NomadShop.cz + Nomádem.cz = ❤️ Oba weby jsme spojili dohromady, ale jsme to pořád my (více informací o spojení

Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Rozhovory

Rozhovor: Christopher z Adventure Van Conversions o cestě ke stavbě expedičních obytných aut

03.08.21 1775x přečteno

Popovídali jsme si s Christopherem, zakladatelem a majitelem polské dílny Adventure Custom Vans, z níž vyjíždí krásná expediční a overland auta. Probrali jsme Christopherovy začátky, strastiplnou cestu ke stavění expedičních obytných aut, cestovatelské plány i vize do budoucna, a vzniklo z toho krásné povídání. Pojďme na něj.

Sdílet



Rozhovor: Christopher z Adventure Van Conversions o cestě ke stavbě expedičních obytných aut

Máme tu první ze série rozhovorů, ve kterých vám chceme představit nadšence do výroby obytných aut a cestování s nimi. Prvním hostem je Christopher Jaworski, zakladatel a majitel polské firmy Adventure Van Conversions, která se specializuje na stavbu obytných vozidel pro expedice a overlanding.

Dělají perfektní a do detailu dotažená auta, a svou práci dokumentují parádními fotkami i videi. Doporučujeme sledovat je na jejich sítích. 

Adventure Custom Van Conversions najdete na:

Tak, a teď už pojďme k rozhovoru :)

Christophere, jak bys sám sebe představil našim čtenářům?

Nevím jak začít, tak to vezměme klasickou cestou :) Jmenuji se Christopher Jaworski, a jsem zakladatelem a majitelem polské firmy Adventure Van Conversions, kde stavíme expediční obytná auta. 

Někdo mi říká "Mr. Adventure Van", někdo "Mr. Sprinterland" :) Stavíme campery pro overland a expedice, většinou na Mercedes-Benz Sprinter 4x4, ale pro zábavu občas postavíme i jinou čtyřkolku :)

Jak jsi se dostal k výrobě expedičních obytných aut?

Byla to dlouhá a náročná cesta. Začal jsem stavět obytné dodávky původně pro sebe. Bydlel jsem, cestoval a pracoval po Evropě v přestavěné dodávce dlouho předtím, než se #vanlife stal známým pojmem.

Moje nejdelší cesta v dodávce kterou jsem si sám přestavěl trvala 13 měsíců. Jako profesionální restaurátor historických staveb a objektů jsem často pracoval na opravách hradů, muzeí, atd. napříč Rakouskem, takže vlastní “domov na kolech” mi poskytoval mobilní a pohodové zázemí.

Nicméně mne vždycky lákala terénní auta (vlastně auta obecně), takže jsem postavil pár klasických teréňáků pro kamarády i pro sebe. Ale logicky mě to táhlo k postavení dodávky s pohonem 4x4. Inspiroval mne americký trh a firmy jako OutsideVan a Sportmobile, takže jsem začal intenzivně hledat možnost jak si postavit svojí vlastní dodávku “čtyřkolku”.

V roce 2016 jsem měl pocit, že už toho o stavbě klasických dodávek a klasických čtyřkolek vím dost a že nastal čas propojit moje nadšení pro auta, přestavby, renovace, vývoj a cestování. Cítil jsem se připraven riskovat dobře placenou práci a pohodový život za budování vlastní firmy, která by mi umožnila realizovat mé představy a sny.  

Před tím než jsme postavili první opravdu expediční dodávku, realizovali jsme několik dvoukolek inspirovaných americkým trhem. První rok jsem dělal ve staré stodole, kterou mi pronajala moje teta. Teda pronajala zadarmo :-). Měla kolem obrovskou zahradu a dohodli jsme se, že budu sekat trávu na celém pozemku výměnou za stodolu.

Nejvtipnější na tom ale bylo, že ta stodola byla spíš kůlna a byla moc malá i pro osobní auto. Takže jsem v kůlně dělal veškeré drobné věci, ale všechny instalace a práce na autě probíhaly pod širým nebem. Vedro, déšť, vítr, sníh a mráz se staly mými nejbližšími kamarády.

Na základě svých předchozích zkušeností jsem měl pocit, že stavba obytných expedičních aut by neměla být prováděna stejně jako u běžných dodávek. Hodně jsem zkoumal dostupné informace na internetu, mluvil s různými firmami a lidmi a přemýšlel jsem nad designem a provedením nápadů které mi přišly jako vhodné pro tento typ vozů.

V roce 2018 jsme začali s přestavbou našeho prvního 4x4 Sprintera v naší dílně a to byl začátek exploze. V té době jsem si neuvědomil jak úplně zblázním do detailů, technologií, dokončovacích prací a celkové úrovně a kvality našich staveb. Toto auto změnilo můj život a od té chvíle k dnešku se díky visibilitě tohoto projektu firma ve stodole o jednom člověku posunula do 800m2 dílny s deseti profesionály a s 30ti subdodavateli.

Ikdyž jsem začal být vidět a lidé mne začali uznávat, první dva roky jsem nevydělal žádné peníze a navíc jsem běžně dělal 16 hodin denně, sedm dní v týdnu. Od marketingu, focení a točení videí přes design až k samotné stavbě a konečnému produktu jsem skoro všechno dělal sám. To znamená natírání, lakování, izolace, truhlařinu, mechanické práce, vlastně všechno od A do Z. Pomáhal mi akorát jeden kamarád svářeč.  

Velmi záhy naše vestavby zaujaly Mercedes Benz, Oberaigner, Achleitner a Iglhaut. Tyto firmy nás začaly podporovat svými zkušenostmi, technologiemi a co je nejdůležitější tak i profesionálními radami které jsou potřebné pro statut “premium builder”. 

Momentálně pracujeme na dodávce pro Andrzeje Bargiela, který je jediným člověkem na světě co sjel K2 na lyžích. Je to kolaborace firem Adventure Van (kde se zapojuje i Andrzej Bargiel), Red Bull, Mercedes Benz a Carlex Design Company. Bude to revoluční projekt, který poruší mnoho zažitých pravidel a způsobů klasického myšlení co se týká stavby dodávek. Nábytek bude tak jiný, že něco takového zatím nikdo na světě v žádné dodávce nevyrobil. Přestože jsme tento rok uvedli na trh hliníkovo-bambusový nábytek, už máme něco nového, co nám umožní stavět expediční dodávky s mnohem většími možnostmi.

Vím, že jste dělali i jiná auta, ale nejde si nevšimnout, že na vašich profilech i webu převažují MB Sprinter 4x4 různého stáří. Specializujete se na ně? Pokud ano, proč právě Sprintery?

Ano Sprintery jsou naší specialitou, na jakémkoliv 4x4 podvozku. Přestavujeme Oberaigner, Iglhaut a Achleitner. Důvod je jednoduchý - je to opravdu ta nejuniverzálnější a nejlíp postavená dodávka na trhu. Sprinter je velmi schopný v terénu, obzvláště ve verzích Iglhaut a Achleitner. Taky se mi líbí jejich design a jak jsou tvarované. 

Dají se opravit všude na světě a pokud dostanou správnou péči, jsou velmi spolehlivé. Doposud jsme dělali T1N a 906 verze, ale náš růst a náročnost našich zákazníků nás dovedla i k verzím 907 a novým autům.

Bohužel tento rok končí produkce motorizace 3.0l v6 a taktéž systém 4x4 od Oberaigneru již nebude možné si u Mercedesu objednat. Našli jsme ale dobrou alternativu, a to Renault Master 4x4. Je to dost dobré auto s podvozkem 4x4 právě od firmy Oberaigner, takže se jedná o prakticky stejný systém. Změna k lepšímu je u rozložení pohonu 50/50, což zlepšuje schopnosti auta při jízdě v terénu a navíc je standardně dodávána uzávěrka zadního diferenciálu, kterou MB v základu neměl.

Také jsme dělali jiné dodávky jen tak pro zábavu, například U-joint Ford Econoline, Quadravan Ford Econoline, AWD Transity, nebo náš poslední projekt Caddy. Ten se mi opravdu líbí a možná je budeme nabízet taková malá auta pro každodenní ježdění, či dobrodružné výlety.

Jakými úpravami se zabýváte, co od vás jako majitel auta můžu chtít?

Nemyslím si, že máme nějaké konkrétní hranice. Každý projekt na kterém jsme pracovali je úplně odlišný od těch předchozích. Jsou to komplexní přestavby, nebo třeba jen úpravy nových dodávek s nějakými bezpečnostními vylepšeními. Kdyby za námi někdo přišel, že chce plovoucího Sprintera, určitě bychom našli cestu jak to zrealizovat :-).

Jinak pokud chce zákazník běžnější úpravy, tak máme různé vestavbové moduly které by měly zákazníkům udělat radost. Pracujeme na všech aspektech v rámci vozidla a to jak na zajištění interiéru v co nejvyšší kvalitě, tak na úpravách zvyšujících bezpečnost. Každý postavený expediční vůz potřebuje zpevnit, vylepšit tlumení, brzdy a udělat další úpravy do terénu a to vše my děláme.

Některé díly jdou také koupit přes náš e-shop. Jsou to komponenty, které by měly zajistit bezpečnost a výkonnost a jsou vyvíjeny mnoho let, kdy se testovaly v dlouhodobě těžkých podmínkách. Dodáváme naše komponenty i do Austrálie, USA, Kanady i různě po Evropě a všude jsou intenzivně používány.

Kdybys z toho, co jste stavěli, měl vybrat jedno auto, na kterém jste se nejvíc vyřádili, které by to bylo? A v čem bylo specifické?

Každý jediné. Každá dodávka měla mnoho specifických řešení. Nicméně špičky jsou The Watcher (Sprinter 4x4), Escapader (Sprinter 4x4) a Sputnik (VW Caddy 4Motion)

Watcher je nejnabitější a nejprémiovější co se týče vysoké kvality zpracování a high-end technologií. 

Watcher (MB Sprinter 4x4) - kompletní fotogalerie na Facebooku a videa na webu firmy

Escapader je moje zhmotnění představ o propojení hliníku s bambusem do lehkého, pevného a nezničitelného nábytku, který navíc funguje jako vnitřní bezpečnostní rám. Samozřejmě je i tato stavba pedantsky dotažena v každém detailu. 

Escapader (MB Sprinter) - kompletní fotogalerie na Facebooku a videa na webu firmy

Sputnik je nejzábavnější projekt na kterém jsme dělali. Přes to málo místa jsme do něj dokázali vměstnat vše, co běžně dáváme do velkých dodávek :-). Je to taková malá raketa, která není o nic horší než běžné velké dodávky. Už pracujeme na druhé verzi a chystáme ji trochu víc nabušit.

Sputnik (VW Caddy) - kompletní fotogalerie na Facebooku a videa na webu firmy

Jak je to v Polsku s legálností úprav aut? Side flares, nárazníky, ochranné rámy, nosiče rezerv a vybavení, střešní zahrádky atd.? Jsou potřeba pro tyhle věci nějaké certifikáty? Musí být homologovány nějakou autoritou?

Polsko je v EU a EU zákony jsou víceméně podobné všude. Nicméně jako profesionální prémiová dílna, která je partnerem několika výrobců aut, vyrábíme naše produkty dle platných direktiv a standardů. Máme CE certifikáty pro výrobu našich doplňků a veškerá potřebná povolení tady u nás v Polsku. 

Také máme TÜV certifikát pro instalaci přídavných sedadel. Takže naše úpravy je možné přihlásit v Polsku bez jakýchkoliv problémů. 

Vím, že Česká republika je velmi přísná co se týče bočních rozšíření, žebříků, zahrádek, atd., ale když se podíváte na směrnice EU a direktiva výrobců aut, jsou správně provedené úpravy možné.

Zasíláme naše výrobky do Německa, Rakouska, Švýcarska, Francie, Itálie a také do Česka. Zatím jsme neměli žádné reklamace díky TÜV, nebo že by komponent nebyl povolený k instalaci. 

Neděláme velké železné nárazníky pro zákazníky v rámci EU, protože ty nejsou povoleny nikde. Ty jsou instalovány jen na auta pro export z EU (a osobně mi přijde, že nejsou nutné nikde mimo Afriky a Austrálie). Na autech starších než r.v. 2007 jsou tyto nárazníky v Polsku povoleny, takže to máme možná u nás v tomto ohledu lepší. 

Co se týče kol, instalujeme pouze maximální velikosti, které 4x4 podvozek zvládá a které povolují výrobci, takže například pro Oberaigner je to 245/75/R16. Jakákoliv větší velikost zhorší jízdní vlastnosti dodávky v terénu díky komplexnímu elektronickému systému a při dlouhodobém užívání povede k poškození rozvodové skříně a přední nápravy. Takže pro Oberaigner nedoporučujeme větší rozměry. 

Iglhaut povoluje 33” a když to takto vyjede přímo z továrny s patřičnými dokumenty, jsou pak tyto rozměry povoleny pro běžný provoz.

Jakou nejdelší a nejzajímavější cestu podnikli majitelé s autem od vás?

Projekt Pan American (Sprinter 4x4). Posádka jela se víceméně celou Pan American Highway, a pak přejížděla z Floridy do San Francisca. Nicméně cestu se nepodařilo dokončit v jejím samém závěru kvůli Covidu a BLM protestům. 

Tato dodávka ujela 48 000km za rok a půl napříč Amerikami. Tento vůz byl první oficiálně navržený a postavený Sprinter u nás, a na autě se neobjevily žádné závady související s naší prací. Problémy co vznikly byly běžné provozní záležitosti a a daly se snadno opravit . Někdy jsme si s majitelem zavolali přes videohovor a do půl hodiny bylo vše vyřešeno. Bohužel majitelé nemají oficiální blog kde by dokumentovali svojí cestu.

Pan American (MB Sprinter 4x4) - kompletní fotogalerie na Facebooku a videa na webu firmy

Vtipné je, že moje sestřenice dělala na tomto autě “tetování”. Posádka jí bez ohlášení navštívila v jejím tetovacím studiu v Texasu a objednali si kresbu na jeden kus nábytku. 

Další dodávka je momentálně v Mexiku a také jsme dělali expediční speciály pro “3 roky v Africe” a pro cesty do Asie a na dálný východ. 

Teď děláme na projektu, kde je plán jet z Polska do Austrálie a to co nejvíce po vlastní ose. Po Austrálii se vůz pošle do USA a pojede do Jižní Ameriky, a odtud do Afriky kde bude cesta dále pokračovat. 

Jak vidíš, pracujeme na náročných projektech pro náročné zákazníky, kteří nakonec vytvářejí malou komunitu našich přátel. Scházíme se každoročně na naší akci “Adventure Van Overland Trophy” :-). Srdečně zveme všechny nadšené cestovatele po cestách necestách aby přijeli - informace jsou na našich FB stránkách.

Co tvé cestovatelské sny? Kam by ses rád podíval?

Moje cestovatelské plány šly trochu stranou, protože budování této firmy zabere spoustu času a energie. Takže děláme rychlé výpady a věnujeme se víc náročným offroad výletům. Tento rok organizujeme výlet pro 10 dodávek do Maroka, který proběhne v listopadu (pokud nebude problém s Covidem). 

Také si stavím L1H1 4x4 Sprintera s pohonem Iglhaut, nebo Nissan Patrol. Přestože budujeme high-end dodávky, já jsem minimalista a v poslední době se Caddy Sputnik zdá být ideální pro mé běžné potřeby. Je malý, lehký, rychlý, s nízkou spotřebou a je to 4x4.

Jinak moje cestovatelské sny jsou stejné, jako ty našich zákazníků - Jižní Amerika, Asie, dálný východ, Australie.. To vše ale proběhne až za několik let, protože stavění dodávek je tak návykové, že teď často upřednostňuji stavění před cestováním ;-)


Christophere, díky moc za vyčerpávající rozhovor, a přejeme, ať se daří jak v podnikání, tak osobním a cestovatelském životě!

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat
Návody a postupy

Označení velikosti dodávek a jak se v něm vyznat

22.09.21 1069x přečteno

S označeními jako L3H2, L1H2 a podobnými jste se při hledání vhodné dodávky nejspíš už setkali. V článku se podíváme co tohle označení znamená a řekneme si, jak se v tom vyznat.

Přečíst
Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka
Videoprohlídky

Obytný UAZ 2206 "Buchanka" - videoprohlídka

19.09.21 1029x přečteno

Petr s Hankou si pořídili a zobytnili v ČR ne zrovna typické auto - UAZ 2206 známý jako Buchanka. Relativně levné auto ruské výroby s pohonem 4x4 a trambusovou konstrukcí, které už 60 let vypadá pořád stejně :) Pojďte se podívat, jak to vypadá uvnitř.

Přečíst
Obytný Mercedes-Benz 508
Magazín

Obytný Mercedes-Benz 508

15.09.21 804x přečteno

To jsou pořád samá nová auta, ale veteránů pomálu. Abychom to vyvážili, podíváme se, jak to vypadá v jednom z legendárních "kulaťáků", Mercedes-Benz 508, který si Franzi a Malte přestavěli na obytné auto pro cesty světem.

Přečíst
Přihlášení zavřít