Způsoby dobíjení nástavbové baterie v obytných vozech a karavanech
29.09.25 9022x přečteno
Baterii v obytných vozech lze dobíjet několika způsoby. Které to jsou? Co je k tomu potřeba? Lze je kombinovat? Povíme si v článku.
Přečíst26.06.19 Radim z WoodVANs 12327x přečteno
Je nástavba v dobrém stavu? Je někde zateklý nebo shnilý? Je v pořádku? Kam se podívat? Na co si dát pozor? Jak rozpoznat při nákupu, zda je nástavba zatečená a tím pádem znehodnocená?
Pojďme si upřesnit pár bodů při obhlídce nástavby, abychom se případně vyvarovali často velmi nákladné a časově velmi zdlouhavé rekonstrukce zateklé nástavby.
Autor článku: Radim z vestavbové firmy WoodVANs (WoodVANs na Facebooku)
Dost často se setkáváme s nákupem méně zkušených uživatelů, kteří touží po svém prvním domě na kolech, kteří vydají nemalý finanční obnos za nákup. Jak hořké je pak zjištění, že vlastně nástavba je ve stavu, kdy nového majitele čeká vše od znova? Tisíce hodin práce, mnoho nečekaných financí a více vrásek na čele? Věřte, je to velmi hořké.
Pří nákupu nového domova většinou pozorujeme hlavně funkčnost jako celek, zda tam není někde pant uvolněn, zda lednice chladí a topení topí. Zda je uspořádání nám vyhovující.
Ovšem největší strašák celého nákupu nás čeká tzv. pod pokličkou. Mnoho nástaveb působí navoněným dojmem a v perfektní kondici… Opak je pravdou.
Pří prohlídce bychom měli pátrat po těch nejmenších detailech zatečení jako je např. zpuchření obložení, na tlak uvolněné stavby stěn nebo zápach hniloby. Při zjištění faktu dát raději ruce pryč, jelikož tyto opravy sebou nesou nákladnou investici v řádu ne stokorun, ale mnoha desítek tisíc korun. Tím pádem se dostáváme do zlomu, kdy celá tato koupě se velmi prodraží. Nehleďme na to, že opravy se počítají na stovky až tisíce hodin nekončící práce.
Je potřeba si uvědomit, že k zatečení stačí opravdu málo. Špatné těsnění lišt, oken. Nevhodně opravené venkovní krycí lišty. Špatná těsnost koupelny, WC, boileru, mechanické poškození, stáří krycí vrstvy plechu, laminátu atp. Je mnoho možností, kudy se voda může dostat do stěn nástavby.
Velká část nástaveb je tvořena sendvičem. Jakmile nám jednou zateče do nástavby a začne se tvořit v důsledku vlhka a tepla plíseň, nelze žádným, opravdu žádným způsobem dostat tuto špatnost ze stěn pryč. Ve stěnách se plíseň začne šířit a růst všemi směry. Tohle je fakt, který je třeba si uvědomit. V mnoha případech je potřeba vestavbu KOMPLETNĚ vyklidit, vymontovat veškerý nábytek, elektroinstalaci a začít od znova.
Mnoho lidí namítne “Ale my to vysušili…” nebo “My to zahnilé místo opravili/vyměnili”. Jste si jistí? A co plísně již dávno přesunuté v rámci sendviče odparem vzdušné vlhkosti a šíření dřevem? Ano opravili, ale bohužel tímto jste dali zelenou šířením sporů plísně do prostoru nástavby a pokračování růstů dále. Každý pohyb Váš nebo nástavby způsobuje nekontrolovatelné troušení plísně do vzdušného prostoru obytné části a její zakotvení na nových místech.
Je třeba si uvědomit, že člověk vevnitř nástavby tráví značnou část času min. spaním. Položme si otázku, zda chceme celé hodiny, dny, týdny a roky trávit čas s přítomnými spory plísně? Dýchat a stolovat s nimi? Předpokládám že odpověď je NE!
Pojdme se podívat na pár bodů, které bychom měli provést při prohlídce, abychom se vyvarovali takto zničené/zasažené nástavbě.
Tato část prohlídky je velmi opomíjený bod, přitom jeden z nejdůležitějších při koupi obytného vozu/karavanu.
Jako jeden z prvních bodů mechanické kontroly je ,, dostat” se do sendviče, tedy sendvičového opláštění. Ne ,opravdu není třeba rozebírat majiteli na místě nástavbu. Je třeba dostat se do míst, kde lze vidět více.
Nebojte se hledat a nezůstávejte u představy, že to přece jde ,,nějak” opravit. Ano jde, ale je potřeba se zamyslet jakým způsobem. Zda na chvíli nebo nějak”, kde vynaložíme spoustu úsilí na rekonstrukci, menší finanční obnos, ale nevyhneme se stálému šíření plísní v kontrukci stěn.
Nebo si člověk dá tu práci a vrhne se na to jednou a pořádně. Udělá kompletní rozdělání stěn, vymění izolaci, dřevěné výztuhy a opláštění. V tomto případě je potřeba počítat s velkým časovým úsilím i finanční částkou. Taktéž je potřeba zvážit celkovou investici a následnou celkovou částku vydanou za takovou opravu
Pro názorný příklad doplňuji článek o fotografie z kompletní rekonstrukce vozu zasaženého plísní a zatečením. Celková rekonstrukce byla v řádu tisíce hodin a velké finanční zátěže, která tato oprava nese.
Komentovaná fotogalerie z rekonstrukce zatečeného vozu:
Autor článku: Radim z vestavbové firmy WoodVANs (WoodVANs na Facebooku)
Způsoby dobíjení nástavbové baterie v obytných vozech a karavanech
29.09.25 9022x přečteno
Baterii v obytných vozech lze dobíjet několika způsoby. Které to jsou? Co je k tomu potřeba? Lze je kombinovat? Povíme si v článku.
Přečíst
Topení pro obytné dodávky - jak a čím lze topit v obytňáku?
18.09.25 4582x přečteno
Plynové? Naftové? Kombinované s bojlerem? Přečtěte si, jaké možnosti topení v obytných vozech existují.
Přečíst
Rodinný dům na kolech - pětičlenná rodina a život v expedičním náklaďáku
10.09.25 6964x přečteno
Matěj, Marie, 3 děti, 1 pes a 7 let nomádského života. Starý hasičský náklaďák Mercedes-Benz 1222 4x4 z roku 1984 svépomocí přestavěli na pojízdný rodinný dům, a teď v něm bydlí a cestují za zážitky. Pojďte si prohlédnout, jak to u nich doma vypadá, a poslechnout rozhovor o tom, jak se k tomu dostali a co to obnáší.
PřečístCZK EUR