Solární panely na obytné auto - raději flexibilní nebo klasické?
08.01.252055x přečteno
Vybíráte solární panely pro svůj karavan, dodávku, loď nebo jinou stavbu, a váháte mezi flexibilními a klasickými panely s rámem? Pojďme se podívat, jak vybírat.
Jestli se vám nechce číst, máme pro vás rychlé řešení: Pokud je to jen trochu možné, použijte rámové panely. Teprve když není z různých důvodů zbytí, použijte flexibilní.
Flexi panely ano, ale...
Flexibilní fotovoltaické panely na první pohled vypadají jako naprosto ideální řešení pro obytné vozy a karavany. Mají velmi nízkou hmotnost, díky nízkému profilu jsou na vozidle nenápadné (na vyšších vozech z boku prakticky neviditelné), a cenové rozdíly oproti "pevným" rámovým panelům už nejsou tak velké, jak bývaly.
Právě z těchto důvodů je spousta zákazníků našeho e-shopu zvažuje a pravidelně se nás ptají, jestli zvolit flexi a nebo pevné panely. A my jim znovu a znovu doporučujeme instalaci rámových panelů, pokud to situace umožňuje, a stejnou věc doporučíme i vám - flexibilní panely instalujte jen v případě, že skutečně nemáte jinou možnost. Důvodů je hned několik:
životnost panelu - zatímco prakticky každý rámový panel krytý sklem si i po 25 letech zachová minimálně 80% svého výkonu, flexibilní panely mají životnost výrazně kratší - typicky 2-7 let dle typu panelu a konkrétního použití (viz níže)
degradace krycí vrstvy a nižší výkon - zatímco rámové panely jsou kryté sklem, které je odolné mechanickému poškození, UV záření i povětrnostním vlivům, články flexibilních panelů jsou kvůli zachování ohebnosti kryté různými typy folií, typicky buďto PET a nebo ETFE. Panely kryté PET folií nedoporučujeme vůbec - krycí PET vrstva v krátkém období degraduje zahříváním panelu i působením UV záření, nezřídka dochází k jejímu odlupování a praskání. Výsledkem je, že přes poškrábanou a matnou krycí vrstvu se nedostane sluneční svit na články panelů, čímž se výrazně snižuje jeho výkon. Panely kryté ETFE vrstvou jsou na tom výrazně lépe, a typicky si rozumnou účinnost zachovají o několik let déle.
Dobré důvody k volbě flexibilního panelu:
místo instalace panelu je tvarované tak, že pevný rámový panel nelze použít
máte nízkou garáž, a po instalaci pevného rámového panelu už byste do ní nezajeli
řešíte každé kilo hmotnosti a potřebujete ji držet nízko za každou cenu
A další situace, kdy prostě není zbytí. Pokud ale zbytí je, doporučujeme vám použití běžného rámového panelu.
Rámové solární panely
Když se řekne "fotovoltaický panel", pravděpodobně si představíte právě ten běžný, rámový. Panel s články krytými vrstvou skla, který je celý zpevněný 4-5 cm vysokým hliníkovým rámem.
Flexibilními fotovoltaickými panely rozumíme panely, které se dají ohýbat, a lze je tak instalovat na nerovné plochy. Protože je potřeba zachovat jejich ohebnost, nemohou být kryté vrstvou skla, a pro krytí článků tak používají nejčastěji PET nebo ETFE folie.
Pokud se rozhodnete pořídit si "flexi solár", při výběru preferujte panely kryté ETFE folií namísto PET fólie. Panely kryté PET fólií totiž v kombinaci s teplem a UV zářením velmi rychle degradují - folie matní, žloutne, případně praská, a protože tato folie kryje fotovoltaické články, na ty tak nedopadá dostatek světla, a panel ztrácí výkon. Z těchto důvodů v naší nabídce najdete právě pouze flexibilní panely s ETFE folií.
VÝHODY:
nízká hmotnost
výška jen několik milimetrů
lze je ohýbat
nenápadnost
NEVÝHODY:
nižší životnost (2-7 let dle panelu a podmínek použití)
Tento článek vznikl na základě dokola se opakujících dotazů na solární panely, MPPT regulátory, kombinace parametrů atd. Pokusím se tedy vměstnat do jednoho článku vysvětlení všeho podstatného – troše výpočtů a čísel se asi nevyhnu, budu se ale snažit, aby vše zůstalo pochopitelné pro laika se základními znalostmi o elektřině a fyzice.
39 zemí, Jindřiška, Dan, a VW T4 z roku 2001. Pojďte si prohlédnout jejich obytnou vestavbu za 15 000 Kč, se kterou mají nacestováno víc než mnozí z nás kdy stihnou, a poslechnout fajn rozhovor o jejich cestách.
20 000 km Afrikou mají za sebou, teď jedou do Indie. Posádka tohohle 63 let starého Unimogu se s tím moc nemaže :). První den cesty do Indie se za námi zastavili a natočili jsme videoprohlídku jejich expedičního speciálu. Tady jí máte, užijte si to :)
Když Petr tenhle náklaďák stavěl, přesně věděl co chce, jak to musí fungovat, a výsledek stojí za to! Kromě toho že si tenhle náklaďák prohlédneme zvenku i zevnitř, máme pro vás obsáhlé povídání s majitelem, nabité praktickými tipy a zkušenostmi které se budou hodit každému, kdo rád bydlení na kolech.
300 litrů vody, 200 kg vybavení na potápění a k tomu perfektní obytná vestavba. Verča s Ondrou přesně věděli, co chtějí, a svého Sprintera, původně prázdnou dodávku, si vyšperkovali k dokonalosti. Výsledkem je obytňák, kterých se v ČR moc nevidí - a na který se podíváme v informacemi nabitém videu.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.