Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Výroba střešního stanu do 5000 Kč aneb low budget overland na prázdniny

13.01.19 Mikoláš 14114x přečteno

Jak si postavit nízkonákladový střešní stan. Časová náročnost 3 víkendy, budget do 5000 Kč, váha cca 40kg, zážitek k nezaplacení.

Sdílet



Výroba střešního stanu do 5000 Kč aneb low budget overland na prázdniny


Už dlouho pokukuju po různejch overlandovejch projektech a snim si, že až dodělám školu, vrhnu se na něco svýho. Naštěstí mi ale letos v dubnu luplo v hlavě a během týdne jsem měl před domem zaparkovanou starou imprezu v kombíku a offroadovej průvodce albánií od Webera.

Důvody, proč jsem si tu rezavou vránu vybral? Takže:

  • Dvoulitr boxer, atmosféra, 85kW – benzín mi vyhovuje, tenhle motor ve většině zvládne najet 300k (reza měla 270)
  • Stálý AWD, k tomu redukce – žádný haldexy, kraviny, v pohonu žádná elektronika.
  • Cena – všechny tyhle Imprezy jsou poslední dobou tak vyhnilý, že se většina kousků pohybuje od 20 do 30k. Jestli to nechceš jako auto na 5 let, tak pro mě jasná volba
  • Nevýhody – světlá výška (v náročnějších místech jsme dost ťukali o zem), pro někoho spotřeba (9l minimálně), koroze v místě uchycení zadních tlumičů(dá se řešit vývarem)

A protože jsem si chtěl hrát na expedici se všim všudy, potřeboval jsem střešní stan. V hlavě mi zůstal tenhle odkaz, co mi má drahá maminka poslala asi před 2 roky, kde týpek rozřízne starou rakev a za pár tisíc si udělá stan jak klícku. Idea geniální, s pár úpravama ji realizujeme a můžeme vyjet!

Vyrážíme na měsíc, cíl je hlavně Albánie, Černou horu a Makedonii si ale užijeme taky.

Jak probíhala výroba střešního stanu

Inspirace, takhle jsem si to představoval <3

Začneme tim, že si koupíme střešní box – pro naše účely se hodí laminát, který si s epoxidem daleko líp rozumí, plast se spíš odloupne/popraská.

Dost mi pomohlo, že box měl rovnou vyřešený otvírání a zámky ve stejnym směru, jako jsem chtěl mít výslednej produkt.

Takže začnem:

Po očesání úplně všeho z boxu ho pořádně vyčistíme a odmastíme.
Nezapomeňte na vhodnou obuv na práci s laminátem a narýsujte si půlící čáru na oba díly.
…abyste zjistili, že honilkou to míň smrdí a práší (že se to trošku třepí nevadí, o to líp se s tim spojí novej laminátovej pruh uprostřed.
Tohle je horní víko, vyztužený 1,5cmx1,5cm hliníkovejma čtvercovejma profilama – první a poslední profil jsou předohlý podle tvaru boxu (snažte se držet všechny rovnoběžky původního tvaru boxu, ať vám to jde zavřít a lícuje to na sebe) Chycený jsou přes imbusy s karosářskejma podložkama.
Udělejte si kopyto na laminování, já jsem použil karton přilepenej na box zevnitř, alobalem si karton odizolujete, aby se na něj novej laminát nenalepil.
Pak si nařežte odpovídající pruhy skelné tkaniny (na základ lepší hrubá, vrchní vrstvu udělejte spíš jemnou). Dával jsem 2 vrstvy tkaniny se dvěma vrstvama epoxidu a na závěr dal jednu vrstvu epoxidu bez tkaniny. Celej box jsem spotřeboval cca 2,5kg lepidla, ale neuškodily by 3.
Spodek jsem vyztužil ocelovejma profilama 3×3. Vršek potřebujete zvedat, takže byl lepší lehčí, ale spodek je potřeba pevnej a nikam se zvedat nebude.
Na fotce je vidět krásnej detail přichycení kopyta k boxu
Vršek dolaminovanej.
Bez laku je to lehce hnusný, ale funguje to, tak neřešíme.
Zkouška před laminováním spodku, všechno kupodivu sedělo…
Testovací jízda – stan je přichycenej přes klasický příčníky, 2 šrouby, destička se dvěma dírama, neni co zmotat.

Přesuňte kárku na chatu, kde vám přebejvaj nějaký palubky a pusťte se do podlahy – tu jsem přichytil k ocelovým profilům na spodku a celej stan se tim dost výrazně zpevnil. Oproti voděodolný překližce jsou palubky lehčí a hezky to ve stanu voní dřevem. Krom podlahy jsem ze strany boxu udělal i nový díry na písty kufru z multiply, který celej box zvedaj. Vemte ty písty spíš nějaký vyšeptaný, ikdyž to víko stanu váží cca 12kg, tak jsou na něj ty tlumiče zbytečně silný a trochu moc to páčí.

Hodit stan do laku jsme nestíhali, tak jsem ho vzal zevnitř alespoň zbytkem forďácký modrý, co se povalovala v kůlně – efekt za sluníčka jest tuze spektakulární.
Přesun na třetí stanoviště a začínáme šít samotnej stan – látku jsem objednal stanovinu na fesťákový stánky, UV a vodě-odolná, přijatelně prodyšná. Cena stanoviny – 800,-.
Pak klasika, Jeden lichoběžník, 2 trojuhelníky plus jeden stejnej lichoběžník z moskytiéry. Na společný hraně spojit zipama, udělat přesah, ať nezatejká dovnitř a nastřílet oka. Vrchní strana všech dílů je k boxu připojená přes nalepenej suchej zip, spodek se přes oka gumičkuje přímo k rakvi.
Rozhodně mosklitiéru nevynechejte, drtivou většinu nocí jsme stan nezavírali úplně, abychom si pak mohli užít takhle pěkný ráno!
A tady máte výsledek v celé své kráse, měsíc prasení vydržel a kombo “střední auto + spaní na střeše” v dohledný době asi neopustim.
Pro přístup jsem ve stanu hodil díl z hliníkovýho žebříku – fungoval stejně jako žebřík ke stanu za 3k.
Zavřenej stav zezadu <3
Zavřenej stav – spotřeba jak s normální rakví, ideální cestovní rychlost 120, ale ani při 150 neulítla (narozdíl od ručičky palivoměru).
Hlavně to všechno neber moc vážně…prostě kup starou vránu, udělej si na střeše dům a jeď ji někam pořádně vyvenčit! Na závěr chci ještě poděkovat přítelkyni za pomoc se stanem celkově a mamince za ušití stanu!!!

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Tři měsíce s kojencem v obytné dodávce (+ video)
Tipy k cestování

Tři měsíce s kojencem v obytné dodávce (+ video)

14.03.24 Martin Kolčaba 5829x přečteno

Na první větší cestu obytným autem s prckem jsme vyjeli, když Tobíkovi, našemu synovi, bylo půl roku. Původně jsme chtěli jet na měsíc, ale nakonec jsme byli tři měsíce a domů se nám moc nechtělo. Pobyli jsme hlavně v Bosně a Řecku, a v tomhle článku bych chtěl shrnout naše zážitky i zkušenosti.

Přečíst
Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?
Návody a postupy

Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

28.02.24 17553x přečteno

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Přečíst
Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu
Magazín

Svépomocí postavil obytný náklaďák pro rodinu

15.02.24 Petr Cacka 6263x přečteno

Petr si sám postavil expediční náklaďák Mercedes-Benz Vario pro rodinu. S náklady pouhých 650 000 Kč (včetně ceny auta) se mu to podařilo na výbornou. Jak dosáhl tak nízkých nákladů? Jak to dopadlo? Proč v požadavcích nebyl pohon 4x4? To a mnohem více se dozvíte v článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.