Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 1287x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
Přečíst25.11.18 Martin Kolčaba 2571x přečteno
“Tam bych bez 4×4 nejel.” Tak často končí krásné zážitky ještě dřív, než stihnout vůbec začít. Třeba vám tenhle článek změní názor na to kde se dá a nedá jezdit běžnou “dvoukolkou”.
Když jsem dal na Facebook pár fotek a videí z našeho výletu dlouhým Sprinterem (zadokolka) po Balkáně, překvapilo mne, kolik lidí se ptalo, jestli máme 4×4 a říkali že by si na podobné cesty bez čtyřkoly netroufli. Díky tomu mi došlo, že lidi možná úplně dobře neodhadují, co si se svou zado/předokolkou můžou a nemůžou dovolit, silně ji podcení, a nedostanou se tak na spoustu pěkných míst a přijdou o spoustu zážitků…
Takže v tomhle článku je pár cest co jsme jeli. Pokud na nich nevidíte nic složitého, v pořádku, složité nejsou. Pokud v nich ale vidíte něco, na co je nutné mít 4×4, možná vám změním názor a třeba i svýmu autu dopřejete trochu zábavy.
Fotky a videa nezachycují vše, v těch “nejlepších” místech se nedalo nebo se nám nechtělo vystupovat. Přesto jsem ani jednou neměl pocit, že “tohle je na Sprintera už moc, to nedá”. Video:
Zároveň bych chtěl říct, že na videích to vypadá o dost mírnější než reálu.
Tohle fakt nejsou složitý cesty. Jsou sice rozbitý, ale pevný. I za mokra. Místní to běžně jezdí s předo/zadokolkami. Mercedesy “Bremery”, potkali jsme i MB 814. Ano, potkali jsme i Defendery, Discovery apod., ale byly tak půl napůl s “obyčejnými” auty.
V Albánii byla z asfaltky svedená objížďka přes rozbitou blátivou a podmáčenou cestu, dobrých 15 km. Osobáky, dodávky, autobusy i tahače s návěsy – všichni tudy jeli. Prostě museli. Video odtud nemáme, bylo to po setmění a neměli jsme čas točit.
Takové cesty tu (už bohužel) nejsou všude. Běžně jsme po něčem takovém jeli třeba jen 20 kilometrů, než přišel asfalt. Kdyby tu byly jen takové cesty a najezdili jsme po nich s naším těžkým Sprinterem tisíce km, auto dostane neskutečný záhul. Ale to tu nehrozí.
Byla by na tyhle cesty lepší 4×4? Nevím, asi jo (ale ne pro 4×4 pohon samotný, spíš pro větší světlou výšku a lepší “připravenost” podvozku). Je 4×4 nutnost? Na tyhle cesty ani omylem.
A bonusová otázka: Proč sis teda koupil Sprintera ve 4×4, když říkáš, že to není potřeba? Protože říkám, že to není potřeba na tyhle cesty. Ale já chci jezdit i jinam, kde se 4×4 bude hodit (a pro případné rejpaly – ano, uvědomuju si, že Sprinter fakt není žádnej offroad).
Závěrem budu citovat Marka Havlíčka, který v článku o tom jak stavěl expediční auto na cestu kolem světa, napsal:
"Než se začnu rozepisovat, dovolím si poznamenat několik důležitých faktů: Svět objedete v čemkoli nebo na čemkoliv, záleží na tom, co chcete vidět a kam se chcete dostat, jak moc chcete mít pohodlí, nebo jak moc chcete být středem pozornosti. Pro cestování není důležité, v čem cestujete, ale to, že cestujete, že se odhodláte. Všude na světě používají auto, či motocykl k dopravě na všech možných cestách. Nikde nemají super speciály, nebo super vybavení – ať už v autě, nebo na motorce, nebo k vaření, nebo oblečení. Vzpomínám si, jak jsem před lety, kdesi seděl vedle ohně, naparoval jsem se svou výjimečností a tím, že mám neskutečně skvělé auto, co projede cokoliv a že jsem se na to skvělé místo přes několik brodů a fakt špatnou cestou dostal jen díky tomu skvělému autu vybaveného do extrému. Samozřejmě přišla facka. Za chvilku tou samou cestou přijela nějaká třicet let stará Volha, pak nějaký starý Renault. Pro mě to možná byl ultra extrém, ale pro některé je to cesta domů, nebo cesta do práce, nebo cesta za příbuznými a lidé si musí vystačit s tím, co mají, navzájem si případně pomáhají." - Marek Havlíček, článek Výběr s stavba obytného auta na cestu kolem světa
Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 1287x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
PřečístIzolace obytné dodávky: Na co myslet před ní? (+ video)
07.04.25 12052x přečteno
Izolace je při stavbě obytné dodávky jedním z prvních kroků, ale ne ten úplně první. Podívejte se, co se vyplatí promyslet, ještě než se do ní pustíte, a možná si ušetříte dost času, práce i nervů :)
PřečístJaký řidičák na karavan, obytné auto nebo dodávku?
26.03.25 51879x přečteno
Jaký řidičák potřebujete na karavan (obytný přívěs)? Na obytné auto? Na dodávku? V našem přehledném článku se na celou problematiku podíváme z různých úhlů tak, aby nezůstal prostor pro nejasnosti.
PřečístCZK EUR