“Tam bych bez 4×4 nejel.” Tak často končí krásné zážitky ještě dřív, než stihnout vůbec začít. Třeba vám tenhle článek změní názor na to kde se dá a nedá jezdit běžnou “dvoukolkou”.
Sdílet
Když jsem dal na Facebook pár fotek a videí z našeho výletu dlouhým Sprinterem (zadokolka) po Balkáně, překvapilo mne, kolik lidí se ptalo, jestli máme 4×4 a říkali že by si na podobné cesty bez čtyřkoly netroufli. Díky tomu mi došlo, že lidi možná úplně dobře neodhadují, co si se svou zado/předokolkou můžou a nemůžou dovolit, silně ji podcení, a nedostanou se tak na spoustu pěkných míst a přijdou o spoustu zážitků…
Takže v tomhle článku je pár cest co jsme jeli. Pokud na nich nevidíte nic složitého, v pořádku, složité nejsou. Pokud v nich ale vidíte něco, na co je nutné mít 4×4, možná vám změním názor a třeba i svýmu autu dopřejete trochu zábavy.
Fotky a videa nezachycují vše, v těch “nejlepších” místech se nedalo nebo se nám nechtělo vystupovat. Přesto jsem ani jednou neměl pocit, že “tohle je na Sprintera už moc, to nedá”. Video:
Zároveň bych chtěl říct, že na videích to vypadá o dost mírnější než reálu.
Tohle fakt nejsou složitý cesty. Jsou sice rozbitý, ale pevný. I za mokra. Místní to běžně jezdí s předo/zadokolkami. Mercedesy “Bremery”, potkali jsme i MB 814. Ano, potkali jsme i Defendery, Discovery apod., ale byly tak půl napůl s “obyčejnými” auty.
ani jednou jsme nikde neškrtli diferákem, břichem nebo něčím jiným
ani jednou jsme nezapadli (pokud pominu absolutně dementní pokus o vjezd na pláž, kde bychom se 4×4 zapadli úplně stejně, jen o kus dál)
pokud nám někdy proklouzlo kolo, tak jen minimálně a hned se chytlo
V Albánii byla z asfaltky svedená objížďka přes rozbitou blátivou a podmáčenou cestu, dobrých 15 km. Osobáky, dodávky, autobusy i tahače s návěsy – všichni tudy jeli. Prostě museli. Video odtud nemáme, bylo to po setmění a neměli jsme čas točit.
Takové cesty tu (už bohužel) nejsou všude. Běžně jsme po něčem takovém jeli třeba jen 20 kilometrů, než přišel asfalt. Kdyby tu byly jen takové cesty a najezdili jsme po nich s naším těžkým Sprinterem tisíce km, auto dostane neskutečný záhul. Ale to tu nehrozí.
Byla by na tyhle cesty lepší 4×4? Nevím, asi jo (ale ne pro 4×4 pohon samotný, spíš pro větší světlou výšku a lepší “připravenost” podvozku). Je 4×4 nutnost? Na tyhle cesty ani omylem.
A bonusová otázka: Proč sis teda koupil Sprintera ve 4×4, když říkáš, že to není potřeba? Protože říkám, že to není potřeba na tyhle cesty. Ale já chci jezdit i jinam, kde se 4×4 bude hodit (a pro případné rejpaly – ano, uvědomuju si, že Sprinter fakt není žádnej offroad).
"Než se začnu rozepisovat, dovolím si poznamenat několik důležitých faktů: Svět objedete v čemkoli nebo na čemkoliv, záleží na tom, co chcete vidět a kam se chcete dostat, jak moc chcete mít pohodlí, nebo jak moc chcete být středem pozornosti. Pro cestování není důležité, v čem cestujete, ale to, že cestujete, že se odhodláte. Všude na světě používají auto, či motocykl k dopravě na všech možných cestách. Nikde nemají super speciály, nebo super vybavení – ať už v autě, nebo na motorce, nebo k vaření, nebo oblečení. Vzpomínám si, jak jsem před lety, kdesi seděl vedle ohně, naparoval jsem se svou výjimečností a tím, že mám neskutečně skvělé auto, co projede cokoliv a že jsem se na to skvělé místo přes několik brodů a fakt špatnou cestou dostal jen díky tomu skvělému autu vybaveného do extrému. Samozřejmě přišla facka. Za chvilku tou samou cestou přijela nějaká třicet let stará Volha, pak nějaký starý Renault. Pro mě to možná byl ultra extrém, ale pro některé je to cesta domů, nebo cesta do práce, nebo cesta za příbuznými a lidé si musí vystačit s tím, co mají, navzájem si případně pomáhají." - Marek Havlíček, článek Výběr s stavba obytného auta na cestu kolem světa
Když Petr tenhle náklaďák stavěl, přesně věděl co chce, jak to musí fungovat, a výsledek stojí za to! Kromě toho že si tenhle náklaďák prohlédneme zvenku i zevnitř, máme pro vás obsáhlé povídání s majitelem, nabité praktickými tipy a zkušenostmi které se budou hodit každému, kdo rád bydlení na kolech.
Prostorná nástavba, pohon 4x4, nosič na motorku s nosností 200 kg, 150 litrů vody, automatické podmetací sněhové řetězy, prostorná koupelna - to všechno a mnohem víc najdeme v tomhle obytňáku, který vzniknul z původně záchranářského vozu. Pojďte se podívat, jak se to povedlo.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.