NomadShop.cz + Nomádem.cz = ❤️ Oba weby jsme spojili dohromady, ale jsme to pořád my (více informací o spojení

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Videoprohlídky

Obytný MB Sprinter 312D 4x4 - videoprohlídka

08.08.21 Martin Kolčaba 3428x přečteno

Bývala to prázdná dodávka, teď je to obytné auto. Máme tu exkurzi do mého Sprintera 312D 4x4, o kterou jste si tolik psali. Pojďte se na něj podívat ve videu a článku.

Sdílet



Obytný MB Sprinter 312D 4x4 - videoprohlídka

Tohohle Sprintera jsem koupil někdy v roce 2018. Vzhledem k tomu, že jde o auto z roku 1999, bylo na svůj věk v perfektním stavu, o čemž jsem točil samostatné video

Myslel jsem, že ho budu stavět sám, ale po tom, co jsem ho nechal vyvařit, udělal izolaci, podlahu, věci na elektriku apod., mi to rok stálo před barákem a neměl jsem na něj čas. Řekl jsem si, že pokud chci jezdit, tímhle tempem to asi nepůjde, tak jsem nakonec vestavbu dle svých představ nechal udělat u VejnyWood obytné vestavby v Jičíně. 

Tam odvedli perfektní práci, a to co uvidíte v dnešním videu je hlavně jejich zásluha. 

Videoprohlídka

Pod videem v tomto článku najdete bližší informace o autě, použité vybavení atd., tak koukněte i tam, snažil jsem se vysvětlit co jsme použili, ale především proč.

Budem rádi za like na video a odběr našeho YouTube kanálu, videí chystáme mnohem více.

Použité vybavení a bližší informace:

Zateplení a odhlučnění

Auto bylo dost hlučné, takže jsme se ho snažili lehce utišit. Jako základ na karoserii i kapotu jsme proto použili alubutylové pláty STP Black Gold, které zklidní vibrace plechu a zamezí jeho rezonancím. Jsou poměrně těžké a nejsou levné, takže jsme nelepili po celé ploše, ale s rozestupy, což na splnění funkce (utlumení plechu) stačí. Princip je podobný jako na nerezových dřezech, kde vždy zespodu máte pás nějaké tlumicího materiálu, jinak by vám každá kapka ve dřezu zvonila. O funkci StP Black si v budoucnu natočíme samostatné video.

Přes ně jsme už dávali hlavní tepelnou izolaci - K-Flex. Materiál StP je krytý černou hliníkovou folií, a K-Flex na něm dobře drží.

K-Flex, kromě toho, že má perfektní tepelně izolační vlastnosti, také dobře tlumí hluk, jako každý pěnový materiál. 

Na kapotu pak přišel materiál StP Hood Solution, u kterého mne dost překvapilo, jak funguje. Pokud jsme při odhlučňování auta slyšel skokový, nikoli jen velmi pozvolný rozdíl v hlučnosti, bylo to právě po izolaci kapoty.

Okna a větrání

Původní velká skla v šoupacích dveřích a v panelu naproti nim jsme nechali vyndat a díry po nich zavařit. Auto jsme osadili výklopným bočním oknem Dometic S4 v rozměru 700 x 300 mm, což je léty prověřená klasika osazená moskytiérou a zatemňovací roletkou, a na střechu jsme dali střešní ventilátore MaxxFan Deluxe

MaxxFan je super v tom, že nám autem umožní protáhnout vzduch i v bezvětří, a hlavně do něj díky řešení jeho krytu neprší ani když je naplno otevřený. Vyzkoušeno v děsných průtržích mračen, a obstál na výbornou. Určitě si o něm dáme samostatné video.

Elektřina

Elektřina pro nás byla důležitá, díky tomu, že jí máme dostatečnou zásobu, můžeme cestovat. Potřebujeme si totiž s sebou brát práci (notebooky) a musíme mít jistotu, že budeme fungovat.

Jako úložiště energie používáme LiFePo4 Smart baterii Victron Energy s kapacitou 200 Ah. Tu můžeme dobíjet několika způsoby:

  • ze slunce - na střeše máme solární panel Sunpower Maxeon 3 o výkonu 400 Wp
  • z alternátoru - pokud nastartujeme motor, do baterie začne téct cca 35A přes systém s řízeným dobíjením
  • ze sítě - v autě máme Victron Energy Multiplus 12|1200|50, což je nabíječka a měnič napětí v jednom. Po připojení do 230V sítě začne řízeně dobíjet baterii, a to proudem až 50A (lze nastavit).

Energie z panelu jde do baterie přes solární regulátor Victron Energy SmartSolar 100|50, a díky bluetooth rozhraní je možné funkci celého systému i stav baterie sledovat přes chytrý telefon.

Voda

Máme 90l nádrž na vodu nad podběhem. Plnicí hrdlo na vodu nemám v karoserii, ale je přístupné po otevření zadních dveří. Nádrž je v případě potřeby možné vypustit ventilem na jejím spodku. Nemáme žádné čidlo hladiny nádrže, ale v desce, která nádrž kryje, máme vyfrézovaný průzor - vzhledem k tomu, že nádrž je částečně průhledná, je hladina dobře vidět.

Vodu z nádrže taháme tlakovým čerpadlem Lilie Classic-Serie s průtokem 10,6l / min, a protože tak nepotřebujeme baterii s mikrospínačem (čerpadlo spíná na základě poklesu tlaku v systému), používáme u dřezu běžnou vodovodní baterii pro domácnosti. Je to systém, který se nám osvědčil v předchozím autě, kde jsme ho používali 4 roky (z toho 2 roky denně).

Celý systém máme propojený hadicemi na pitnou vodu. Nikdy nepoužívejte nic jiného, pokud chcete vodu používat k pití a vaření. Z běžných gumových hadic, které nejsou určené pro styk s potravinami, se uvolňují škodliviny a voda chytá zápach i pachuť. 

Teplou vodu řešíme bojlerem Elgena Nautic Air s tepelným výměníkem. Máme verzi s objemem 6 litrů. Vodu v tomto bojleru je možné díky výměníku ohřívat buďto horkým vzduchem z topení, který fouká skrze bojler, a nebo díky elektrické spirále (500W / 230V).

O tom, jak je řešená voda v tomhle autě, jsem také točil samostatné video, možná se vám bude hodit, tady je:

Sprchy máme dvě. Jednu venkovní za zadními dveřmi, a druhou provizorní vnitřní, kdy je sprchová vanička schovaná v šuplíku, kam dáváme přenosné WC. Stačí vysunout šuplík, dát WC bokem, natáhnout závěs a sprchovat se. Vnitřní sprchu ale nemáme kompletně dodělanou, pak ji sem dodám.

WC

Po čtyřletých pozitivních zkušenostech jsme opět zvolili přenosné chemické WC Thetford Porta Potti 365. Jednoduchá a skladná věc, na které se prakticky nemá co rozbít. WC máme umístěné v šuplíku, který zároveň slouží jako vanička provizorní sprchy. 

Kuchyně

Do kuchyně jsem chtěl samostatný dřez a vařič, protože mám rád větší dřezy, a navíc jsem chtěl použít klasickou vodovodní baterii pro domácnost, kterou bych pod víko kombinovaného dřezu nezaklopil. 

V autě nemáme troubu, ale pokud chceme péct, vozíme troubu Omnia, která umožní pečení na plynovém vařiči.

Postel a rozšířené boky

Protože je auto poměrně krátké a potřebovali jsme ušetřit místo, dělali jsme spaní napříč. Auto ale mělo na šířku pouze 185 cm, já měřím 186 cm. Dodatečný prostor jsme nahnali díky bočním rozšířením, tzv. flare space, z jejichž instalace na tohle auto máme samostatný článek a video.

Další úpravy

  • Topení - naftový "bufík" Planar 44D, výkon 4 kW
  • Pneu a tlumiče - BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 245/75 R16, na předku zatím tlumiče Bilstein s přídavnými pružinami od Lejsek 4x4 Custom, kde se zabývají úpravami a servisem 4x4 Sprinterů ale i jiných Mercedesů. Kluci u Honzy Lejska na dílně mi pomohli s potřebnou chirurgií na lemech a nárazníku aby se tam kola vešla v rejdu, a navíc mi pomohli rozchodit čtyřkolku, která dlouho nefungovala. Takže Honzo, Martine a Fando, moc děkuju!

Tak, to bychom měli. Snad jsem na nic nezapomněl, a doufám, že se vám video líbilo a článek alespoň trochu pomohl. Díky moc za přečtení a zkouknutí videa, a mějte se fajn.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat
Návody a postupy

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat

22.09.21 1069x přečteno

S označeními jako L3H2, L1H2 a podobnými jste se při hledání vhodné dodávky nejspíš už setkali. V článku se podíváme co tohle označení znamená a řekneme si, jak se v tom vyznat.

Přečíst
Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka
Videoprohlídky

Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka

19.09.21 1029x přečteno

Petr s Hankou si pořídili a zobytnili v ČR ne zrovna typické auto - UAZ 2206 známý jako Buchanka. Relativně levné auto ruské výroby s pohonem 4x4 a trambusovou konstrukcí, které už 60 let vypadá pořád stejně :) Pojďte se podívat, jak to vypadá uvnitř.

Přečíst
Obytný Mercedes-Benz 508
Magazín

Obytný Mercedes-Benz 508

15.09.21 804x přečteno

To jsou pořád samá nová auta, ale veteránů pomálu. Abychom to vyvážili, podíváme se, jak to vypadá v jednom z legendárních "kulaťáků", Mercedes-Benz 508, který si Franzi a Malte přestavěli na obytné auto pro cesty světem.

Přečíst
Přihlášení zavřít