Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?
15.11.23Martin Kolčaba3290x přečteno
Kamna na tuhá paliva jako hlavní zdroj tepla v obytné dodávce. Romantika u praskajícího dřeva, palivo všude, a s tím spojená nezávislost. Ale je to skutečně tak? No, spíš ne. Pojďme si říct, proč.
Dotaz to není neobvyklý a nesetkávám se s ním poprvé. Motivaci tazatelky Andy neznám, proto ji nechme stranou (tu motivaci :)), každopádně za dotaz děkujeme - zajímavé téma pro článek. Tak pojďme na to.
Disclaimer: Následující řádky berte jako subjektivní pohled autora a jako podněty k zamyšlení pro všechny, kdo o instalaci kamen do obytňáku uvažují. V žádném případě se tím nesnažím říct, že neexistují lidé, kteří v autě kamna mají, a nemohou si je vynachválit.
Kamna do obytné dodávky - je to dobrý nápad?
Za mne jednoznačně ne, protože nevýhody značně převažují nad výhodami. Jasně, romantika, praskající dřevo v ohni a tak, a navíc kamna dávají příjemné suché teplo, pocitově jiné než z čehokoli jiného. Ale tam jejich výhody končí a řada nevýhod začíná.
Kamna v tak malém prostoru, jakým je dodávka, znamenají:
buď horko nebo zima - kamna nelze regulovat, nemají termostat. I malá kamna budou mít takový výkon, že dodávku rychle přetopí, a bude nutné hodně větrat. Stále se tak budete pohybovat ve stavu, kdy je v dodávce buď moc horko, nebo moc zima, a nikdy neudržíte stálou teplotu.
neustálé přikládáníavstávání na přikládání i několikrát za noc - do malých kamen se vejde málo paliva. Budete muset přikládat. Často přikládat. A nebo být v pohodě s tím, že vstáváte do zimy.
nemožnost temperování prostoru v době nepřítomnosti - venku mrzne, a vy chcete jít na několik hodin až dní mimo auto, ale nechcete, aby vám v něm zamrzla voda, jídlo, a popraskaly vodovodní rozvody? S kamny prakticky neřešitelné. Na pár hodin se dá, pokud budete topit například briketami, se dny ale nepočítejte.
bordel - teda... nepořádek. Všude. Ze skladování paliva, sušení paliva, z popela...
velké nároky na prostor - v dodávkách není místa nazbyt, a kolem kamen potřebujete poměrně velký bezpečný prostor abyste se nepopálili nebo něco nezapálili. To znamená méně prostoru na pohyb i vestavbu samotnou.
nutnost vyřešit komín - s kamny potřebujete vyřešit komín do stěny nebo stropu. Do stropu ho půjde vyřešit celkem dobře, ale do boku ho pravděpodobně nevyřešíte jinak než tak, že ho před každým přejezdem budete z auta muset sundávat - a pak je potřeba ho někde uskladnit.
"ale palivo je všude a to je super" , často argumentují lidé, kteří kamna do dodávky chtějí. Ano, palivo je všude. Ale v době, kdy je potřeba topit, je palivo (dřevo, šišky...), které najdete venku, většinou promáčené. Před použitím ho musíte aspoň trochu vysušit a musíte ho tedy mít kde vysušit, což vám sebere další cenný prostor v autě. Neustálou honbu za palivem zmiňovat nebudu.
Ale jasně, existuje spousta lidí, kteří kamna i v malých autech mají, a jsou s nimi nadmíru spokojení, o tom žádná. Je to jen o prioritách a tom, co od toho čekáte.
Kdy bych uvažoval o kamnech v autě?
O kamnech bych uvažoval v případě, kdy mám opravdu velké auto - ne dodávku, ale například náklaďák s 5-6 m obytným boxem, který nabídne více prostoru.
I tak bych ale kamna bral jako záložní řešení pro případ, kdy selže hlavní topení. Jako něco, co mi umožní setrvat na místě a nemuset okamžitě řešit poruchu topení.
Kamna také mohou posloužit jako fajn stylovka na příjemné večery, ale jako hlavní zdroj vytápění jsou (za mne) silně nepraktická.
Čím tedy topit v obytné dodávce?
Možností jak topit v obytných dodávkách je několik, podíváme se na ně trochu blíž.
K jejich provozu samozřejmě potřebujete plyn. Obecně se dá říci, že v počasí pod bodem mrazu můžete počítat s tím, že z jedné 10 kg lahve vydržíte topit zhruba 3-6 dní.
POZOR, určitě se vyhněte různým plynovým přímotopům spalujícím vzduch z interiéru, které zároveň vypouští spaliny dovnitř vozu. O jejich nebezpečí jsme psali v článku Plyn v obytném autě bezpečněji.
Veškerá plynová i naftová topení určená pro karavany a obytné vozy tímto neduhem netrpí - ta nasávají vzduch do spalovací komory zvenku, a odvod spalin mají také ven, výfukem nebo komínkem.
Říká se jim také "bufíky". Typicky si berou palivo přímo z nádrže vozidla, a stačí tedy mít natankováno. Méně často se pro palivo využívá externí nádržka, například při použití dieselového topení v benzinovém autě.
Kromě klasických samostatných bufíků zavedených značek jako je Planar, Webasto nebo Eberspächer, sežete i levnější "čínská" topení značek Vevor, LF Bros, a nebo neznačková topení.
Topení bez integrovaného bojleru lze pak napojit na bojler s tepleným výměníkem, a horkým vzduchem z topení tak ohřívat vodu v bojleru.
3) Elektrická topení a přímotopy
Tahle možnost je použitelná jen v případě, kdy jste připojeni na elektrickou přípojku. Na provoz z baterií zde zapomeňte - jakékoli elektrické topení, které by dodávku v mraze dokázalo vyhřát na rozumnou teplotu, z baterií neutáhnete déle než několik hodin.
Pokud však jste v kempu a nebo jiném místě s přípojkou, elektrická topení mohou posloužit jako dobrý způsob jak ušetřit palivo (na úkor spotřebované elektřiny), i pro temperování vozu při odstávce.
Tak, to bychom měli. Jiná efektivní a bezstarostná řešení vytápění obytných vozů, dodávek a karavanů neexistují.
Lze nezávisle vytápět obytnou dodávku elektrickými topidly přímo z baterií? Když zima klepe na dveře, začínají v internetových skupinách o obytných autech objevovat dotazy na topení. Často mezi nimi najdeme nápady jako "koupím si elektrické topidlo, a budu z baterií topit tím". Tak si pojďme vysvětlit, proč nebudete. :)
Přestěhovat se do dodávky, nemuset platit nájem, a za ušetřené peníze vyrazit na velkou cestu. To byl plán české rodiny, která už dva roky bydlí na šesti metrech čtverečních. Co je k tomu vedlo? Jak to zvládají? Co na to okolí? Co elektřina, praní a ostatní potřeby? Na to a hodně dalšího jsme se Veverkových zeptali v rozhovoru, a navíc se podíváme, jak v jejich malém domě na kolech vypadá.
Protože na internetu chybí ucelenější seznam zásad, které se vyplatí dodržet při instalaci plynových rozvodů a spotřebičů do auta, rozhodl jsem se jeden napsat. Tak snad bude k užitku.
Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.