🔥🔥🚐 SLEVA 10 % NA VŠE BEZ PODMÍNEK UŽ JEN PÁR HODIN (do dnešní půlnoci) - přečtěte si víc. 🚐🔥🔥

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Návody a postupy

Pozor na zatečení – nákup a prohlídka obytného auta/karavanu

26.06.19 Radim z WoodVANs 2870x přečteno

Je nástavba v dobrém stavu? Je někde zateklý nebo shnilý? Je v pořádku? Kam se podívat? Na co si dát pozor? Jak rozpoznat při nákupu, zda je nástavba zatečená a tím pádem znehodnocená?

Sdílet



Pozor na zatečení – nákup a prohlídka obytného auta/karavanu

Pojďme si upřesnit pár bodů při obhlídce nástavby, abychom se případně vyvarovali často velmi nákladné a časově velmi zdlouhavé rekonstrukce zateklé nástavby.



Dost často se setkáváme s nákupem méně zkušených uživatelů, kteří touží po svém prvním domě na kolech, kteří vydají nemalý finanční obnos za nákup. Jak hořké je pak zjištění, že vlastně nástavba je ve stavu, kdy nového majitele čeká vše od znova? Tisíce hodin práce, mnoho nečekaných financí a více vrásek na čele? Věřte, je to velmi hořké.

Pří nákupu nového domova většinou pozorujeme hlavně funkčnost jako celek, zda tam není někde pant uvolněn, zda lednice chladí a topení topí. Zda je uspořádání nám vyhovující.

Ovšem největší strašák celého nákupu nás čeká tzv. pod pokličkou. Mnoho nástaveb působí navoněným dojmem a v perfektní kondici… Opak je pravdou.
Pří prohlídce bychom měli pátrat po těch nejmenších detailech zatečení jako je např. zpuchření obložení, na tlak uvolněné stavby stěn nebo zápach hniloby. Při zjištění faktu dát raději ruce pryč, jelikož tyto opravy sebou nesou nákladnou investici v řádu ne stokorun, ale mnoha desítek tisíc korun. Tím pádem se dostáváme do zlomu, kdy celá tato koupě se velmi prodraží. Nehleďme na to, že opravy se počítají na stovky až tisíce hodin nekončící práce.

Je potřeba si uvědomit, že k zatečení stačí opravdu málo. Špatné těsnění lišt, oken. Nevhodně opravené venkovní krycí lišty. Špatná těsnost koupelny, WC, boileru, mechanické poškození, stáří krycí vrstvy plechu, laminátu atp. Je mnoho možností, kudy se voda může dostat do stěn nástavby.

Velká část nástaveb je tvořena sendvičem. Jakmile nám jednou zateče do nástavby a začne se tvořit v důsledku vlhka a tepla plíseň, nelze žádným, opravdu žádným způsobem dostat tuto špatnost ze stěn pryč. Ve stěnách se plíseň začne šířit a růst všemi směry. Tohle je fakt, který je třeba si uvědomit. V mnoha případech je potřeba vestavbu KOMPLETNĚ vyklidit, vymontovat veškerý nábytek, elektroinstalaci a začít od znova.

Mnoho lidí namítne “Ale my to vysušili…” nebo “My to zahnilé místo opravili/vyměnili”. Jste si jistí? A co plísně již dávno přesunuté v rámci sendviče odparem vzdušné vlhkosti a šíření dřevem? Ano opravili, ale bohužel tímto jste dali zelenou šířením sporů plísně do prostoru nástavby a pokračování růstů dále. Každý pohyb Váš nebo nástavby způsobuje nekontrolovatelné troušení plísně do vzdušného prostoru obytné části a její zakotvení na nových místech.

Je třeba si uvědomit, že člověk vevnitř nástavby tráví značnou část času min. spaním. Položme si otázku, zda chceme celé hodiny, dny, týdny a roky trávit čas s přítomnými spory plísně? Dýchat a stolovat s nimi? Předpokládám že odpověď je NE!

Pojdme se podívat na pár bodů, které bychom měli provést při prohlídce, abychom se vyvarovali takto zničené/zasažené nástavbě.

1) Vizuální prohlídka

  • první, s čím by se člověk měl seznámit je stav exteriéru. Zkontrolovat těsnění lišt, oken, zda není lepidlo již vzdušné nebo mechanicky požkozené (odchlipující se lišta, praskliny, chybějící těsnění, mechanické poškození ) Taktéž nezapomínat na kontrolu veškerých vstupních a výstupních mřížek lednice, boileru, topení.
  • zkontrolovat stav opláštění, zda se na něm nenacházejí mikro trhliny z důvodu staršího opláštění nebo mechanické poškození.
  • podlaha nástavby – opomíjeným kontrolovaným bodem je podlaha nástavby. Kde bychom se opravdu měli ohnout a hledat. Jakmile je podlaha ve špatném stavu, není jiné možnosti než kompletní rozebrání bočních stěn, abychom mohli znovu vytvořit konstrukci podlahy.
  • uvnitř nástavby je velmi důležitý fakt volného obložení, zduřelé části stěn a stropu. Jako pomůcka nám může sloužit obklad stěn a stropu, na kterém jasně pozorovat ,,fleky” po vodě a následné znečištění.
  • faktorem, kterým lze posuzovat je i zápach a vlhko uvnitř.

2) Mechanická prohlídka (tzv. neboj se vzít nářadí)

Tato část prohlídky je velmi opomíjený bod, přitom jeden z nejdůležitějších při koupi obytného vozu/karavanu.

Jako jeden z prvních bodů mechanické kontroly je ,, dostat” se do sendviče, tedy sendvičového opláštění. Ne ,opravdu není třeba rozebírat majiteli na místě nástavbu. Je třeba dostat se do míst, kde lze vidět více.

  • jedním z prvních míst, kde je velmi snadné zkontrolovat zatečení jsou okna. Zde nám stačí opravu jen šroubovák a sundání vnitřního rámečku, abychom viděli stav výdřev. Jakmile spatříme náznak plísně a zatečení ( suché drolící se dřevo, houba na dřevěné konstrukci, je více než pravděpodobné, že stropní části jsou takto postihnuty.
  • velmi dobrou pomůckou je vyšroubovaní šroubů ze stěn a nábytku. Ve velkém procentu zjistíme, že šrouby jsou již rezavé! Co to znamená? Ano v sendviči je vlhko a tím pádem ideální prostředí pro šíření hniloby. Takto lze zkontrolovat poměrně velkou část nástavby v jakémkoliv místě.
  • velmi opomíjeným bodem kontroly je vybavení a příslušenství pracující s vodou. Boiler, nádrže s vodou, rozvody vody, sprchový kout a WC. Zkontrolovat uložení a prostor kolem, zda není vlhké, měkké a zasmrádlé.
  • taktéž lze pošlapem posoudit stav podlah. Jakmile cítíme měkkou podlahu, pocit prošlápnutí, lze tento prostor považovat za zatečený. Ne opravdu to není plovoucí podlaha!
  • Nebojte se nadzvednou a rozepnout matrace, v místech styku se stěnami vzniká zapaření, které nám ukáže stav skladby stěn.
  • výbornou pomůckou je vlhkoměr, který lze koupit v lepším hobby marketu. Někdo namítne na co? Ale věřte, že tato investice v řádu tisícikoruny se Vám vrátí při prvním zjištění. Lze snadno ověřit celkovou vlhkost dřeva na kterémkoli místě nástavby.

Nebojte se hledat a nezůstávejte u představy, že to přece jde ,,nějak” opravit. Ano jde, ale je potřeba se zamyslet jakým způsobem. Zda na chvíli nebo nějak”, kde vynaložíme spoustu úsilí na rekonstrukci, menší finanční obnos, ale nevyhneme se stálému šíření plísní v kontrukci stěn.

Nebo si člověk dá tu práci a vrhne se na to jednou a pořádně. Udělá kompletní rozdělání stěn, vymění izolaci, dřevěné výztuhy a opláštění. V tomto případě je potřeba počítat s velkým časovým úsilím i finanční částkou. Taktéž je potřeba zvážit celkovou investici a následnou celkovou částku vydanou za takovou opravu

Pro názorný příklad doplňuji článek o fotografie z kompletní rekonstrukce vozu zasaženého plísní a zatečením. Celková rekonstrukce byla v řádu tisíce hodin a velké finanční zátěže, která tato oprava nese.

Komentovaná fotogalerie z rekonstrukce zatečeného vozu:

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Expediční přestavba Toyota LandCruiser 78
Videoprohlídky - obytné vestavby

Expediční přestavba Toyota LandCruiser 78

18.11.21 912x přečteno

Legendární Toyota LandCruiser 78 je krásný auto samo o sobě. V dnešním videu se podíváme na jedno s krásnou expediční a obytnou přestavbou se zvedací střechou.

Přečíst
Obytné auto Laika Ecovip 2.1 - 7 míst na jízdu i spaní
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytné auto Laika Ecovip 2.1 - 7 míst na jízdu i spaní

10.11.21 1662x přečteno

V dnešním videu odbočíme od vestaveb, a podíváme se na tovární obytné auto. Obří Laika Ecovip 2.1 z roku 2000 na podvozku Iveco Daily nabídne 7 míst na jízdu i spaní, a majitel Petr, který nás jím provede, ho pravidelně používá na několikaměsíční cesty se svou pětičlennou rodinou.

Přečíst
Obytňák z hasičského auta - povedená přestavba MB 310
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytňák z hasičského auta - povedená přestavba MB 310

31.10.21 4149x přečteno

Tohle auto vyrobené v roce 1984 sloužilo u hasičů v Rakousku, než si našlo cestu do ČR k novému majiteli, který ho nechal přestavět na krásnou obytnou dodávku. Jak to dopadlo se podíváme v tomto článku a videoprohlídce.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít