Vybíráte nebo jste už pořídili dodávku k přestavbě na obytné auto, ale má málo míst k sezení? Pak bude potřeba nějaká přidat, a v dnešním článku si řekneme, jak na to.
Typické problémy, které se řeší přidáním míst:
- málo míst - když nějaká přidáte, máte jich víc - geniální
- odstranění dvojsedáku a uvolnění průchodu do kabiny - častým důvodem k montáži další sedačky do zadního prostoru vozu je možnost odstranění dvojsedáku z kabiny, a tím uvolnění průchodu mezi sedadly.
Instalace svépomocí a legalizace nových míst
Stačí vám sehnat sedadla s homologací a pásy, a správně je ukotvit. Člověk, který pak bude nová místa zapisovat, to bude kontrolovat - bude ho zajímat, co je to za sedadla, zda mají homologaci, a jak jsou kotvená ve vozidle.
Sedadla je možné umístit jedním z těchto způsobů:
- napevno
- do kolejnic, ve kterých se s nimi dá hýbat
- do kotvicích misek
Ve všech případech musí být pevně kotvena skrze karoserii, ideálně zespodu přitažena přes pásovinu kolem nosníku. Je potřeba si uvědomit, že se sedadlo s pasažérem bude vážit klidně přes 100 kg a síly při nárazech jsou obrovské. Špatně kotvené sedadlo se vám prostě vytrhne z plechu podlahy.
Před zakoupením a instalací sedadel kontaktujte firmu nebo STK, kde vám budou řešit legalizaci míst, a domluvte se s nimi, jak to má vypadat - ať nejste překvapení že vás vyhodili s něčím, co podle moudrosti internetů bylo v pořádku.
Po instalaci je čas na vyřešení oficialit. Zajedete se s tím pochlubit do firmy, které se zabývá přetypováním vozidel, a nebo na přestavbové oddělení STK, kde si to prohlédnou, zdokumentují, budou chtít vidět papíry od sedadla, a pokud bude vše v pořádku, máte vyhráno. Dostanete potvrzení, s kterým zajdete na úřad, kde už by žádné problémy vzniknout neměly.
Ne, nemůžete si tam nabastlit cokoli
Pozor na to, že nemůžete udělat cokoli. Vzít dvojsedák z kabiny ze Sprintera, posvářet si k tomu konstrukci, a umístit to do obytného prostoru jako dvě nová místa k sezení? Hodně štěstí při přetypování, na STK, i při řešení případných pojistných událostí.
Myslete na to, že nehoda se může stát kdykoli, nemusí být ani zaviněná vámi. A pak bývá pozdě litovat, že vaši blízcí seděli na vašem bastlu, který se s nimi urval. Jasně, že to jde posvářet a ukotvit i dobře a pevně, ale nedoporučuji s tím experimentovat, když jsou na trhu spolehlivá řešení.
Ony ty trhací zkoušky, kterými prochází každý typ sedadla, než dostatne homologaci, se taky nedělají nadarmo. Sedadlo při nich musí bez úhony zvládnou obrovské přetížení, podoobné tomu, které na něj působí při nehodě vozidla.
Řešení "přes firmu"
Zde je to snazší. Oslovíte firmu, co se zabývá přestavbami vozidel, popíšete jim svůj záměr, a pokud řeknou, že to umí, máte vyhráno. Firma by v ideálním případě měla zajistit vše od dodání sedadel, přes jejich instalaci, až po jejich schválení a zápis nových míst do technického průkazu vozidla.