⚠️ Vážení zákazníci, vzhledem ke státním svátkům v Německu může u produktů objednávaných s dostupností "skladem v DE" dojít ke zpoždění dodání o 1-3 pracovní dny oproti lhůtám uvedeným u produktů. Děkujeme za pochopení.⚠️
Má smysl na webu zaměřeném na cestování představovat legendární dvojici cestovatelů? Ale jo, má. Zejména mladší generaci by mohli uniknout, a to by byla velká škoda.
Sdílet
Sami v osobním voze Tatra 87 a později s doprovodem v Tatře 805 projeli velkou část světa a zažili ho v dobách, kdy byl úplně jiný, než dnes. V letech 1947 až 1964, kdy cestování bylo mnohem náročnější, ale o to krásnější.
Spali na vrcholu Cheopsovi pyramidy, málem zahynuli ztraceni v Nubijské poušti, vystoupili na Kilimandžáro. A to je jen začátek jejich první cesty Afrikou.
Když si čtu jejich zážitky, působí to na mne neuvěřitelně. Zvlášť když si uvědomím, jak moc se svět od té doby změnil, a kolik z toho už nikdy nelze zažít.
"Život rovná se přesný součet náhod." – Miroslav Zikmund
Knihy Zikmunda a Hanzelky sežnete za pár korun
Ze svých cest vydali spoustu knih, a není nic snažšího, než si je za pár desítek korun pořídit. Jsou jich plné antikvariáty, Aukro, bazar DatabázeKnih.cz, ale i jiné bazarové weby. Jen jděte a hledejte, stojí to za to.
A abyste to měli snažší, tady je seznam:
Knihy dvojice Hanzelka a Zikmund:
Afrika snů a skutečnosti, 1952
Tam za řekou je Argentina, 1956
Přes Kordillery, 1957
Za lovci lebek, 1958
Mezi dvěma oceány, 1959
Obrácený půlměsíc, 1961
Tisíc a dvě noci, 1967
Světadíl pod Himalájem, 1969
Zvláštní zpráva č. 4 – napsána v r. 1964 na základě své předchozí cesty po SSSR, na přímý podnět L. I. Brežněva, kopii dostali českoslovenští straničtí a vládní představitelé. Vzhledem k obsahu o sovětském hospodářství byla prohlášena za přísně tajnou a uveřejněna až v r. 1990.
Cejlon, ráj bez andělů, 1975 (ineditní edice), 1991, zakázáno, vyšlo samizdatem
Sumatra, naděje bez obrysů, 1976 (ineditní edice), zakázáno, vyšlo samizdatem
Život snů a skutečnosti, 1997
Afrika kolem Tatry, 2000
Velké vody Iguazú, 1955, 2000
Přemožení pouště, 1954, 2002
S československou vlajkou na Kilimandžáro, 1953, 2006 – souhrn novinových článků a reportáží
Knihy Jiřího Hanzelky:
Živá Afrika, 1996, spolu s H. Adámkem
O toleranci, 1999
Knihy Miroslava Zikmunda:
Modrý mauritius … a přece Austrálie!, 1999
Sloni žijí do sta let, 2002 ve spolupráci s P. Horkým a M. Náplavou
Filmy
Nemá smysl tady vypisovat vše, co pánové natočili, je toho hrozně moc. Projeďte si hesla Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund na Wikipedii, tam to najdete.
Dokument Století Miroslava Zikmunda
V roce 2014 vypustila společnost PiranhaFilm Petra Horkého do světa 97 minut dlouhý film věnovaný životu obou legend, natočený ve spolupráci se samotným Miroslavem Zikmundem. V době natáčení mu bylo bezmála 100 let. Pro mne něco neuvěřitelnýho, a film můžu doporučit, je perfektní.
„Všichni známe Miroslava Zikmunda jako fenomenálního cestovatele a cestopisce. Ale málokdo ví, že tento bezmála stoletý muž si sedmdesát let denně píše deník. A teď dal souhlas, abychom tyto deníky zpracovali. Snad nikdo na Zemi nemůže popsat poslední bouřlivé století lidstva na unikátních osobních zkušenostech tak, jako on. Od vzniku ČR po současnost. Přes světovou válku, nástup komunismu až po jeho pád. Od kolonialismu po „všemocný“ kapitalismus.“
Přestěhovat se do dodávky, nemuset platit nájem, a za ušetřené peníze vyrazit na velkou cestu. To byl plán české rodiny, která už dva roky bydlí na šesti metrech čtverečních. Co je k tomu vedlo? Jak to zvládají? Co na to okolí? Co elektřina, praní a ostatní potřeby? Na to a hodně dalšího jsme se Veverkových zeptali v rozhovoru, a navíc se podíváme, jak v jejich malém domě na kolech vypadá.
Chtěli offroad s expediční nástavbou, tak si ho prostě postavili a vyrazili s ním na 35.000 km dlouhou svatební cestu do Mongolska a na Sibiř. Mongolské rolety, spousty brodů, rozbité mosty na Bajkalsko-Amurské magistrále, kempování v sibiřských -30°C. To vše a mnohem víc zvládli s tímhle autem, které si dnes představíme, a o cestě napsali krásnou knihu a natočili film.
Obytný prostor o délce 8,9 metru, celkové délka 11 m včetně oje. Tohle je bez nadsázky pojízdný byt. Pojďme se podívat, jak to v něm vypadá, funguje, a jaké jsou zkušenosti jeho majitele.