Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Fakt potřebuješ 4×4 abys vyjel mimo asfalt?

25.11.18 Martin Kolčaba 1138x přečteno

“Tam bych bez 4×4 nejel.” Tak často končí krásné zážitky ještě dřív, než stihnout vůbec začít. Třeba vám tenhle článek změní názor na to kde se dá a nedá jezdit běžnou “dvoukolkou”.

Sdílet



Fakt potřebuješ 4×4 abys vyjel mimo asfalt?

Když jsem dal na Facebook pár fotek a videí z našeho výletu dlouhým Sprinterem (zadokolka) po Balkáně, překvapilo mne, kolik lidí se ptalo, jestli máme 4×4 a říkali že by si na podobné cesty bez čtyřkoly netroufli. Díky tomu mi došlo, že lidi možná úplně dobře neodhadují, co si se svou zado/předokolkou můžou a nemůžou dovolit, silně ji podcení, a nedostanou se tak na spoustu pěkných míst a přijdou o spoustu zážitků… 

Takže v tomhle článku je pár cest co jsme jeli. Pokud na nich nevidíte nic složitého, v pořádku, složité nejsou. Pokud v nich ale vidíte něco, na co je nutné mít 4×4, možná vám změním názor a třeba i svýmu autu dopřejete trochu zábavy.

Bosna a Hercegovina
Albánie, cesta na Theth
Bosna a Hercegovina
Albánie, cesta na Theth
Albánie, cesta na Theth
Albánie, cesta na Theth

Fotky a videa nezachycují vše, v těch “nejlepších” místech se nedalo nebo se nám nechtělo vystupovat. Přesto jsem ani jednou neměl pocit, že “tohle je na Sprintera už moc, to nedá”. Video:

Zároveň bych chtěl říct, že na videích to vypadá o dost mírnější než reálu.

Albánie, cesta na Theth

Tohle fakt nejsou složitý cesty. Jsou sice rozbitý, ale pevný. I za mokra. Místní to běžně jezdí s předo/zadokolkami. Mercedesy “Bremery”, potkali jsme i MB 814. Ano, potkali jsme i Defendery, Discovery apod., ale byly tak půl napůl s “obyčejnými” auty.

  • ani jednou jsme nikde neškrtli diferákem, břichem nebo něčím jiným
  • ani jednou jsme nezapadli (pokud pominu absolutně dementní pokus o vjezd na pláž, kde bychom se 4×4 zapadli úplně stejně, jen o kus dál)
  • pokud nám někdy proklouzlo kolo, tak jen minimálně a hned se chytlo

V Albánii byla z asfaltky svedená objížďka přes rozbitou blátivou a podmáčenou cestu, dobrých 15 km. Osobáky, dodávky, autobusy i tahače s návěsy – všichni tudy jeli. Prostě museli. Video odtud nemáme, bylo to po setmění a neměli jsme čas točit.

Takové cesty tu (už bohužel) nejsou všude. Běžně jsme po něčem takovém jeli třeba jen 20 kilometrů, než přišel asfalt. Kdyby tu byly jen takové cesty a najezdili jsme po nich s naším těžkým Sprinterem tisíce km, auto dostane neskutečný záhul. Ale to tu nehrozí.

“Do Thethu se dá dojet úplně v pohodě i tou Feldou…” – Petr Pospíšil

Byla by na tyhle cesty lepší 4×4? Nevím, asi jo (ale ne pro 4×4 pohon samotný, spíš pro větší světlou výšku a lepší “připravenost” podvozku). Je 4×4 nutnost? Na tyhle cesty ani omylem.

Rozbitá cesta v Řecku. Sice to z téhle fotky není moc vidět, ale byla srovnatelná s cestou na Theth – jen byla širší.

A bonusová otázka: Proč sis teda koupil Sprintera ve 4×4, když říkáš, že to není potřeba? Protože říkám, že to není potřeba na tyhle cesty. Ale já chci jezdit i jinam, kde se 4×4 bude hodit (a pro případné rejpaly – ano, uvědomuju si, že Sprinter fakt není žádnej offroad).

Závěrem budu citovat Marka Havlíčka, který v článku o tom jak stavěl expediční auto na cestu kolem světa, napsal:

"Než se začnu rozepisovat, dovolím si poznamenat několik důležitých faktů: Svět objedete v čemkoli nebo na čemkoliv, záleží na tom, co chcete vidět a kam se chcete dostat, jak moc chcete mít pohodlí, nebo jak moc chcete být středem pozornosti. Pro cestování není důležité, v čem cestujete, ale to, že cestujete, že se odhodláte. Všude na světě používají auto, či motocykl k dopravě na všech možných cestách. Nikde nemají super speciály, nebo super vybavení – ať už v autě, nebo na motorce, nebo k vaření, nebo oblečení. Vzpomínám si, jak jsem před lety, kdesi seděl vedle ohně, naparoval jsem se svou výjimečností a tím, že mám neskutečně skvělé auto, co projede cokoliv a že jsem se na to skvělé místo přes několik brodů a fakt špatnou cestou dostal jen díky tomu skvělému autu vybaveného do extrému. Samozřejmě přišla facka. Za chvilku tou samou cestou přijela nějaká třicet let stará Volha, pak nějaký starý Renault. Pro mě to možná byl ultra extrém, ale pro některé je to cesta domů, nebo cesta do práce, nebo cesta za příbuznými a lidé si musí vystačit s tím, co mají, navzájem si případně pomáhají." - Marek Havlíček, článek Výběr s stavba obytného auta na cestu kolem světa

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta
Rozhovory

E02: Expediční MB Vario 4x4 - kompletní renovace základu auta

16.11.22 597x přečteno

Z náklaďáku s vysokozdvižnou plošinou expediční speciál. Co vše to obnáší? Tomu se věnujeme v našem seriálu, v jehož novém dílu se zaměříme na přípravu podvozku a šasi a celkovou renovaci auta. Majitel Hanuš nechtěl nic ponechat náhodě, takže to vzal z gruntu, aby nemusel řešit opravy na cestách - však uvidíte sami.

Přečíst
Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný náklaďák Iveco Magirus 4x4

14.08.22 1607x přečteno

V ČR moc obytných náklaďáků nevzniká. Takže když jsme dostali možnost si jeden natočit, neváhali jsme a vydali se do Jičína, abychom se blíže podívali na obytnou nástavbu postavenou na Iveco Magirus 4x4 z roku 1979.

Přečíst
STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?
Návody a postupy

STK a počet sedadel - musím mít ve voze všechna?

07.07.22 3281x přečteno

Musím při technické kontrole nebo evidenční prohlídce na STK mít ve voze všechny sedačky? Nebo mohou některé chybět? Za jakých okolností? Časté dotazy, které si zodpovíme v tomto článku.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít