Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Rozhovory

Rozhovor: Proč se Víťa Válka stěhuje do lepšího (karavanu)

10.08.15 Víťa Válka 1960x přečteno

V roce 2012 s rodinou koupili první karavan. S manželkou Renčou a dvěma dětmi toho hodně najezdili po Evropě a okolí. Jen za letošní rok mají na kontě už 3 a půl měsíce na cestě. Teď se Víťa rozhodl první karavan prodat, a pořídit další. Pojďme se podívat proč.

Sdílet



Rozhovor: Proč se Víťa Válka stěhuje do lepšího (karavanu)

Pro začátek, můžeš popsat váš starý karavan? Proč jste se ve svých nomádských začátcích rozhodli právě pro něj?

Hledali jsme levný karavan v dobrém stavu pro 4 osoby. To byla základní představa. Několik měsíců jsme objížděli bazary karavanů až jsme narazili na tehdy novou firmu Burimex, kde nabízeli neuvěřitelných 6 měsíců záruku na použité karavany.

Průběžně jsem sledoval nabídku bazaru a ve chvíli kdy se objevil v nabídce Coachman za sto tisíc, bylo jasno a druhý den byla zaplacená záloha. Ani jsem tehdy neměl dostatečnou hotovost na účtě a musel si něco půjčit od přátel — dovedete si představit jak mě za to žena “obdivovala”?

Fotky Víťova starého karavanu:

Pohled na sezení a kuchyni. Pracovní deska je odklápěcí, pod ní je dřez s odkapávačem
WC spojené s koupelnou. Když se sprchujete, všechno je mokré. Když pak chce někdo na záchod, je třeba vytřít.

Které z těch věcí jsi při koupi prvního karavanu pokládal za nejdůležitější?

Chtěl jsem mít karavan s co nejvyšší vybaveností a to anglické karavany poskytují už dlouho a za cenu evropských. Takže ani Coachman z roku 1995 nepostrádal troubu, bojler na teplou vodu a okna, která se všechna dala otvírat.

Samozřejmě nebyl jeho design úplně moderní, ale my jsme hlavně potřebovali ověřit myšlenku — jestli s karavanem naše rodina dokáže cestovat. Bylo důležité jak rozložení postelí, tak hmotnost, aby vešla tehdy s pětkovým BMW do 3,5 tuny a stačilo mi jen řidičské oprávnění B. Taky jsme chtěli do chodbičky dát dětskou postýlku, ale z toho sešlo — stačila korbička kočárku.

Kompletní posádka Válkovic karavanu. Foto z Mostaru (Bosna a Hercegovina)

Rozhodl jsi se starý karavan prodat, a pořídit nový. Byly tu nějaké věci, které vám v tom starém nevyhovovaly a nový to měl řešit?

První karavan nám vyhovoval. Díky tomu, že jsme do něj nechali dát vestavěnou nádrž na vodu, byli jsme na 3-4 dny schopní kempovat i na divoko. Ale po čtyřech letech jsme si řekli, že už jsme karavanovou myšlenku ověřili a je čas přidat krapítek komfortu.

Nejprve jsme zkoumali vestavěné dodávky s cílem cestovat agilněji a parkovat třeba v lese, u cesty nebo přímo ve městě jako vy s Lenkou. Ale nakonec jsem si nedokázal před sebou samým obhájit investici v řádu 600 (druhá ruka) až 900 tisíc korun (skladovka či předváděčka). Ty na to jdeš hezky z druhého konce, já rozhodně nemám takovou trpělivost a zručnost.

(vysvětlení Martin z Nomádem.cz: naše první obytná dodávka stála lehce přes 100 000 Kč. Tou teď jezdí Eliška a Vojta. My teď sami zobytňujeme původně nákladní dodávku Mercedes-Benz Sprinter z roku 1999 – postup sledujte na FB Nomádem.cz)

A tak jsem se vrátil ke karavanům. Úplně náhodou jsem našel v Burimexu kousek, který měl několik hezkých vychytávek. Nabízel oddělenou sprchu, takže se už nebudu zamotávat do závěsu a taky ji nebudeme muset vytírat aby holky mohly v noci na záchod.

Oddělená sprcha a prostornější koupelna v novém karavanu

Další drobností byla větší lednice, která se rodině žijící v karavanu hodí — tím jsem získal body u ženy Renči. A pak už jen několik hezkých, ale nepotřebných prvků komfortu: ventilátor ve stropě, velké střešní okno, modernější a snad spolehlivé rolety, více úložného prostoru, elektrická plotýnka přímo ve sporáku, topení nejen na plyn ale taky na 220V. Daní za to byla hmotnost vyšší asi o 500 kilo a nižší počet lůžek, který dodatečně rozšíříme palandou.

Nový karavan zvenku
Lednice, zbytek kuchyně a sezení
Sezení z jiného úhlu

Co z toho pro vás bylo nejdůležitější? Změnili se nějak tvé priority oproti těm před koupí prvního karavanu?

Základní myšlenka zůstává stejná. Cestovat dlouhodobě a poznávat nové kultury zatímco neutratíme majlant za hotely a ušetříme čas vybalováním a sbalováním zavazadel.

Co se lehce posunulo, a souvisí s tím, že holky už povyrostly, je chuť kempovat na divoko. Zatím jsme to vyzkoušeli jen několikrát (ikona květiny na mapě) na konci naší jarní cesty z Maroka a zdá se, že je to mnohem snazší než jsem myslel. Díky mobilní appce a webu Campercontact je cestování s nulovými náklady za přespání hračkou. Proto jsme na nový karavan nechali dát solární panel a vyzkoušíme, jak to celé bude fungovat, když se v kempu neukážeme třeba týden.

Tím pádem už jsme k novému karavanu nekupovali předstan, protože jsme jej většinou stejně vozili jen jako mrtvou zátěž. A také jsme mohli nechat doma elektrické topidlo. Myslím, že obecně máme celkem střídmý pohled na výbavu — zbytečnosti nevozíme.

Taky už tolik neřešíme hmotnost. Máme těžší auto Toyota Hilux, se kterým žádný karavan není těžký. A taky mám řidičák BE. Už máme maximálku soupravy asi 4,4 tuny, ale je nám to víceméně fuk.

S Lenkou jsme v roce 2014 navštívili Víťu s rodinou v kempu u Brna. Na fotce je vidět i výjimečně rozložený předstan, o kterém Víťa mluví.

Zatím jste trávili většinu času v kempech. Na novém karavanu máte solární panel, což znamená alespoň částečnou nezávislost na elektrické síti. Budete teď víc času trávit “nadivoko”, a nebo to s dětmi dost dobře nejde, a zázemí kempu je potřeba?

Zázemí kempu je skvělá věc na delší pobyt v jednom místě. Ale když se přesouváme přes půl Evropy, občas jsme v kempech jen na jednu noc a pak vlastně nevyužijeme mnoho z toho za co platíme. Přijíždíme večer, abychom stihli recepci, snažím se dorazit do páté večerní. To přidává stres do jízdního dne a současně z něj ukusujeme čas.

Když jsme v kempu, připojujeme se tak hodinku na sítě, vysouváme nožky a parkujeme na parcelu. Ráno pak zase musíme čekat než recepce otevře a tím si opět krátíme čas na cestu. Přes noc nejezdíme protože v noci se spí.

Parkování na stellplatzech se pro přesuny vysloveně hodí. Přijedeme v devět večer, auto necháme zapojené ke karavanu a nic nepřipojujeme. Takže lépe vytěžíme daný cestovní den a zahodíme stresový faktor. Dřív jsem se bál, že stellplatzy jsou malá podélná parkovací místa pro tři auta a s karavanem budu na obtíž, ale opak je pravdou. Typicky jde o velká parkoviště která i v sezóně nejsou plná víc než z poloviny. No a když tímto způsobem navíc dostaneme oběd zdarma (nezaplatíme €12-18 za kemp mimo sezonu, resp. €30-40 v sezoně) tak je celá myšlenka dokonalá. Dokonce i kafčo si můžeme před cestou připravit bez elektřiny — pomocí kávovaru AeroPress.

Kam a na jak dlouho se v nejbližší době s novým karavanem chystáte?

Právě jsme se vrátili z cesty po západní Evropě a cípu Afriky. V srpnu bychom chtěli jen lehce provětrat nový karavan po českých kopcích a na podzim uvidíme. Od minulého roku uvažujeme o skandinávii, ale je to ve hvězdách. Neplánujeme výlety napevno. Na příští jaro bychom rádi opět zavítali na východ do Řecka a Turecka.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta
Rozhovory

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta

16.11.22 597x přečteno

Z náklaďáku s vysokozdvižnou plošinou expediční speciál. Co vše to obnáší? Tomu se věnujeme v našem seriálu, v jehož novém dílu se zaměříme na přípravu podvozku a šasi a celkovou renovaci auta. Majitel Hanuš nechtěl nic ponechat náhodě, takže to vzal z gruntu, aby nemusel řešit opravy na cestách - však uvidíte sami.

Přečíst
Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4

14.08.22 1607x přečteno

V ČR moc obytných náklaďáků nevzniká. Takže když jsme dostali možnost si jeden natočit, neváhali jsme a vydali se do Jičína, abychom se blíže podívali na obytnou nástavbu postavenou na Iveco Magirus 4x4 z roku 1979.

Přečíst
STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?
Návody a postupy

STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?

07.07.22 3282x přečteno

Musím při technické kontrole nebo evidenční prohlídce na STK mít ve voze všechny sedačky? Nebo mohou některé chybět? Za jakých okolností? Časté dotazy, které si zodpovíme v tomto článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít