Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vybavení pro obytná auta

Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?

15.11.23 Martin Kolčaba 2536x přečteno

Kamna na tuhá paliva jako hlavní zdroj tepla v obytné dodávce. Romantika u praskajícího dřeva, palivo všude, a s tím spojená nezávislost. Ale je to skutečně tak? No, spíš ne. Pojďme si říct, proč.

Sdílet



Kamna na tuhá paliva v obytné dodávce - ANO nebo NE?

K sepsání tohohle článku mne přivedl dotaz v naší facebookové skupině o přestavbách dodávek (budem rádi když se do ní přidáte). Ten zněl takto:

Obrázek s textem: Otázka hlavně pro lidi, kteří bydlí dlouhodobě v dodávce i přes zimy... Kamna na tuhá paliva nebo bufík? Ráda bych si přečetla různé pro a proti, abych se mohla rozhodnout, zatím v tak malém prostoru mám vyzkoušený jen bufík na občasné akce.

Dotaz to není neobvyklý a nesetkávám se s ním poprvé. Motivaci tazatelky Andy neznám, proto ji nechme stranou (tu motivaci :)), každopádně za dotaz děkujeme - zajímavé téma pro článek. Tak pojďme na to.

Disclaimer: Následující řádky berte jako subjektivní pohled autora a jako podněty k zamyšlení pro všechny, kdo o instalaci kamen do obytňáku uvažují. V žádném případě se tím nesnažím říct, že neexistují lidé, kteří v autě kamna mají, a nemohou si je vynachválit.


Kamna do obytné dodávky - je to dobrý nápad?

Za mne jednoznačně ne, protože nevýhody značně převažují nad výhodami. Jasně, romantika, praskající dřevo v ohni a tak, a navíc kamna dávají příjemné suché teplo, pocitově jiné než z čehokoli jiného. Ale tam jejich výhody končí a řada nevýhod začíná.

Kamna v tak malém prostoru, jakým je dodávka, znamenají:

  • buď horko nebo zima - kamna nelze regulovat, nemají termostat. I malá kamna budou mít takový výkon, že dodávku rychle přetopí, a bude nutné hodně větrat. Stále se tak budete pohybovat ve stavu, kdy je v dodávce buď moc horko, nebo moc zima, a nikdy neudržíte stálou teplotu.
  • neustálé přikládání a vstávání na přikládání i několikrát za noc - do malých kamen se vejde málo paliva. Budete muset přikládat. Často přikládat. A nebo být v pohodě s tím, že vstáváte do zimy.
  • nemožnost temperování prostoru v době nepřítomnosti - venku mrzne, a vy chcete jít na několik hodin až dní mimo auto, ale nechcete, aby vám v něm zamrzla voda, jídlo, a popraskaly vodovodní rozvody? S kamny prakticky neřešitelné. Na pár hodin se dá, pokud budete topit například briketami, se dny ale nepočítejte.
  • bordel - teda... nepořádek. Všude. Ze skladování paliva, sušení paliva, z popela...
  • velké nároky na prostor - v dodávkách není místa nazbyt, a kolem kamen potřebujete poměrně velký bezpečný prostor abyste se nepopálili nebo něco nezapálili. To znamená méně prostoru na pohyb i vestavbu samotnou.
  • nutnost vyřešit komín - s kamny potřebujete vyřešit komín do stěny nebo stropu. Do stropu ho půjde vyřešit celkem dobře, ale do boku ho pravděpodobně nevyřešíte jinak než tak, že ho před každým přejezdem budete z auta muset sundávat - a pak je potřeba ho někde uskladnit.
  • "ale palivo je všude a to je super" , často argumentují lidé, kteří kamna do dodávky chtějí. Ano, palivo je všude. Ale v době, kdy je potřeba topit, je palivo (dřevo, šišky...), které najdete venku, většinou promáčené. Před použitím ho musíte aspoň trochu vysušit a musíte ho tedy mít kde vysušit, což vám sebere další cenný prostor v autě. Neustálou honbu za palivem zmiňovat nebudu.
  • kamna "žerou kyslík" - bez něj by nehořela. A kyslík si vezmou buď z interiéru vozidla, a nebo je nutné jeho přívod zajistit odjinud. To je jeden z těch menších problémů, ale je potřeba ho mít na paměti. Více informací třeba v článku Třetina lidí neví, k čemu je důležitý pro krbová kamna přívod vzduchu na iDnes.cz
  • možné problémy při přetypování vozidla na obytné, i následně na STK

O svých zkušenostech s kamny v autě se v diskuzi pod příspěvkem na FB rozepsal i Jan Zelený, který je nějaký čas provozoval:

Další zkušenost s kamny v autě shrnul Pavel Staniczek ve videu ze stavby svého obytného Movana v čase 01:09:16. A nebudeme vás napínat, jeho názor se víceméně shoduje s tím, co jsme popsali v článku :)

Ale jasně, existuje spousta lidí, kteří kamna i v malých autech mají, a jsou s nimi nadmíru spokojení, o tom žádná. Je to jen o prioritách a tom, co od toho čekáte.


Kdy bych uvažoval o kamnech v autě?

O kamnech bych uvažoval v případě, kdy mám opravdu velké auto - ne dodávku, ale například náklaďák s 5-6 m obytným boxem, který nabídne více prostoru. 

  • I tak bych ale kamna bral jako záložní řešení pro případ, kdy selže hlavní topení. Jako něco, co mi umožní setrvat na místě a nemuset okamžitě řešit poruchu topení.
  • Kamna také mohou posloužit jako fajn stylovka na příjemné večery, ale jako hlavní zdroj vytápění jsou (za mne) silně nepraktická.

Čím tedy topit v obytné dodávce?

Možností jak topit v obytných dodávkách je několik, podíváme se na ně trochu blíž.

1) Nezávislá plynová topení

Můžete si vybrat buď čistě sálavá topení, která ke svému provozu nepotřebují žádnou elektřinu (například Truma S3004), nebo topení kombinovaná s bojlerem (Truma Combi 4 nebo Truma Combi 6 nebo Aqua-Hot Gen 1 P6 E), nebo čistě plynová topení (např. Truma Vario Heat Eco nebo VarioHeat Comfort).

K jejich provozu samozřejmě potřebujete plyn. Obecně se dá říci, že v počasí pod bodem mrazu můžete počítat s tím, že z jedné 10 kg lahve vydržíte topit zhruba 3-6 dní.

POZOR, určitě se vyhněte různým plynovým přímotopům spalujícím vzduch z interiéru, které zároveň vypouští spaliny dovnitř vozu. O jejich nebezpečí jsme psali v článku Plyn v obytném autě bezpečněji

Veškerá plynová i naftová topení určená pro karavany a obytné vozy tímto neduhem netrpí - ta nasávají vzduch do spalovací komory zvenku, a odvod spalin mají také ven, výfukem nebo komínkem. 

2) Nezávislá dieselová / benzinová topení

Říká se jim také "bufíky". Typicky si berou palivo přímo z nádrže vozidla, a stačí tedy mít natankováno. Méně často se pro palivo využívá externí nádržka, například při použití dieselového topení v benzinovém autě.

Kromě klasických samostatných bufíků zavedených značek jako je Planar, Webasto nebo Eberspächer, sežete i levnější "čínská" topení značek Vevor, LF Bros, a nebo neznačková topení.

 Dieselová topení seženete také v provedení kombinace bojleru a topení (např. Truma Combi D4 nebo Truma Combi D 6 nebo Aqua-Hot Gen 1 D4 E). 

Topení bez integrovaného bojleru lze pak napojit na bojler s tepleným výměníkem, a horkým vzduchem z topení tak ohřívat vodu v bojleru.

3) Elektrická topení a přímotopy

Tahle možnost je použitelná jen v případě, kdy jste připojeni na elektrickou přípojku. Na provoz z baterií zde zapomeňte - jakékoli elektrické topení, které by dodávku v mraze dokázalo vyhřát na rozumnou teplotu, z baterií neutáhnete déle než několik hodin.

Pokud však jste v kempu a nebo jiném místě s přípojkou, elektrická topení mohou posloužit jako dobrý způsob jak ušetřit palivo (na úkor spotřebované elektřiny), i pro temperování vozu při odstávce.


Tak, to bychom měli. Jiná efektivní a bezstarostná řešení vytápění obytných vozů, dodávek a karavanů neexistují.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Elektrické topení pro obytné auto? ANO nebo NE?
Vybavení pro obytná auta

Elektrické topení pro obytné auto? ANO nebo NE?

28.11.23 3280x přečteno

Lze nezávisle vytápět obytnou dodávku elektrickými topidly přímo z baterií? Když zima klepe na dveře, začínají v internetových skupinách o obytných autech objevovat dotazy na topení. Často mezi nimi najdeme nápady jako "koupím si elektrické topidlo, a budu z baterií topit tím". Tak si pojďme vysvětlit, proč nebudete. :)

Přečíst
Dva roky bydlení v dodávce - tříčlenná rodina + dva psi
Rozhovory

Dva roky bydlení v dodávce - tříčlenná rodina + dva psi

27.03.23 11056x přečteno

Přestěhovat se do dodávky, nemuset platit nájem, a za ušetřené peníze vyrazit na velkou cestu. To byl plán české rodiny, která už dva roky bydlí na šesti metrech čtverečních. Co je k tomu vedlo? Jak to zvládají? Co na to okolí? Co elektřina, praní a ostatní potřeby? Na to a hodně dalšího jsme se Veverkových zeptali v rozhovoru, a navíc se podíváme, jak v jejich malém domě na kolech vypadá.

Přečíst
Plyn v obytném autě bezpečněji
Návody a postupy

Plyn v obytném autě bezpečněji

13.12.17 12702x přečteno

Protože na internetu chybí ucelenější seznam zásad, které se vyplatí dodržet při instalaci plynových rozvodů a spotřebičů do auta, rozhodl jsem se jeden napsat. Tak snad bude k užitku.

Přečíst
Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?
Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.02.24 20403x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.