Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Po vlastní ose – bydlení na cestách

29.04.18 Jolana Sedláčková 1830x přečteno

Ve chvíli, kdy jsem zjistila, že mi na umytí vlasů stačí hrnec teplé vody, se mi doslova změnil můj pohled na bydlení na cestách a otevřely úplně nové možnosti a cestovatelské cíle. V minulosti jsme totiž kvůli teplé sprše vyhledávali kempy a další formy placeného ubytování. Postupem času jsme ale zatoužili být co nejvíce nezávislí na okolí a objevili kouzlo kempování uprostřed přírody daleko mimo civilizaci.

Sdílet



Po vlastní ose – bydlení na cestách

Autorka textu a fotek: Jolana Sedláčková, Po vlastní ose (FB)


Kempování v horách během cesty po Asii

S Passatem jednoduše

Pohodlí na cestách jsme zprvu moc neřešili. Nejdůležitější pro nás byla samotná možnost být na cestě. Na střechu jsme pro jistotu připevnili pomocí dvou kovových příček druhou rezervu. Jinak jediná “úprava” na našem autě spočívala ve sklopení zadních sedaček a vytvoření jakéhosi prostoru v zadní části auta, kam jsme přehledně naskládali stan, karimatky, spacáky a ostatní věci rozdělené do dvou cestovních tašek a praktických boxů. Tento prostor mohl sloužit i ke spaní, ale v tom případě jsme museli všechny věci přenosit na přední sedačky, nebo přemístit ven a přikrýt kusem igelitu. Většinou jsme ale spali ve stanu nebo jen ve spacáku na karimatkách venku vedle auta.

Pohled na naši ložnici na cestách s Passatem
S proraženou olejovou vanou ve Střední Asii

Cestování Passatem má jednu obrovskou výhodu. Toto naftové auto má spotřebu přibližně 6 litrů/100 km. V případě, že rádi překonáváte na cestách velké vzdálenosti, znamená to poměrně velkou úsporu finančních prostředků.

Během cestování po Turecku, Gruzii a Střední Asii jsme však čím dál častěji naráželi na potíže s malou světlou výškou našeho Passata. Když jsme se snažili najít místo na kempování, často jsme se nedostali dál než pár metrů od silnice. Spaní přímo u silnice je nejen nepříjemné, ale není také dvakrát moc bezpečné. Ve Střední Asii jsme pak dokonce dvakrát prorazili olejovou vanu.

S velkou cestou, velká změna

Když jsme tedy začali plánovat naši sedmiměsíční cestu po Asii, bylo již rozhodnuto, že Passata vyměníme za “něco vyššího”. Při výběru auta jsme se zaměřili na to, aby na něj v Asii byly snadno dostupné díly a nechalo se tam lehce opravit. Nakonec zvítězila Toyota Land Cruiser 95.

Toyota Land Cruiser 95 po tom, co jsme si ji přivezli domů

Domov na kolech?

Věděli jsme, že toto auto bude na 7 měsíců naším domovem na kolečkách a začali jsme přemýšlet nad vestavbou na spaní. Luďa jako řidič kamionu bývá hodně mimo domov a věnovat tu trochu času, kdy se vidíme, na vymýšlení a vyrábění čehosi, s čím ani jeden z nás nemá žádné zkušenosti, jsme zkrátka nepovažovali za dobrý nápad. Díky naší facebookové stránce jsme naštěstí objevili Davida Ráčka, šikovného mechanika a skvělého kluka, který si shodou okolností také hýčkal jednu Toyotu. Výrobu několika vestaveb na spaní už měl za sebou a hned po prvním rozhovoru nám bylo jasné, že jsme našli člověka, kterého potřebujeme.

Kromě vestavby na spaní nakonec Toyota v dílně DRMotorsport 4×4 dostala také střešní zahrádku, hliníkový box, markýzu a LED rampu. A tady už se můžete podívat, jak práce na Toyotě probíhaly.

Pod rukama Davida Ráčka tak vznikla na místě původního kufru a zadních sedaček vestavba na spaní. Jako úložný prostor zde slouží dvě prostorné vysouvací zásuvky s přístupem ze zadní části vozu a dvě podlouhlé odklápěcí přihrádky po bocích auta. Další věci je možné též umístit do prostoru pod vestavbou v prostřední části auta s přístupem zadními dveřmi.

Vestavba na spaní
Vysouvací zásuvka

Na míru vyrobenou pozinkovanou střešní zahrádku David připevnil přímo na místo původních hagusů. Součástí zahrádky je i odnímatelný uzamykatelný box z hliníkového plechu.

Střešní zahrádka, hliníkový box, LED rampa a markýza

Po špatných předchozích zkušenostech s levnou obyčejnou autochladničkou s vrtulkou (druhý den cesty nám přestala jít, a tak jsme z ní udělali odpadkový koš), jsme zvolili autochladničku kompresorovou. Své místo má za sedadlem řidiče. Vestavba je kolem ledničky vykrojená a v podstatě kopíruje její tvar.

Před samotnou cestou do Asie jsme si ještě na vestavbu od čalouníka nechali ušít matraci na míru.

Umístění autochladničky
Vestavba s matrací
Polní kuchyně

Praktická stránka bydlení na cestách

Onu naši velkou sedmiměsíční cestu máme za sebou. Je tedy na místě zhodnocení, jak se naše investice do bydlení v Toyotě osvědčila. Z 216 nocí strávených na cestě jsme v Toyotě spali 204 nocí. Vestavbu jsme tedy využívali skoro na 100 % a za pohodlí a ušetřený čas při stavění stanu či přenášení věcí na přední sedačky jsme moc rádi.

Bydlení na cestě po Asii

Na střešní zahrádce jsme vozili 3 plechové dvacetilitrové kanystry na rezervní naftu (někdy plné, někdy prázdné), 2 kanystry s vodou (20 a 10 litrů), vyprošťovací vafle, občas nějaké další drobnosti nebo třeba dřevo. Hliníkový box jsme využívali jako úložný prostor na kempovací židličky, stoleček a méně často používané věci (zimní boty, krosny atd.).

Dobře se osvědčila i markýza, jak při dešti na Sibiři nebo v horách ve Střední Asii, tak jako slunečník v horkém Íránu.

Bydlení na cestě po Asii
Bydlení na cestě po Asii
Bydlení na cestě po Asii

Naše Toyota nás prakticky každý den cesty unášela dál a dál vstříc novým zážitkům, zajímavým setkáním a nepoznaným krajinám. Překonala s námi vzdálenost přes 63.000 kilometrů. Za nic na světě bychom ji nevyměnili a věříme, že tato cesta nebyla naše poslední.

Více o nás, naší Toyotě a hlavně našich cestách se dozvíte na facebookové stránce “Po vlastní ose” (www.facebook.com/povlastniose).

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Expediční Ford Bronco na 35.000 km cestu Mongolskem a Sibiří
Videoprohlídky - obytné vestavby

Expediční Ford Bronco na 35.000 km cestu Mongolskem a Sibiří

15.02.23 2156x přečteno

Chtěli offroad s expediční nástavbou, tak si ho prostě postavili a vyrazili s ním na 35.000 km dlouhou svatební cestu do Mongolska a na Sibiř. Mongolské rolety, spousty brodů, rozbité mosty na Bajkalsko-Amurské magistrále, kempování v sibiřských -30°C. To vše a mnohem víc zvládli s tímhle autem, které si dnes představíme, a o cestě napsali krásnou knihu a natočili film.

Přečíst
Byt na kolech - Adria Alpina 903HT - jak to vypadá v obřím karavanu? (videoprohlídka)
Videoprohlídky - obytné vestavby

Byt na kolech - Adria Alpina 903HT - jak to vypadá v obřím karavanu? (videoprohlídka)

04.01.23 673x přečteno

Obytný prostor o délce 8,9 metru, celkové délka 11 m včetně oje. Tohle je bez nadsázky pojízdný byt. Pojďme se podívat, jak to v něm vypadá, funguje, a jaké jsou zkušenosti jeho majitele.

Přečíst
E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta
Rozhovory

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta

16.11.22 1485x přečteno

Z náklaďáku s vysokozdvižnou plošinou expediční speciál. Co vše to obnáší? Tomu se věnujeme v našem seriálu, v jehož novém dílu se zaměříme na přípravu podvozku a šasi a celkovou renovaci auta. Majitel Hanuš nechtěl nic ponechat náhodě, takže to vzal z gruntu, aby nemusel řešit opravy na cestách - však uvidíte sami.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít