Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vybavení pro obytná auta

Elektrické topení pro obytné auto? ANO nebo NE?

28.11.23 2640x přečteno

Lze nezávisle vytápět obytnou dodávku elektrickými topidly přímo z baterií? Když zima klepe na dveře, začínají v internetových skupinách o obytných autech objevovat dotazy na topení. Často mezi nimi najdeme nápady jako "koupím si elektrické topidlo, a budu z baterií topit tím". Tak si pojďme vysvětlit, proč nebudete. :)

Sdílet



Elektrické topení pro obytné auto? ANO nebo NE?

V článku se budeme bavit o topení při nezávislém stání, kdy auto není na elektrické přípojce, a topení by mělo jet jen z baterie. Pomineme v něm extrémní případy vozů se skutečně velkými bateriemi, a zůstaneme u nejčastějších kapacit, tedy baterií dejme tomu od 120 do 300 Ah. 

Jako elektrická topidla bereme vše, kde je elektřina primární energií pro vytápění - různé přímotopy, radiátory, podlahové vytápění a podobně.

Proč to elektřinou nezávisle nepůjde?

Pokud byste chtěli krátkou verzi, tak proto, že elektrické topení z baterie kvůli jeho spotřebě prostě neutáhnete. Pro delší verzi a hrubé počty čtěte dál. 

Samozřejmě je rozdíl jestli zrovna venku je 8°C a nebo -10°C, jestli máte dodávku bez izolace a nebo dobře izolovanou a roli budou hrát i další faktory, ale pro dosažení tepelného komfortu i v menší dodávce byste potřebovali elektrické topidlo s příkonem od 500 W výše, dle aktuálních podmínek. 

Problém je ale v tom, že elektrická topidla mají tak velký odběr, že jim baterie běžné kapacity při nezávislém provozu neposkytne energii na déle než pár desítek minut až jednotek hodin. A pak máte baterii vybitou. Podívejte se na tabulku níže.

Jak dlouho vydržím topit elektřinou?

V níže uvedených příkladech se podíváme na to, jak dlouho bychom vydrželi s elektrickými topidly s různým příkonem topit z baterií s různou využitelnou kapacitou*:

Příkon topidlaOdběr při 12VDoba topení - využitelná kapacita baterie 100 Ah*Doba topení - využitelná kapacita baterie 60 Ah*
500 W41,6 A2,4 hodiny1,4 hodiny
800 W66,6 A1,5 hodiny0,9 hodiny
1200 W100 A1 hodinu0,6 hodiny

(*) Co je využitelná kapacita baterie? (vysvětlení k tabulce)

Využitelnou kapacitou baterie myslíme to, kolik energie z baterie dokážete reálně využít, aniž byste ji vybíjeli pod hladinu, který se jí ještě líbí a systematicky ji nelikviduje. Pokud máte baterii s kapacitou 200 Ah, neznamená to, že máte celých 200 Ah k dispozici

  • Pokud máte baterii na bázi olova, máte k dispozici zhruba 50 % její kapacity (tzn. 100 Ah z 200 Ah baterie)
  • Pokud máte LiFePo4 baterii, dokážete využít cca 80 - 90 % její kapacity. (tzn. cca 160 Ah z 200 Ah baterie)

Pokud baterie pravidelně vybíjíte pod tuto kapacitu, sice vám to dovolí, ale ničíte je. A to naprosto pomíjíme fakt, že zdaleka ne každá baterie je stavěna na to, aby trvale vydávala takto velké proudy.

Jak se to počítá?

Vezmete příkon topidla a napětí baterie, to mezi sebou vydělíte. Vyjde vám odběr za hodinu, který potřebujete vykrýt.

Pak vezmete využitelnou kapacitu baterie, a tu vydělíte odběrem, a vyjde vám počet hodin, po které topidlo z baterie utáhnete.

Například: 

  • vím, že příkon topidla je 800 W
  • napětí se kterým počítám je 12 V obvyklých ve většině aut

800 / 12 = 66,6. To je potřebný proud v Ampérech. Jinými slovy pro provoz 800 W topidla potřebuji 66,6 A.

A teď do toho zahrneme baterii, a její využitelnou kapacitu vydělíme proudem, který nám vyšel v předchozím vzorci. Pokud využitelná kapacita mé obyčejné olověné 200 Ah baterie je 100 Ah, počítám takto:

100 / 66,6 = 1,5 - to je doba v hodinách, po kterou zvládnu provozovat 800 W topidlo z plně nabité baterie. Žádná sláva, asi zmrznu. :)

Jde o hrubé a orientační výpočty. Ač budou +- blízké realitě, nezahrnují například ztráty na měniči napětí, který pro většinu elektrických topidel budete potřebovat, protože 12V topidlo s tak vysokým výkonem aby vytopilo byť menší dodávku, nejspíš neseženete. Reálný odběr tak bude ještě vyšší.

Také zde záměrně opomíjíme nutnost dostatečného dimenzování elektrického vedení pro takové odběry - to by vydalo na samostatný článek - a připomínáme, že neřešíme, jestli je vaše baterie vůbec stavěná na tak vysoký stálý odběr (spíše není).

Zkrátka nezávislé topení elektřinou je pro většinu aut něco, co můžete rovnou zavrhnout. Vhodné způsoby topení najdete níže v článku. 

Pro zajímavost sdílíme reakci na náš článek od Karla Prokopa ze ServisKaravanu.cz, který se už pěknou řádku let zabývá elektroinstalacemi a servisem pro obytné vozy:

Časté námitky a zkreslené představy:

... ale já mám soláry!

To je možné, ale solární panely v době, kdy v autě potřebujete topit (chladno, slunce nízko, často zataženo) dají jen zlomek svého výkonu, zhruba desetinu až třetinu. 

Ale i kdyby daly plný výkon, stejně máte problém. I kdyby se vám přes den podařilo dobít baterii do plna, opět narazíte na to, že na baterii není dostatek energie k tomu, abyste dokázali topit alespoň přes noc, viz tabulka výše.

... ale já mám dobíjení z alternátoru

Pokud máte pořešené dobíjení nástavbové baterie pomocí alternátoru vozidla, například pomocí DC/DC nabíječky, je to fajn, ale problém to opět neřeší. Ano, nejpoužívanější DC/DC nabíječky dokáží dle typu nabíjet až 30-50 A, ale znovu narazíte na to, že i když baterii plně dobijete, s elektrickým topidlem vydržíte topit jen chvíli.

... a co kdybych použil 12V topidlo?

Pokud pomineme to, že 12V elektrické topidlo s takovým výkonem, aby vytopilo byť menší dodávku, budete na trhu hledat těžko, tak byste si stejně moc nepomohli. Ano, nepotřebujete pak měnič napětí z 12V na 230V, ale odběry budou stejně šílené a nezávisle je z baterie neutáhnete. 

Kdy může mít elektrické topidlo smysl?

Pokud máte opravdu velkou baterii (to není 120-300 Ah baterie) a víte, co s ní můžete a nemůžete dovolit. 

Jinak pouze v případě, že máte k dispozici připojení na elektrickou síť například v kempu, kam topidlo zapojíte. Nezávisle z baterie ho ale neutáhnete.

Když jsme dva roky bydleli v dodávce na pozemku s přípojkou, topili jsme elektřinou, konkrétně přímotopem s výkonem nastavitelným na 900 W a nebo 1800 W. Dvě zimy jsme s ním zvládli bez problémů. 

Tento přímotop vozíme stále s sebou, a to pro dva případy:

  1. vyskytneme se v kempu nebo někde, kde je možné se připojit na síť a topit ze sítě (ale prakticky to nevyužíváme, do kempů moc nejezdíme)
  2. hlavní topení vypoví službu - stalo se nám třeba jednu noc v Bosně, kdy byly -3°C a pravděpodobně jsme někde vzali špatnou naftu. Naftové topení vyplivlo někdy ve dvě ráno, a protože jsme v autě měli sedmiměsíčního syna, zapojili jsme elektrické topení kterým jsme topili pár desítek minut, než jsme auto připravili k přejezdu do nedalekého kempu. Tam jsme se pak připojili na síť. Na místě jsme zůstat nemohli, protože bychom z baterie vydrželi topit jen necelé dvě hodiny.

Výhodou takového topení je, že topíte elektřinou ze sítě, a neplýtváte si na topení plyn nebo naftu pro vytápění nezávislým topením.

Druhým případem samozřejmě může být použití elektrického topení když v autě máte elektrocentrálu, která bude vyrábět elektřinu - fungovat to bude, ale ekonomický smysl to mít nebude, a to pomíjíme hluk centrály.

No jo, a jak tedy nezávisle topit v obytné dodávce?

Nezávislým topením. Možností jak topit v obytných dodávkách je několik - některá nezávislá topení nepotřebují elektřinu vůbec, jiná ano, ale potřebují jí zlomek (setinu až šedesátinu) oproti čistě elektrickým topidlům, protože jako hlavní zdroj energie používají plyn, naftu nebo benzín. 

Na elektřinu v takových topeních fungují typicky podávací čerpadla paliva, ventilátory rozfuku, případně další části jako žhavicí svíčky a řídicí elektronika. 

1) Nezávislá plynová topení

Můžete si vybrat buď čistě sálavá topení, která ke svému provozu nepotřebují žádnou elektřinu (například Truma S3004), nebo topení kombinovaná s bojlerem (Truma Combi 4 nebo Truma Combi 6 nebo Aqua-Hot Gen 1 P6 E), nebo čistě plynová topení (např. Truma Vario Heat Eco nebo VarioHeat Comfort).

K jejich provozu samozřejmě potřebujete plyn. Obecně se dá říci, že v počasí pod bodem mrazu můžete počítat s tím, že z jedné 10 kg lahve vydržíte topit zhruba 3-6 dní, dle izolace vašeho vozu, nastavení výkonu topení, a doby vytápění.

POZOR, určitě se vyhněte různým plynovým přímotopům spalujícím vzduch z interiéru, které zároveň vypouští spaliny dovnitř vozu. O jejich nebezpečí jsme psali v článku Plyn v obytném autě bezpečněji

Veškerá plynová i naftová topení určená pro karavany a obytné vozy tímto neduhem netrpí - ta nasávají vzduch do spalovací komory zvenku, a odvod spalin mají také ven, výfukem nebo komínkem. 

2) Nezávislá dieselová / benzinová topení

Říká se jim také "bufíky". Typicky si berou palivo přímo z nádrže vozidla, a stačí tedy mít natankováno. Méně často se pro palivo využívá externí nádržka, například při použití dieselového topení v benzinovém autě.

Kromě klasických samostatných bufíků zavedených značek jako je Planar, Webasto nebo Eberspächer, sežete i levnější "čínská" topení značek Vevor, LF Bros, a nebo neznačková topení.

 Dieselová topení seženete také v provedení kombinace bojleru a topení (např. Truma Combi D4 nebo Truma Combi D 6 nebo Aqua-Hot Gen 1 D4 E). 

Topení bez integrovaného bojleru lze pak napojit na bojler s tepleným výměníkem, a horkým vzduchem z topení tak ohřívat vodu v bojleru.

3) Topení na tuhá paliva

Méně obvyklá varianta, někteří vyznavači kempování si je oblíbili a sedí jim, pro masové použití by se ale o jejich praktičnosti dalo polemizovat - to jsme ale už rozebírali v samostatném článku Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?

Jak dále zvýšit tepelný komfort v obytné dodávce?

Kvalitní izolace karoserie

Dobře izolovaná karoserie je základ. Díky ní v létě udržíte horko déle venku, a v zimě snížíte tepelné úniky. Doporučujeme materiály K-Flex, které ve svých vozech používají i profesionální vestavbové dílny. V sekci K-flex - izolace (zateplení) nejen pro obytná auta a dodávky se o nich dočtete více.

Izolace skel

Skla jsou v obytných dodávkách z hlediska izolace slabým místem. V létě přes ně praží do interiéru a tím se celý přehřívá, v zimě přes ně uniká obrovské množství tepla zevnitř. V kategorii Izolace na okna pro obytná auta a dodávky najdete sety izolací skel pro různé vozy. 

Ale mít dobré topení je samozřejmě základ. Bez něj teplený komfort ani v dobře izolované dodávce v nízkých teplotách neudržíte. 

Doufáme, že článek alespoň trochu pomohl vnést světlo do této problematiky, a uvidíme se zase příště nad dalším tématem.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?
Vybavení pro obytná auta

Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?

15.11.23 Martin Kolčaba 2020x přečteno

Kamna na tuhá paliva jako hlavní zdroj tepla v obytné dodávce. Romantika u praskajícího dřeva, palivo všude, a s tím spojená nezávislost. Ale je to skutečně tak? No, spíš ne. Pojďme si říct, proč.

Přečíst
Plyn v obytném autě bezpečněji
Návody a postupy

Plyn v obytném autě bezpečněji

13.12.17 11706x přečteno

Protože na internetu chybí ucelenější seznam zásad, které se vyplatí dodržet při instalaci plynových rozvodů a spotřebičů do auta, rozhodl jsem se jeden napsat. Tak snad bude k užitku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít