⚠️ Vážení zákazníci, vzhledem ke státním svátkům v Německu může u produktů objednávaných s dostupností "skladem v DE" dojít ke zpoždění dodání o 1-3 pracovní dny oproti lhůtám uvedeným u produktů. Děkujeme za pochopení.⚠️
Rozhovor: Proč se Víťa Válka stěhuje do lepšího (karavanu)
10.08.15Víťa Válka2596x přečteno
V roce 2012 s rodinou koupili první karavan. S manželkou Renčou a dvěma dětmi toho hodně najezdili po Evropě a okolí. Jen za letošní rok mají na kontě už 3 a půl měsíce na cestě. Teď se Víťa rozhodl první karavan prodat, a pořídit další. Pojďme se podívat proč.
Sdílet
Pro začátek, můžeš popsat váš starý karavan? Proč jste se ve svých nomádských začátcích rozhodli právě pro něj?
Hledali jsme levný karavan v dobrém stavu pro 4 osoby. To byla základní představa. Několik měsíců jsme objížděli bazary karavanů až jsme narazili na tehdy novou firmu Burimex, kde nabízeli neuvěřitelných 6 měsíců záruku na použité karavany.
Průběžně jsem sledoval nabídku bazaru a ve chvíli kdy se objevil v nabídce Coachman za sto tisíc, bylo jasno a druhý den byla zaplacená záloha. Ani jsem tehdy neměl dostatečnou hotovost na účtě a musel si něco půjčit od přátel — dovedete si představit jak mě za to žena “obdivovala”?
Fotky Víťova starého karavanu:
Pohled na sezení a kuchyni. Pracovní deska je odklápěcí, pod ní je dřez s odkapávačem
WC spojené s koupelnou. Když se sprchujete, všechno je mokré. Když pak chce někdo na záchod, je třeba vytřít.
Které z těch věcí jsi při koupi prvního karavanu pokládal za nejdůležitější?
Chtěl jsem mít karavan s co nejvyšší vybaveností a to anglické karavany poskytují už dlouho a za cenu evropských. Takže ani Coachman z roku 1995 nepostrádal troubu, bojler na teplou vodu a okna, která se všechna dala otvírat.
Samozřejmě nebyl jeho design úplně moderní, ale my jsme hlavně potřebovali ověřit myšlenku — jestli s karavanem naše rodina dokáže cestovat. Bylo důležité jak rozložení postelí, tak hmotnost, aby vešla tehdy s pětkovým BMW do 3,5 tuny a stačilo mi jen řidičské oprávnění B. Taky jsme chtěli do chodbičky dát dětskou postýlku, ale z toho sešlo — stačila korbička kočárku.
Kompletní posádka Válkovic karavanu. Foto z Mostaru (Bosna a Hercegovina)
Rozhodl jsi se starý karavan prodat, a pořídit nový. Byly tu nějaké věci, které vám v tom starém nevyhovovaly a nový to měl řešit?
První karavan nám vyhovoval. Díky tomu, že jsme do něj nechali dát vestavěnou nádrž na vodu, byli jsme na 3-4 dny schopní kempovat i na divoko. Ale po čtyřech letech jsme si řekli, že už jsme karavanovou myšlenku ověřili a je čas přidat krapítek komfortu.
Nejprve jsme zkoumali vestavěné dodávky s cílem cestovat agilněji a parkovat třeba v lese, u cesty nebo přímo ve městě jako vy s Lenkou. Ale nakonec jsem si nedokázal před sebou samým obhájit investici v řádu 600 (druhá ruka) až 900 tisíc korun (skladovka či předváděčka). Ty na to jdeš hezky z druhého konce, já rozhodně nemám takovou trpělivost a zručnost.
(vysvětlení Martin z Nomádem.cz: naše první obytná dodávka stála lehce přes 100 000 Kč. Tou teď jezdí Eliška a Vojta. My teď sami zobytňujeme původně nákladní dodávku Mercedes-Benz Sprinter z roku 1999 – postup sledujte na FB Nomádem.cz)
A tak jsem se vrátil ke karavanům. Úplně náhodou jsem našel v Burimexu kousek, který měl několik hezkých vychytávek. Nabízel oddělenou sprchu, takže se už nebudu zamotávat do závěsu a taky ji nebudeme muset vytírat aby holky mohly v noci na záchod.
Oddělená sprcha a prostornější koupelna v novém karavanu
Další drobností byla větší lednice, která se rodině žijící v karavanu hodí — tím jsem získal body u ženy Renči. A pak už jen několik hezkých, ale nepotřebných prvků komfortu: ventilátor ve stropě, velké střešní okno, modernější a snad spolehlivé rolety, více úložného prostoru, elektrická plotýnka přímo ve sporáku, topení nejen na plyn ale taky na 220V. Daní za to byla hmotnost vyšší asi o 500 kilo a nižší počet lůžek, který dodatečně rozšíříme palandou.
Nový karavan zvenku
Lednice, zbytek kuchyně a sezení
Sezení z jiného úhlu
Co z toho pro vás bylo nejdůležitější? Změnili se nějak tvé priority oproti těm před koupí prvního karavanu?
Základní myšlenka zůstává stejná. Cestovat dlouhodobě a poznávat nové kultury zatímco neutratíme majlant za hotely a ušetříme čas vybalováním a sbalováním zavazadel.
Co se lehce posunulo, a souvisí s tím, že holky už povyrostly, je chuť kempovat na divoko. Zatím jsme to vyzkoušeli jen několikrát (ikona květiny na mapě) na konci naší jarní cesty z Maroka a zdá se, že je to mnohem snazší než jsem myslel. Díky mobilní appce a webu Campercontact je cestování s nulovými náklady za přespání hračkou. Proto jsme na nový karavan nechali dát solární panel a vyzkoušíme, jak to celé bude fungovat, když se v kempu neukážeme třeba týden.
Tím pádem už jsme k novému karavanu nekupovali předstan, protože jsme jej většinou stejně vozili jen jako mrtvou zátěž. A také jsme mohli nechat doma elektrické topidlo. Myslím, že obecně máme celkem střídmý pohled na výbavu — zbytečnosti nevozíme.
Taky už tolik neřešíme hmotnost. Máme těžší auto Toyota Hilux, se kterým žádný karavan není těžký. A taky mám řidičák BE. Už máme maximálku soupravy asi 4,4 tuny, ale je nám to víceméně fuk.
S Lenkou jsme v roce 2014 navštívili Víťu s rodinou v kempu u Brna. Na fotce je vidět i výjimečně rozložený předstan, o kterém Víťa mluví.
Zatím jste trávili většinu času v kempech. Na novém karavanu máte solární panel, což znamená alespoň částečnou nezávislost na elektrické síti. Budete teď víc času trávit “nadivoko”, a nebo to s dětmi dost dobře nejde, a zázemí kempu je potřeba?
Zázemí kempu je skvělá věc na delší pobyt v jednom místě. Ale když se přesouváme přes půl Evropy, občas jsme v kempech jen na jednu noc a pak vlastně nevyužijeme mnoho z toho za co platíme. Přijíždíme večer, abychom stihli recepci, snažím se dorazit do páté večerní. To přidává stres do jízdního dne a současně z něj ukusujeme čas.
Když jsme v kempu, připojujeme se tak hodinku na sítě, vysouváme nožky a parkujeme na parcelu. Ráno pak zase musíme čekat než recepce otevře a tím si opět krátíme čas na cestu. Přes noc nejezdíme protože v noci se spí.
Parkování na stellplatzech se pro přesuny vysloveně hodí. Přijedeme v devět večer, auto necháme zapojené ke karavanu a nic nepřipojujeme. Takže lépe vytěžíme daný cestovní den a zahodíme stresový faktor. Dřív jsem se bál, že stellplatzy jsou malá podélná parkovací místa pro tři auta a s karavanem budu na obtíž, ale opak je pravdou. Typicky jde o velká parkoviště která i v sezóně nejsou plná víc než z poloviny. No a když tímto způsobem navíc dostaneme oběd zdarma (nezaplatíme €12-18 za kemp mimo sezonu, resp. €30-40 v sezoně) tak je celá myšlenka dokonalá. Dokonce i kafčo si můžeme před cestou připravit bez elektřiny — pomocí kávovaru AeroPress.
Kam a na jak dlouho se v nejbližší době s novým karavanem chystáte?
Právě jsme se vrátili z cesty po západní Evropě a cípu Afriky. V srpnu bychom chtěli jen lehce provětrat nový karavan po českých kopcích a na podzim uvidíme. Od minulého roku uvažujeme o skandinávii, ale je to ve hvězdách. Neplánujeme výlety napevno. Na příští jaro bychom rádi opět zavítali na východ do Řecka a Turecka.
Přestěhovat se do dodávky, nemuset platit nájem, a za ušetřené peníze vyrazit na velkou cestu. To byl plán české rodiny, která už dva roky bydlí na šesti metrech čtverečních. Co je k tomu vedlo? Jak to zvládají? Co na to okolí? Co elektřina, praní a ostatní potřeby? Na to a hodně dalšího jsme se Veverkových zeptali v rozhovoru, a navíc se podíváme, jak v jejich malém domě na kolech vypadá.
Chtěli offroad s expediční nástavbou, tak si ho prostě postavili a vyrazili s ním na 35.000 km dlouhou svatební cestu do Mongolska a na Sibiř. Mongolské rolety, spousty brodů, rozbité mosty na Bajkalsko-Amurské magistrále, kempování v sibiřských -30°C. To vše a mnohem víc zvládli s tímhle autem, které si dnes představíme, a o cestě napsali krásnou knihu a natočili film.
Obytný prostor o délce 8,9 metru, celkové délka 11 m včetně oje. Tohle je bez nadsázky pojízdný byt. Pojďme se podívat, jak to v něm vypadá, funguje, a jaké jsou zkušenosti jeho majitele.