme.❤️

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

14.12.21 1753x přečteno

Ponechat či neponechat? Toť otázka. Pojďme se podrobně podívat na pro a proti ponechání / odstranění dělící přepážky při přestavbě dodávky na obytné auto.

Sdílet



Přepážka při stavbě obytné dodávky - odstranit nebo ne?

Pokud máte v plánu dělat obytnou vestavbu do původně nákladní dodávky, nejspíš bude mít přepážku (dělicí příčku) mezi kabinou a obytným prostorem. A vy budete stát před rozhodnutím, zda ji demontovat, nebo ne. S finálním rozhodnutím by vám mohl pomoci tento článek.

Pár faktů na úvod:

  • Většina obytných dodávek přepážku nemá - ať se bavíme o dodávkách stavěných svépomocí, ve vestavbových dílnách, a nebo továrně vyráběných.
  • Ano, odstranit přepážku můžete - a nemusíte se bát problémů na STK ani při silničních kontrolách (100% platí u vozů přepsaných na obytné)
  • Přepážka bývá přinýtovaná / lepená - její odstranění si tak většinou žádá hrubou sílu (odvrtání nýtů, utrhání nebo odřezání z lepidla)
  • Nejde říct, jestli je lepší dělicí příčku odstranit a nebo ne. Záleží jen na vás a vašich potřebách.

Zachování přepážky

👍✅ Výhody zachování přepážky

  • bezpečnost posádky
  • nižší provozní hluk
  • lepší izolace a tepelný komfort v obytné části

👎❌ Nevýhody zachování přepážky

Hlavním argumentem pro zachování přepážky je její původní účel - bezpečnost posádky, a to nejen v případě dopravní nehody, ale i za běžného provozu.  

Nižší hluk v kabině a tím pohodlnější jízda je také důležitým argumentem. Přepážka výrazně tlumí hluk od zadních kol, hluk rezonujících panelů karoserie, zadních dveří, a brání rozléhání hluku přes celé auto. 

Dále tu máme izolační vlastnosti, protože dělicí příčka odděluje obytný prostor od té z hlediska izolace nejblbější části auta - kabiny. Stačí přepážku izolovat např. K-Flexem stejně jako zbytek vozu, a máte vystaráno.

Daní za ponechanou přepážku je však menší obytný prostor, kdy nemůžete využít otočných sedadel v kabině vozu pro jeho rozšíření. 

Bez dodatečných úprav je přepážka většinou neprůchozí, takže se vnitřkem auta nedostanete z jeho zadní část do kabiny a naopak. To by se vám mohlo hodit jednak při denním používání, a může být neocenitelné ve vypjatých situacích, kdy potřebujete rychle odjet.

Odstranění přepážky

👍✅ Výhody odstranění přepážky

  • zásadně zvětšíte obytný prostor
  • můžete využít otočné konzole sedadel
  • snadno se dostanete z obytné části do kabiny a naopak

👎❌ Nevýhody odstranění přepážky

  • výrazné snížení bezpečnosti posádky
  • vyšší provozní hluk
  • horší izolace

 

Výrazně nižší bezpečnost posádky, o něco větší provozní hluk, a horší izolace - ty jsou daní za pohodlí a možnosti, které vám odstranění přepážky přinese. Dál už to má samá pozitiva. :)

V autě bez přepážky můžete prostor využít na maximum, protože při plánování dispozic obytné vestavby můžete počítat s otočnými konzolemi předních sedadel, čímž můžete ušetřit klidně metr prostoru (a to je v dodávce hodně).

Možnost v případě potřeby, hnusného počasí, a nebo nouze volně projít z obytného prostoru do kabiny také není k zahození.

Jak řešit problémy, které s sebou odstranění přepážky přináší?

  • Bezpečnost - "s obytným autem se zásadně nebourá", říká se. Ale náhoda je blbec. Co jde a dává smysl kotvěte na nýtovací matice a silné šrouby (např. M8). Stavte z netříštivých materiálů. Volně ložené věci na jízdu musí pryč i taková lahev s vodou se při nárazu v 50 km/h stává smrtícím projektilem. A hlavně jezděte opatrně a předvídejte.
  • Hlučnost vozu - lze snížit dobrou izolací. Například K-Flex, kromě toho, že dobře tepelně izoluje, jakožto pěnový materiál také pohltí velkou část různých dodávkových pazvuků. Jako základní vrstvu pro snížení vibrací a rezonancí karoserie lze použít například alubutylové pásy StP Black.
  • Izolace kabiny - tu můžete snadno vyřešit pomocí termoizolačních folií na okna. V létě pomohou řešit problémy s přehříváním interiéru, a v zimě skutečně citelně sníží tepelné ztráty a zabrání pocitu chladu při sezení na sedadlech kabiny.

Ať se rozhodnete přepážku demontovat a nebo ne, přejeme, ať vám jde práce na autě od ruky. A děkujeme všem, kdo nakupujete na Nomádem.cz - jen díky vašim nákupům můžeme tvořit další a další obsah ať sem, nebo na náš YouTube kanál.


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Abenteuer & Allrad 2022 - fotogalerie expedičních obytných aut
Magazín

Abenteuer & Allrad 2022 - fotogalerie expedičních obytných aut

22.06.22 397x přečteno

Expediční náklaďáky, dodávky i offroady se opět sjely do Bad Kissingen v Německu, na svátek všech motorizovaných cestovatelů, akci Abenteuer & Allrad. A my pro vás máme velkou fotogalerii obytňáků všeho druhu, které tu byly k vidění.

Přečíst
E01: Expediční MB Vario 4x4 - přípravy na stavbu a co to obnáší
Rozhovory

E01: Expediční MB Vario 4x4 - přípravy na stavbu a co to obnáší

17.06.22 928x přečteno

Prvním dílem odpalujeme videoseriál o přestavbě MB Vario 4x4 na expediční / overland speciál pro čtyřčlennou rodinu, jíž by měl poskytnout zázemí pro dlouhé měsíce na cestách. S jeho majitelem Hanušem jsme si popovídali o tom jak se takové auto shání, v jakém bylo stavu, a co všechno je s ním v plánu. Bude to dlouhá cesta, kterou pro vás budeme dokumentovat - pojďte na první díl.

Přečíst
Volkswagen T6 4motion s obytnou vestavbou
Videoprohlídky - obytné vestavby

Volkswagen T6 4motion s obytnou vestavbou

10.05.22 2367x přečteno

Menší obytná auta jsme tu poslední dobou trochu opomínali. Pojďme to napravit videoprohlídkou VW T6 s útulnou a překvapivě prostornou obytnou vestavbou, do které autor promítl spoustu chytrých řešení založených na zkušenosti s celoročním bydlením v autě podobné velikosti i koncepce.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít